To je to što me zanima!

Kreativci - kompleksne ličnosti, paket introverta i ekstroverta

Većina ljudi je ili dominantno ekstro ili introvertna, no kreativci koordiniraju objema stranama, vrlo su osjetljivi na emocije drugih, ali lako i isključuju vanjske podražaje
Vidi originalni članak

Proučavajući kompleksne ličnosti današnjice, mnogi su se neuspješno trudili odgonetnuti ih. Jedan od takvih primjera bio je Michael Jackson. No istraživačima kreativnosti njihove ličnosti nisu nepoznanica. Oni su odavno prihvatili da su kreativci kompleksni. I prema definiciji, kažu, kreativnost jest kompleksna. Na kreativce utječe gotovo sve - izazovi, ponašanja i sociokulturni faktori. Prema istraživaču kreativnosti Mihaly Csikszentmihalyi, kreativni ljudi pokazuju tendenciju prema mislima i djelima koja su kod većine ljudi podijeljena. Oni su sastavljeni od kontradiktornih ekstrema - umjesto da budu individualci, oni su multividualci, smatra Mihaly. 

Kreativni ljudi imaju izrazito puno fizičke energije, ali su istovremeno često vrlo tihi i vole se odmarati. Oni rade dugo, s izvrsnom koncentracijom i istovremeno odišu aurom svježine i entuzijazma.To ne znači da su kreativci hiperaktivni uvijek, objašnjava Csikszentmihalyi. Zapravo, oni se odmaraju često i spavaju puno. Najvažnija stvar je da mogu kontrolirati svoju energiju; ona nije određena kalendarom, unutrašnjim rasporedom ili satom. Ako je to potrebnu fokusirat će se poput laserskog snopa, a ako nije, kreativni tipovi automatski će početi puniti svoje baterije. 

Ono što je bitno napomenuti za kreativce, ističe Csikszentmihalyi je da su oni najčešće i ekstroverti i introverti. Većina ljudi je ili jedno ili drugo, s tendencijom da uvijek bude dio gomile ili pasivni promatrač. No, prema psihološkim istraživanjima, ljudi koji su i ekstroverti i introverti su najstabilnije ličnosti. Kreativci nerijetko ne znaju da vladaju tim osobinama i mogu ih zbunjivati. Zbog istog razloga njihova otvorenost i osjetljivost nerijetko ih izlaže patnjama i boli, ali i velikim užicima. 

Iako se sve te karakteristike čine kontradiktornima: energija/odmor, ekstrovertiranost/introvertiranost i otvorenost/osjetljivost - nisu odvojen fenomen, ali su rijetko povezane jedna s drugom i zajedno s drugim crtama tvore srž osobnosti jednog kreativca. 

Mnogi stručnjaci, uključujući i doktoricu Elaine Aron, koja se specijalizirala u proučavanju visoko-osjetljivih ljudi, povezuju kreativnost s visokom osjetljivošću. Visoko osjetljivi ljudi čine 15 do 20 posto ukupne populacije i svjesniji su nego drugi finoće i suptilnosti, lako ih preplave emocije ako stvari postanu vrlo intenzivne, na njih lako utječe tuđe raspoloženje, izrazito su kreativni i potiče ih umjetnost i glazba. Neki od najkreativnijih ljudi imaju vrlo visoke razine osjetljivosti. 

Prema nedavnoj studiji, psihologinja Jennifer  O. Grimes ispitala je 21. glazbenika na velikoj turneji rock-metal bendova. Ono što je otkrila opisala je kroz dvije glavne kontradiktornosti kreativaca, introvertiranost i ekstrovertiranost te kroz otvorenost i osjetljivost.

Intro i ekstrovertiranost

- Svi sudionici pokazali su interes u fizičkim aktivnostima ali također su izjavili i da žele vrijeme za sebe

- Većina sudionika kazala je da previše razmišlja o svemu, da su hiperkritični, da sve detaljno promatraju i sve detaljno planiraju

- Oni koji su se opisali introvertima koristili su i introverziju i ekstroverziju u različitim situacijama kako bi manipulirali svojim predstavljanjem različitim krugovima prijatelja ili poznanika

- Mnogi od ispitanika osjećali su da ih drugi ne razumiju ili da ih vide u negativnom svjetlu


Otvorenost/osjetljivost 

- Ispitani glazbenici mogli su se isključiti, tj. posve izolirati vanjske stimulanse koji nisu povezani sa zadatkom. U isto vrijeme Grimes je primijetila povećanu osjetljivost na okolinu i doživljaj svjetla, zvuka i mirisa

- Svi glazbenici prijavili su određen stupanj neobične percepcije, osobito povezane s visokom osjetljivošću

- Svi ispitanici opisali su glazbu kao oblik vlastitog izražavanja i izjavili da u njoj pronalaze ispunjenje. Slušanje ili stvaranje glazbe njih "puni" ili stimulira

- Većina njih voli maštati, svakodnevno sanjare i znaju se često izgubiti u vlastitim mislima


Stručnjaci ističu da glazbenici nisu jedini veliki kreativci i da ih se može pronaći i u različitim poslovnim sferama, a karatkeristike su im uglavnom podjednake. 

Idi na 24sata

Komentari 1

  • PetraPan 13.03.2011.

    Heej baš me zanima kako to izgleda kada se takva dva zaljube i postanu par. Što se onda desi?

Komentiraj...
Vidi sve komentare