To je to što me zanima!

Zabavno dijete je popularno, a popularno dijete - zabavnije

Stručnjaci su po prvi puta istražili utjecaj percepcije nekog djeteta kao zabavnog na popularnost te otkrili da postoji i 'halo efekt', odnosno da su popularnija djeca slobodnija u tome da budu zabavna
Vidi originalni članak

Zanima vas ova tema? Pročitajte onda i ovaj članak: 10 stvari zbog kojih roditelji žale jednom kad dijete odraste

Studija provedena prije pandemije korona virusa pokazala je da to koliko je dijete zabavno utječe na to koliko će biti simpatično i popularno među vršnjacima, čak i nakon što se uklone druge varijable za koje već znamo da doprinose visokom društvenom statusu, kao što su privlačnost, atletske sposobnosti, asertivnost, prosocijalno ponašanje, liderstvo i slično, tvrdi se u rezultatima studije pod naslovom: 'Biti zabavan: Previdljivi pokazatelj socijalnog statusa djetinjstva'.

Ti su rezultati nedavno objavljeni na Internetu, prije nego što će biti tiskani u časopisu 'Journal of Personality' i predstavljaju prvu studiju koja je uključila tu varijablu u istraživanje onoga što utječe na djetetovu popularnost i prihvaćenost u društvu, piše Christopher Bergland, sportaš i trener, te pisac na portalu Psychology Today.  

POGLEDAJTE VIDEO: 

Vaš internet preglednik ne podržava HTML5 video

Studija je uključila 669 djevojčica i 604 dječaka u dobi od 9 do 12 godina, inače učenike koji  pohađaju školu u sjevernoj Kolumbiji (Južna Amerika) i južnoj Floridi (Sjeverna Amerika). Istraživači su ispitali 'stupanj do kojeg vršnjačka percepcija zabave predviđa da će dijete biti popularnije u razredu. Prije pandemije koronavirusa i zatvaranja škole zbog izolacije, istraživači sa Sveučilišta Florida Atlantic, u SAD-u, te sveučilišta Concordia, u Kanadi, proveli su anketno ispitivanje  o važnosti zabave u ranoj srednjoj školi. 

APLIKACIJA Zoom pod povećalom zbog popularnosti u vrijeme korone

Zamišljeno je da se ovom studijom utvrdi stupanj do kojeg je percepcija o zabavi jedinstveno povezana s varijablama statusa vršnjaka koje obuhvaćaju popularnost, pojašnjavaju autori. Brett Laursen, profesor na katedri za psihologiju FAU-a, glavni je autor ove studije. On i njegovi suradnici otkrili su da dijete koje je zabavnije ima viši društveni status.

ISTRAŽIVANJE O SEXTINGU Alarm: Hrvatski tinejdžeri se ucjenjuju golim fotografijama

No, događa se i 'halo efekt': Viši društveni status olakšava zabavnije ponašanje i povećava percepciju da je nekome zabavno biti u blizini takvog djeteta. Dakle: ako je dijete zabavno, to mu daje viši status u društvu, a taj status, istodobno, utječe na to da vršnjaci dijete percipiraju kao - zabavno. 

- Naša je studija nova u tome što ni jedno istraživanje do sada nije nedvosmisleno odmjerilo vršnjačku percepciju kolega koji su zabavni, a niti jedna longitudinalna studija nije ispitala da li zabava predviđa naknadne promjene društvenog statusa vršnjaka - kaže Laursen.

Otkrića su također važna jer je do sada dokazano samo da prosocijalno ponašanje i liderstvo mogu donijeti promjene u simpatičnosti i u popularnosti, dodaje. 

Bergland ističe kako je i sam otac 12-godišnje kćeri i kako bi ranije odmah odbacio ovakva istraživanja jer nije želio biti površan u načinu na koji će svojoj kćeri pomoći da stekne popularnost u društvu. Stoga je, kaže, na prvo čitanje rezultata nove studije, samo preokrenuo očima, uvjeren da to nema veze. No, kako je dublje zaronio u rezultate, promijenio je mišljenje. 

DOVOLJNO JE ČEŠĆE HODATI Neaktivni tinejdžeri mogu biti skloniji depresiji s 18 godina

- Nakon jedne interne rasprave, zaključio sam da je isticanje halo efekta povezanog s time je li dijete 'zabavno' vrlo značajno, posebno sada kada se život zbog pandemije korona virusa za mnoge od nas promijenio - kaže Bergland.

Zašto je zabava kao osobina ujedno pitanje visokog društvenog statusa? 

U idealistički savršenom svijetu popularnost ne bi bila bitna. No, mi ne živimo u utopijskom društvu. Mnogi roditelji (poput mene) koji imaju tendenciju da umanjuju važnost statusa vršnjaka i njihove popularnosti, ipak moraju priznati  da im je socijalni status njihove djece važan, piše Bergland. 

 - Kod mene je najjače odjeknuo mogući 'halo efekt' koji zabavnom djetetu donosi viši status, ali i mogućnost da bude doživljeno kao još zabavnije  Zabava je korisna i čini se da ide ruku pod ruku sa zadovoljstvom, što čini vjerojatnijim da ćete se zabaviti i doimati se simpatičnijima ostalima, bez obzira na to koliko imate godina - pojašnjava autor. 

Prethodno istraživanje temeljeno na dokazima pokazalo je da popularna, dobro voljena djeca imaju tendenciju da pokazuju spoj prosocijalnog ponašanja i osobina liderstva. Studije su također pokazale da popularna djeca imaju tendenciju da budu odvažna i asertivna, a da nisu previše agresivna. 

KAMP ZA LIJEČENJE Tinejdžeri ovisni o mobitelima spavaju 3 sata - otvorili kamp

- Djeca koja su zabavna u društvu pokazuju i niz osobina zbog kojih ih nagrađuju. Jedna od potencijalnih prednosti je i otpornost na ego, koji dijete čini simpatičnim i uzbudljivim pratiteljem - ističe autor studije Laursen. 

Zabavna iskustva pružaju pozitivnu stimulaciju koja potiče kreativnost, dodaje.

Tako zabava može zaštititi dijete od odbacivanja u onoj mjeri u kojoj se povećava vrijednost djeteta za grupu, dijelom i zato što su djeca i adolescenti upravo ovisni o zabavi, kažu autori. 

Zanima vas ova tema? Pročitajte onda i ovaj članak: Tri načina na koja današnji roditelji upropaštavaju djecu

POGLEDAJTE VIDEO: #ZAJEDNO24SATA sa glumicom Barbarom Rocco:

Vaš internet preglednik ne podržava HTML5 video

Idi na 24sata

Komentari 0

Komentiraj...
Vidi sve komentare