Zagreb ima 270 kilometara biciklističkih staza. U videu koji smo dobili u četvrtak, biciklist u Zagrebu nije se koristio jednom od tih staza. On je preko cijelog križanja, dok mu je bilo crveno svjetlo, odlučio krenuti i umalo ga je udario automobil.
POGLEDAJTE VIDEO:
Samo prošle godine u naletu automobila na bicikl poginulo je 16 ljudi.
Takvih nesreća lani je bilo 368.
- Čekali smo da nam se upali zeleno i baš se u tom trenutku pojavio biciklist. Završilo je kako je završilo, a moglo je biti puno gore - ispričao nam je Tomislav Rešković, koji nam je poslao snimku na Zagrebačkoj aveniji u Zagrebu.
Biciklist je, naime, krenuo voziti preko cijelog križanja u potpunosti zanemarujući da se na tom dijelu nalaze biciklističke staze. Vozio je po kolniku te prešao preko šest trakova i prošao kroz crveno svjetlo na semaforu. Pred Tomislavom se pojavio upravo kad se njemu upalilo zeleno svjetlo. Tomislav je krenuo na svojemu motociklu, ali je primijetio biciklista.
POGLEDAJTE VIDEO:
'Od deset biciklista, dva ili tri će proći na crveno'
Međutim, nije ga uočio automobil koji je došao iz pozadine. U zadnji čas je uspio zakočiti da ne udari neopreznog biciklista. Čitavu situaciju zabilježila je kamera na Tomislavovoj kacigi.
- Stoput tako prelaze na crveno na biciklima. Ne znam što im se mota po glavi. Valjda misle neće me udariti nitko, stići ću. Eto, ovaj put je dobro završilo - dodao je Tomislav, koji je inače kirurg i kaže kako se nagledao posljedica ovakvih slučajeva.
Međutim, ovakvih je situacija u Zagrebu sve više. Svako malo u prometu nastrada netko od biciklista.
Prometni stručnjak Željko Marušić ističe kako je to u Hrvatskoj posljedica dva problema, a to su manjak infrastrukture i opća nekultura biciklista.
- U Zagrebu je potrebno sagraditi više biciklističkih staza po kojima će se voziti biciklisti. Međutim, to ne znači da će se stvari riješiti. U Hrvatskoj postoji dvojnost u sudskoj praksi oko biciklističkih prijelaza. Naime, na nekim prijelazima postoji crvena traka da se radi o biciklističkom prijelazu, ali na nekim takvim prijelazima nema ni znaka ni svjetlosne signalizacije da se zaista radi o biciklističkom prijelazu. I kako onda prosuditi? Uz to, biciklisti ne silaze kad prelaze preko pješačkog prijelaza, a trebali bi - kaže Marušić.
Ističe i kako je problem to što se pješačke ili biciklističke prekršaje tretira nešto liberalnije nego za prekršaje počinjene u automobilu.
- Od deset automobila možda neće ni jedan proći na crveno, ali od deset biciklista će ih dva ili tri sigurno proći. Policija bi trebala jednako to tretirati kao prekršaj i kažnjavati bicikliste. Tako ćemo postići veću kulturu u prometu - zaključio je Marušić.
Biciklisti u prometu
Za upravljanje biciklom vrijede prometni propisi kao i za sva ostala vozila, od razine opremljenosti do zabrane vožnje po nogostupu
Sukladno Pravilniku o tehničkim uvjetima vozila u prometu na cestama te za sigurno sudjelovanje u prometu, bicikl mora biti opremljen:
- kočnicom za svaki kotač (naprijed mora biti ručna kočnica)
- jednim ili dva simetrična svjetla (naprijed bijele boje, stražnja – pozicijska su crvene boje)
- jednim ili dva simetrično postavljena netrokutasta katadioptera crvene boje na stražnjoj strani
- na prednjoj i stražnjoj strani svake pedale katadiopterom jantarne boje
- reflektirajućim tijelima koja reflektiraju svjetlost bijele ili žute boje na bočnim stranicama kotača
- uređajem za davanje zvučnih signala.
POGLEDAJTE VIDEO:
Obveze i zabrane
Ako ste na biciklu, dužni ste se kretati biciklističkim stazama ili trakama, a ako ne postoje, što bliže desnom rubu kolnika. Ne smijete skidati obje ruke s upravljača, pridržavati se za druga vozila, a ako se vozite u skupini biciklista, trebate se kretati jedan iza drugoga.
Od prvog sumraka do potpunog svanuća (noću), a i danju u slučaju smanjene vidljivosti, na biciklu mora biti upaljeno jedno svjetlo bijele boje na prednjoj strani i jedno crveno svjetlo na stražnjoj strani.
Vozač bicikla koji se kreće kolnikom na cesti dužan je noću i danju u slučaju smanjene vidljivosti biti označen reflektirajućim prslukom ili reflektirajućom biciklističkom odjećom ili drugom reflektirajućom oznakom.
Vozači bicikla mlađi od 16 godina moraju na glavi nositi zaštitnu kacigu, a starijima od 16 godina se preporučuje nošenje kacige.
Predviđene kazne
Imajte na umu da za upravljanje biciklom vrijede prometni propisi kao i za sva ostala vozila.
To znači da ne smijete upravljati pod utjecajem alkohola u koncentraciji iznad 0,50 g/kg, kretati se po nogostupima, prelaziti biciklom preko pješačkog prijelaza i kretati se zabranjenim smjerovima.
Kazna za vozača bicikla za vožnju pod utjecajem alkohola je 500 kuna, a za kršenje ostalih navedenih odredbi novčana kazna iznosi 300 kuna.