To je to što me zanima!

Uštedite 30 kuna na 100 km: U gradu se može najviše štedjeti

Industrija se posljednjih godina potrudila da automobili budu što ekonomičniji, no sve je to uzaludno ako u njih sjedne vozač koji ima pogrešan i rastrošan stil vožnje
Vidi originalni članak

Tvornički podaci o potrošnji često izgledaju vrlo nerealni. No uz pametnu i štedljivu vožnju i oni su danas ostvarivi. Industrija se u posljednjih desetak godina znatno potrudila da automobili budu što ekonomičniji, no sve je to uzaludno ako u njih sjedne vozač koji ima pogrešan i rastrošan stil vožnje. Sve testove smo obavili u Peugeotu 208 1.2 VTi. On ima vrlo štedljiv trocilindrični motor snage 82 KS, koji prosječno u gradu troši 5,5, kombinirano 4,5 i na otvorenoj cesti samo 3,9 l/100 km. U testovima smo se potpuno približili deklariranim vrijednostima a da nismo pritom bili spori ili smetali

Gradska vožnja: Može biti štedljiva, ali i rastrošna

Mnogi ne vjeruju da u gradu njihov automobil može potrošiti onoliko koliko je deklarirano u tehničkim podacima. Realnost je često ovakva - proizvođač obećava 5,5 l/100 km, no u stvarnosti automobil troši 9 litara. Tvorničku potrošnju zaista je teško nadmašiti, uglavnom uz vožnju koja je oprezna, spora i na kraju krajeva - naporna. No razlike ne moraju biti velike kao s primjera na početku. Važan je stil vožnje, ali i neki trikovi. Naša gradska potrošnja u Peugeotu 208 je iznosila 5,9 l/100 km. 

To je samo 0,4 litre iznad deklarirane gradske potrošnje. I pritom nismo niti u jednom trenutku smetali na cesti ili na semaforima. Štoviše, na odredište smo dolazili jednako brzo kao i svi ostali vozači, koji su znatno žešće stiskali papučicu gasa. Otprilike 90% uštede u gradu postiže se defenzivnom i proračunatom vožnjom. Naglo kretanje na semaforima i stiskanje gasa do daske, a nakon čega slijedi jednako naglo kočenje, nema nikakvog smisla.

Opuštena, proračunata vožnja uštedjet će 30-40% goriva, u našoj 208-ici i više od 30 kuna na 100 kilometara. Kod automobila koji godišnje radi prosječnih 8000 kilometara u gradu to je 2400 kuna.

  • U gradu, ako u pitanju nije uzbrdica, nema nikakve potrebe stiskati gas više od jedne trećine hoda paučice. Na taj način i u startu ćete biti brzi kao i 90% drugih auta i znatno uštedjeti. 
  • U gradu većina dobro poznaje režim semafora i njihov raspored. Prilagodite vožnju, ne jurite kada u daljini vidite crveno svjetlo i ugasite automobil ako znate da crveno traje dulje od 30 sekundi. 

Otvorena cesta: Laganom vožnjom do samo 4,1 l/100 km

Na otvorenoj cesti svaki benzinski ili dizelski automobil troši najmanje. Razlog tome je konstantna vožnja bez previše zaustavljanja i usporavanja uz brzine koje su umjerenije od onih na autocesti.  Štednja je i ovdje  prvenstveno stvar  defenzivne vožnje, a najviše se troši nepotrebnom vožnjom u preniskom stupnju prijenosa. Najkasnije od 60-70 km/h svaki automobil treba držati u maksimalno visokom stupnju prijenosa. Iznimka su uzbrdice te pretjecanja. Pri njima, naravno, treba prebaciti u nižu brzinu, no to nije potrebno raditi odmah kada naiđete na sporije vozilo nego neposredno prije pretjecanja. Brzina je također ključna.Držanje propisa, dakle vožnja do 90, maksimalno 100 km/h, koliko policija tolerira, smanjit će potrošnju u odnosu na 120 km/h. Pridržavajući se pravila, na brdovitoj staroj cesti od Zagreba do Rijeke trošili smo 4,1 l/100 km te prestigli 22 vozila, a nas su prestigli samo pet puta. 

Uz agresivniju i bržu vožnju potrošnja je skočila na 6,5 l/100 km, a stigli smo samo 14 minuta ranije. 

  • Pravodobne i pravilne izmjene brzina ključ su niske potrošnje, a većina novih automobila upozorava kada da prebacite stupanj. Prazan prtljažnik također štedi gorivo. 

Autocesta: Od Zagreba do Splita za 76 kuna jeftinije

Kune iz naslova uštedjeli smo smanjenjem prosječne brzine na autocesti sa 130 km/h na  110 km/h. Do Splita smo stigli za 3.42 sata. Uz prosječnu brzinu od 130 km/h put je trajao 36 minuta kraće, što je zanemariva razlika. Razlike mogu biti i osjetno veće imate li naviku autocestom krstariti iznad dopuštenih brzina. Primjerice, pri maksimalnih 175 km/h Peugeot troši više od 10 l/100 km te uz takve brzine na istoj relaciji možete potrošiti i 200 kn više. Također, na autocesti nije preporučljivo voziti ispod 90 km/h jer tad je gotovo sav promet brži od vas i predstavljate sigurnosni rizik. 

Drugi vozači ne očekuju toliko sporo vozilo. Ne štedi se samo brzinom. Pri visokim brzinama i samo blago otvoreni prozori na potrošnju utječu više od klima-uređaja. Uštedjeti možete i defenzivnom, pametnom vožnjom - ne zalijetati se pa naglo kočiti nego procijeniti situaciju ispred sebe i na vrijeme prilagoditi vlastitu brzinu.

  • 5,1 litru goriva troši benzinski Peugeot 208 1.2 pri brzini od 110 km/h
  • 6,9 litara je potrošnja na samo 20 km/h većoj brzini. Porast od 1,8 l 

I dnevna svjetla štede gorivo

Dnevna svjetla nisu samo modni dodatak već osjetno smanjuju potrošnju. Bez obzira radi li se o LED ili dnevnim svjetlima druge vrste, ona u odnosu na klasična kratka svjetla na 100 km mogu uštedjeti 0,2 litre. Naime, kad su uključena kratka svjetla osim njih nepotrebno svijetle stražnja svjetla, osvjetljenje registracije, ambijentalno osvjetljenje, svjetla armature...

Štedite na grijanju i na hlađenju

Valja razmisliti kad je klima-uređaj potreban. Zimi je to samo za potrebe brzog odmagljivanja. U svim drugim slučajevima on je nepotreban. Klima može, ovisno o automobilu i uvjetima vožnje, trošiti i više od 2 l/100 km. Ventilacija troši oko 0,2 l/100 km, a grijanje sjedala oko 0,3 l/100 km, tako da se i na tome može znatno uštedjeti. 

Idi na 24sata

Komentari 51

  • nyto 26.02.2013.

    a baš ste našli pravi auto za test.

  • KokoT 26.02.2013.

    Ono o vožnji u PRENISKOM stupnju prenosa je čista glupost.AKO VOZIŠ 60km u PETOJ BRZINI,POTROŠIT ČEŠ VIŠE GORIVA NEGO DA VOZIŠ U ČETVRTOJ,bio to auto od 85 ili105ks,jer je peta brzina proračunata za brzine veće od 90 (kod normalnih automobila,naravno)Dakle PRENISKI okretaji isto žderu gorivo.Ima još gluposti koje neću komentirati.

  • cassini 26.02.2013.

    "Otprilike 90% uštede u gradu postiže se defenzivnom i proračunatom vožnjom. Naglo kretanje na semaforima i stiskanje gasa do daske, a nakon čega slijedi jednako naglo kočenje, nema nikakvog smisla". - e pa ovako se vozi po ZG a ako vozim drugačije skoro pa mi prijete pištoljem jer im smetam....

Komentiraj...
Vidi sve komentare