To je to što me zanima!

Objavljen kurikulum povijesti: Maturanti će dobiti više sati

Nakon što ga je pretresla proširena radna skupina, dokument je napokon objavljen u Narodnim novinama. Kurikulum bi trebao dati nastavnicima veću slobodu poučavanja, a učenicima proučavanje, a ne bubanja
Vidi originalni članak

S gotovo mjesec dana zakašnjenja za ostalim kurikulumima, u četvrtak je u Narodnim novinama objavljen i novi kurikulum povijesti za osnovne i srednje škole. 
Prema sada službenome dokumentu po kojem će se raditi povijest, godišnja satnica i za osnovne škole i za gimnazije je 70 sati, odnosno dva do tri sata tjedno. U četvrtom razredu općih gimnazija satnica se 'podebljava' i slušat će se 96 sati godišnje. Novi kurikulum, podsjetimo, uz ostatak stručne skupine 'popeglala' su tri povjesničara (Mladenko Domazet s Filozofskog fakulteta u Splitu, Borislav Grgin s Filozofskog fakulteta u Zagrebu i Damir Karbić iz Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti) po odluci Andreja Plenkovića. Prvi prijedlog radne skupine ministrica znanosti i obrazovanja Blaženka Divjak je odbila, a nije pomoglo ni dodatno e-savjetovanje. 
Prijedlog je, tumačila je Divjak, ali i dobar dio povjesničara, previše detaljno ulazio u sadržaj koji bi nastavnici trebali predavati, a i relativizirao je važne povijesne događaje poput Holokausta i uloge NDH u II. svjetskom ratu. Osim toga, taj prijedlog u veljači bio je potpuno različit od onog iz 2018., koji je struka pozitivno ocijenila. 
Prihvaćeni kurikulum ima "elastičan okvir koji čini 16 obveznih tema s pripadajućim odgojno-obrazovnim ishodima i 10 izbornih tema za koje učitelji i nastavnici sami oblikuju odgojno-obrazovne ishode", navela je prije nekoliko dana za agenciju Hina viša savjetnica za povijest u Agenciji za odgoj i obrazovanje Marijana Marinović.
- On pruža mogućnost visoke kreativnosti učenika i učitelja i nastavnika. Učitelji također imaju slobodu birati nastavne metode, oblike rada te izrađivati dopunske materijale za nastavu povijesti. Autori udžbenika bi trebali kroz svoje tekstove dati priliku učenicima da razvijaju intelektualne vještine, i to na način, da ne "prosipaju" samo činjenice, već da ponude i znanstveno utemeljena stajališta o istima. Ne budu li oni oživotvorili kurikulum na taj način, teško će se napraviti pomak prema promjeni i kvaliteti nastave povijesti - komentirala je, dodajući kako svi kurikulumi u svijetu imaju obavezni dio, pa tako i ovaj.

Naglasak na Hrvatsku u povijesnim razdobljima

Ipak, u prvim komentarima nastavnici ističu kako kurikulum ostavlja preširok prostor za neobjektivno tumačenje povijesnih činjenica. Primjerice, u osmom razredu učit će se posljedice 2. svjetskog rata u Hrvatskoj i svijetu, kao i hrvatska imigracija u 20. i 21. stoljeća, no Jugoslavija se spominje isključivo kroz prizmu Hrvatske i hrvatskog društva u jugoslavenskoj državi.

Holokaust se razrađuje se u osmome razredu  kroz "Rasni, vjerski, nacionalni, politički i ideološki progoni i stradanja, koncentracijski logori i logori smrti. Holokaust i drugi zločini protiv čovječnosti u hrvatskome, europskome i svjetskome kontekstu", te u četvrtome razredu srednje kroz teme "genocida i drugih zločina protiv čovječnosti".

Kurikulum je zamišljen da se teme povezuju s gradivima iz drugih predmeta i međupredmetnih tema, pa će se maturantima moći ponuditi izborne teme iz građanskog odgoja poput "Ljudskih, građanskih i manjinskih prava u 20. i 21. stoljeću", ili "Montiranih sudskih procesa u 20. i 21. stoljeću".

Kao i dosad, u petome razredu osnovne škole učit će se prapovijest i stari vijek kroz, primjerice, prve ljudske zajednice u prapovijesti, ili rimsko društvo i svakodnevicu. Nastavnici će pritom sami moći davati izborne teme poput Uloge žena u antičkom društvu, ili Gusari i trgovci robljem.
Kroz sva područja naglasak će se stavljati na Hrvatsku u odnosu na povijesna zbivanja. Tako će se u šestom razredu učiti utjecaj križarskih ratova i osmanskog širenja na hrvatska društva i prostore. U sedmom razredu proučavat će se hrvatske zemlje u vrijeme dvorskog - prosvijećenog apsolutizma, a nastavnici će moći dati izborne teme poput prvog svjetskog rata iz perspektive zavičajne povijesti.
Posebna tema su stradanja stanovništva i ratna razaranja tijekom Domovinskog rata, kao i stvaranje samostalne Republike Hrvatske.

Strukovne škole po posebnom programu

Program u gimnazijama je nadograđeno gradivo osnovne škole, s većim naglaskom na državno-političke događaje i procese.
Prema kurikulumu, ishodi otvaraju veće mogućnosti učenicima da sami analiziraju i procjenjuju različite teme, odnosno da se učenje povijesti ne svodi na puko pamćenje događaja u vremenu.
Ovaj kurikulum ne obuhvaća strukovne škole jer će se kurikulumi za njih raditi po posebnim programima kroz sljedeće dvije-tri godine. No, upozoravaju nastavnici u strukovnim školama, to otvara veliki prostor ukidanja satnice, pa čak i samog predmeta, što je već učinjeno u školama s dualnim obrazovanjem, a sve bez dogovora sa samim školama.

Idi na 24sata

Komentari 5

  • 21.03.2019.

    AD de_bruyne Wikipedija je poluproizvod. Prepun lažnih povjesnih činjenica. Povijest je IZUZETNO važna, jer nacija koja je ne nauči mora ju ponavljati. Najbolji primjer: Srbija. Kroz povijest puši ratove u kontinuitetu i opet im nije dosta. Kao i Nijemci. I prvi i II svj. rat izgubili, jer nisu ništa naučili. Kasnije su se čudili kad im je Dresden spržen do pločnika, a voda u kanalizacijama, u koje su plamteći ljudi skakali tražeći spas, je ključala. Vidim sad bi i neki hrvateki ponavljali ustašku povijest. Nisu naučili APSOLUTNO ništa! Pametnom dosta

  • 21.03.2019.

    povijest i zemljopis svesti na minimum, koga briga za to, ako te zanima čitaj wikiperiju ili knjige a ne da djecu zamaraju o glavnom gradu dr konga, izvozu pšenice argentine ili raznim godinama bitaka

  • 龍出生 21.03.2019.

    Uvesti matematiku u sve razrede strukovne skole(pri tom mislim na sve 3 godine a ne da se matematika ima samo 1 godinu), sta se tice povjesti evo meni osobno je to bio jedan od najboljih predmeta ali sve je stvar toga da li se nekome svida povjest ili ne nema tu bas necega "bubati ili ne bubati"(a realno gledano tesko ce se naucit nesto u srednjoj skoli sta se nije naucilo u osnovnoj.) a ako netko zeli imati zanimljive predmete i predavanja(pritom mislim na svaki predmet koji ima) neka se profesori posvete ucenicima na taj nacin da im bude sadrzaj jasan i zanimljiv te da su oni relativno kolegijalni na satu(sta znaci da nece profesor automehanicaru reci to je taj i taj motor i brzi je tog i tog vec neka kaze taj motor je takav primjer vam je taj i taj auto brzi je zato jer ima to i to sta se mogli vidjeti nzz u video igricama itd .@ procesor vam u racunalu sluzu za to i to kod izvodenja tog i tog programa on se ponasa tako i tako i zbog toga je rezultat takav i takav te zbog toga je bitno imati jaci/slabiji procesor... itd itd itd)

Komentiraj...
Vidi sve komentare