To je to što me zanima!

Pilot-projekt iduće godine: Stižu nacionalni ispiti, moći će ga koristiti srednje škole kod upisa

Provodit će se u petim i osmim razredima, provjeravat će se materinski jezik, matematika i prirodoslovlje. Ravnateljica NCVVO-a Ivana Katavić nada se da će se napokon ujednačiti ocjene u osnovnim školama
Vidi originalni članak

Objavom rezultata međunarodnog TIMSS istraživanja među učenicima četvrtih i osmih razreda, Nacionalni centar za vanjsko vrednovanje obrazovanja najavio je i uvođenje nacionalnih ispita. O tom projektu razgovara se već neko vrijeme. Hrvatska je jedna od rijetkih država EU koja nema takvu vrstu ispita na nacionalnoj razini, a koje bi pokazalo objektivnu sliku znanja i postignuća naših učenika. Iako se neće raditi o klasičnoj "maloj maturi", Ivana Katavić, ravnateljica NCVVO-a, potvrdila nam je kako će se rezultati nacionalnih ispita moći koristiti kao kriterij za upis srednje. No neće biti glavni kriterij, kao što je državna matura za upis fakulteta.

- Europski projekt je raspisan, te će se u dogovoru s Ministarstvom znanosti i obrazovanja provesti pilot-ispitivanje u idućoj školskoj godini (2021./2022.). Trenutačno sređujemo zadnje detalje, no ono što mogu reći je da će se testirati materinski jezik, matematika te prirodoslovna pismenost. Navedene pismenosti su indikatori obrazovnog uspjeha neke zemlje, a koje je postavila EU. No najvažnije nam je napokon postići jasnu sliku o samom osnovnom obrazovnom sustavu jer nemamo podataka na nacionalnoj razini o uspješnosti učenika. Trenutačno svaki nastavnik ispite priprema prema osobnim standardima i ne možemo usporediti učenike i njihove dosege - kazala je Katavić za 24sata.

Nastavnik ne zna ocjenjuje li objektivno

Kako je istaknula, ispiti će se provoditi u petim i osmim razredima. 

- Mogu biti jedan od  dodatnih kriterija upisa u srednju, ali svaka srednja škola obvezna je postaviti svoje kriterije, kao i dosad. Legitimno ih je koristiti, ali neće biti kriterij koji obavezuje sve učenike. To nije ispit koji rezultira ocjenom, već će prvenstveno biti informacija cijelom sustavu, a nastavniku koliko on objektivno i pouzdano ocjenjuje učenika. Također, primarni cilj nacionalnih ispita je da roditelji, učitelji, lokalna zajednica i nositelji obrazovne politike dobiju informacije o napretku učenika. Problem je u tome što nemamo nikakve ujednačene kriterije za vrednovanje učenika. Nastavnicima trebaju jasne smjernice za vrednovanje. Nacionalni ispiti su ključni mehanizam u provođenju obrazovanja. U EU jedino Hrvatska, Grčka i dio Belgije ne provode sustavno ovakve testove - ističe ravnateljica NCVVO-a.

Na pitanje trebaju li se učenici bojati nacionalnih ispita, Ivana Katavić odgovara:
- Učenici se ne trebaju bojati nacionalnih ispita. Cilj je da učenik dobije povratnu informaciju o svome napretku. Mi od 2016. čvrsto držimo prosjek od 30% učenika ispod osnovne razine pismenosti na PISA testovima. Kad te ispodprosječne učenike osposobimo, podižemo razinu i onih najboljih. Osim toga, u Hrvatskoj se još primjenjuje industrijski sustav obrazovanja, djeca sjede jedna iza drugih u klupama. Nedostaje im suvremenog podučavanja i vještina za nova zanimanja, a na to ukazuje pismenost o kojoj govorimo. Poslodavci nemaju 'bazen' iz kojeg će uzeti dobre zaposlenike jer mladi čak ni sa završenim fakultetom nemaju očekivane vještine.

Idi na 24sata

Komentari 8

  • global 18.12.2020.

    Prosvjetari, djeca su vam po znanju na dnu EU jer ih ne učite nego maltretirate glupostima samo da biste opravdali svoje plaće, nije li vas ni malo sram te činjenice?

Komentiraj...
Vidi sve komentare