To je to što me zanima!

Prednosti i mane: Kupnja osobnog automobila iz EU

Ako ste poduzetnik i razmišljate o nabavi vozila iz država Eropske Unije, dobro razmislite o svojoj odluci i nemojte da vas zavaraju niže cijene vozila, primjerice u Njemačkoj, u odnosu na Hrvatsku
Vidi originalni članak

Cijena koju ćete platiti za vozilo stranom dobavljaču samo je dio vaših ukupnih obveza jer vas u Hrvatskoj čekaju još neki nameti koje nikako ne treba zanemariti. Koliko će vas ukupno koštati osobni automobil koji nabavljate za potrebe svog poslovanja - a takva se vozila tretiraju kao vozila za osobni prijevoz zaposlenika i članova uprave, ovisi o tome kupujete li novo ili rabljeno vozilo, od koga kupujete i jeste li u sustavu PDV-a. 

Kupnja novog osobnog automobila

Porezni propisi posebno uređuju porezni položaj osobnih automobila koje trgovačka društva nabavljaju za potrebe osobnog prijevoza zaposlenika i članova uprave. Pojam „osobni prijevoz“ odnosi se na vozila koja će koristiti zaposlenici i članovi uprave tijekom svog radnog vremena za potrebe obavljanja poslova kao što je primjerice odlazak na službeni put, odlazak na sastanak i sl. Kada se osobni automobili nabavljaju iz EU-a, novim vozilom smatra se ono vozilo koje nije prešlo više od 6.000 km ili od prve registracije nije prošlo više od šest mjeseci. Kod nabave novog osobnog automobila iz EU, neovisno o tome tko ga prodaje, PDV se obračunava u RH. To znači da će hrvatski poduzetnik primiti račun iz EU bez njihovog PDV-a i treba sam na kunsku protuvrijednost obračunati hrvatski PDV po stopi od 25 %, za navedenu svotu nastat će mu obveza, ali može odbiti samo 50 % pretporeza (pod pretpostavkom da je poduzetnik u sustavu PDV-a i da ima PDV identifikaciji broj) što znači da će 50 % PDV-a platiti.

Međutim, ako se vozilo nabavlja za potrebe obavljanja specifičnih djelatnosti kao što su iznajmljivanje, prijevoz osoba ili dobara ili primjerice za potrebe autoškole, dopušten je odbitak cijele svote pretporeza što znači da su takva vozila povoljnija s poreznog motrišta. Neovisno o namjeni osobnog automobila koji se nabavlja, plaća se još posebni porez na motorna vozila (PPMV) ovisno o vrijednosti vozila, emisiji CO2 i vrsti goriva, ali na vozila nabavne vrijednosti do 200.000,00 kn ne plaća se PPMV na vrijednosnu komponentu već samo na emisiju CO2. Svota PPMV-a za primjerice vozilo vrijednosti 170.000,00 kn uz emisiju CO2 118 g/km te benzinski motor je 1.060,00 kn. 
Osim PPMV-a, na vozila se plaća i naknada za gospodarenje otpadnim vozilima i gumama te potvrda o sukladnosti. Bez plaćanja ovih naknada vozilo se neće moći registrirati. PPMV i propisane naknade obračunava carina. Iste obveze nastaju i kada se vozilo nabavlja od građanina ili osobe koja nije obveznik PDV-a.

POSTAVITE PITANJE Odgovaraju stručnjaci iz RRiF Visoke škole za financijski menadžment

Kupnja rabljenog osobnog automobila 

Rabljeni osobni automobili su oni koji su prošli više od 6.000 km i kod kojih je od prve registracije prošlo više od šest mjeseci. Koje su sve obveze poduzetnika prilikom nabave rabljenog osobnog automobila iz EU-a, ovisi o tome tko je prodavatelj vozila te koji se postupak prodaje primjenjuje. Naime, ako se vozilo nabavlja od drugog poreznog obveznika koji nije zaračunao PDV jer isporučuje vozilo u drugu zemlju članicu, a poduzetnik iz RH je u sustavu PDV-a i ima PDV identifikacijski broj, postupak vezan uz PDV je isti kao i kod nabave novog osobnog automobila. To znači da će poduzetnik platiti 50 % PDV-a po osnovi nabave vozila. Međutim, prodavatelj iz druge zemlje članice može primijeniti posebni postupak oporezivanja marže prilikom prodaje rabljenih dobara odnosno iz ostvarene marže obračunati PDV prema propisima svoje zemlje. Da je prodavatelj primijenio posebni postupak oporezivanja marže, vidljivo je na računu koji ispostavlja. Na takva vozila ne nastaje obveza obračuna i plaćanja PDV-a u RH. 

Ako se rabljeni osobni automobil nabavlja od građanina ili nekoga tko nije u sustavu PDV-a, također ne nastaje obveza obračuna i plaćanja PDV-a u RH ali nastaje obveza plaćanja upravne pristojbe. Upravna pristojba se plaća prilikom registracije vozila i prijenosa vlasništva u stanici za tehnički pregled a svota se određuje ovisno o snazi motora u kW i o tome koliko je pošlo od prve registracije. Primjerice za vozilo staro 5 godina upravna pristojba iznosi 30,00 kn po kW.
Prilikom nabave rabljenih osobnih automobila, neovisno o tome tko je prodavatelj, također se plaća PPMV, naknada za gospodarenje otpadnim vozilima i gumama i potvrda o sukladnosti.
Savjet poduzetnicima – prije nego krenete u avanturu zvanu 'nabava automobila iz EU-a' dobro provjerite od koga kupujete, pod kojim uvjetima i koje su vaše obveze u RH. Prije nego donesete konačnu odluku, kontaktirajte stručnu osobu koja će vam predložiti nabavu vozila koja će za vas, s poreznog motrišta, biti najpovoljnija.

Jasna Vuk, viši predavač, RRiF Visoka škola za financiji menadžment

Idi na 24sata

Komentari 1

  • toom01 22.11.2021.

    Dobar članak, evo kako sam ja to shvatio. Ukoliko otvaram paušalni obrt usluga prijevoza putnika taksi, onda ne moram brinuti za placanje pdva u HR. Placa se co2 norma. U članku je navedena cijena auta za izracun ppmv-a. Ne piše kako se odnosi na cijenu novog vozila kod nas sa ukljucenim pdv-om po cijeniku auto kuce za to godiste vozila. Takva cijena se umanjuje za iznos ovisno o starosti vozila. Naravno puno utječe dodatna oprema. Isto vozilo ista snaga npr., 250 000kn i sa dodatnom opremom 350 000 dolazi do velike razlike u cijeni kod uvoza, a isti co2. To bi samo komentirao kao jos jedan Hrvatski apsurd... Kad sam vec kod toga. Naši susjedi Slo, kod uvoza npr. BMW x5 6cyl 400ks 2008. Kod nas novi cijena 680 000tkn i zbog veceg co2 uvoz 23 000kn. U Slo. 170eur, tehnicki plus osiguranje i na cestu. Promoviramo sigurnost u prometu, a na svu onu elektro dodatnu opremu sigurnosti vlada udari dodatni namet. Skrenuo sa teme, isprika. Ukoliko netko može samo neka potvrdi moj prvi navod placam li pdv ta uvoz na paušalni obrt za usluge taxi prijevoza. Pozz

Komentiraj...
Vidi sve komentare