To je to što me zanima!

Lovro: Upisat ću fakultet kad promijene nepravedna pravila

Iako slovi za genijalca koji sa samo 23 godine ima 15-ak prestižnih inovatorskih nagrada, mladi Zagrepčanin kaže kako se razočarao u sustav obrazovanja
Vidi originalni članak

U Austriji ili Njemačkoj bi Lovri Dujniću (23) omogućili sve jer u njemu možda leži budući Tesla, a kod nas ga silom pokušavaju svrstati u prosjek. To je problem sa svom nadarenom djecom. Sustav ih sputava umjesto da ih usmjerava u razvoju vještina. Vani ne samo da bi završio fakultet, nego bi se društvo potrudilo da mu omogući razvoj i nakon toga, govori logopedinja prof. Jadranka Lađarević koja radi s nadarenima. 

Sveučilište ne zanimaju njegove nagrade

Više puta je javno upozoravala na potrebu izrade programa koji bi od osnovne škole pratili nadareno dijete i pomogli mu tijekom školovanja. Lovro je osmislio kako pomoću interneta upravljati automobilom bilo gdje u svijetu. Smislio je pomagalo za slijepe koje svjetlost pretvara u zvuk pomažući im tako registrirati je li dan ili noć. Izradio je prototip CNC plotera, aparata nalik printeru koji velike nacrte ne mora više printati samo na papiru. Umjesto olovke stavio je glodalo pa ih može isprintati na drvetu ili uz pomoć lasera na metalu ili drugim površinama. Na maturi je pao na hrvatskom jeziku i morao je ponavljati ispit. Radi toga je izgubio termin na ljetnom upisnom roku i nije se uspio upisati na željeni Fakultet elektrotehnike i računarstva.

- Htio sam se upisati i na Tehničko veleučilište u Zagrebu. Donio sam svoje nagrade misleći da će mi pomoći pri upisu, no ondje su mi rekli da one za njih ne znače ništa. Zaključio sam da nema smisla ni pokušavati više - govori Lovro koji trenutačno radi kao suradnik u nastavi u Strojarskoj i tehničkoj školi Fausta Vrančića u Zagrebu. Tu školu je i završio.

- Strukovne škole puno više pomažu mladima od gimnazija. Gimnazije se svode na bubanje, a strukovne škole te nauče kako izraditi konkretan predmet i kako se osposobiti za život. Svi stručni kabineti imaju zastarjelu opremu, no i to je bolje nego slušati kemiju u kabinetu u kojem nema ni jedne epruvete, a najveći eksperiment je bacanje kockice šećera u čašu. Takvo okruženje ne potiče radoznalost - iskren je Lovro. Smatra da bi nastavni program trebalo slagati u skladu s učenikovim interesima.

U sustavu nema mjesta za nadarene

- Ako se vidi da netko ima više sklonosti za tehničke predmete, onda bi trebalo pojačati taj dio nastave, a smanjiti nešto što mu neće trebati. Meni je najteži dio školovanja bio lektira. Danas mi to ne treba, a nitko od nastavnika nije ocjenjivao koliko sam znanstvenih časopisa pročitao i što sam iz njih upamtio - kaže. Nije optimističan oko budućnosti mladih s iznadprosječnim interesima. Obeshrabren sustavom, ipak nije odustao od svojih snova. I dalje se bavi inovacijama i znanstvenim istraživanjima, iako svoje ideje ne može pretočiti u znanstvene radove jer nema formalno sveučilišno obrazovanje. I to je jedini razlog zbog kojeg žali što ipak nije završio fakultet.

Lajkaj stranicu Bolje obrazovanje, bolja Hrvatska na Facebooku

Pročitajte više o temi na stranici Bolje obrazovanje

Idi na 24sata

Komentari 302

  • ikrajcar 14.11.2014.

    Sjetim se riječi moje gimnazijske profesorice hrvatskog: "Nemojte me pokušati prevariti. Čitajte! Čitajte sve! Bitno je čitati, a knjige koje ne pročitate sad, vjerojatno ćete ih pročitati kasnije u životu, a ako ih i nikad ne pročitate, znači da vam nisu ni bile potrebne." Dečka je mučila lektira, ali ne i znanstveni časopisi, pa što ako ne zna koje je boje bio nečiji prsten (pretpostavljam svima poznato, pa valjda i razumljivo). Za razumijevanje x, y, z osi, serijskih upravljačkih sučelja i programiranje EPROM-a boja nekog prstena doista nije važna. Važnije je njegovo mišljenje o kabinetima koji imaju (ili uopće nemaju) zastarjelu opremu i nastavni program koji ne potiče na razmišljanje, inovativnost i rješavanje problema. Članak je kritika obrazovnog sustava koji nije poticajan za mlade ljude, pogotovo za one koji ranije otkriju vlastite talente, afinitete i, kolokvijalno rečeno, "znaju čime se žele baviti". Možda mladić nije Tesla. Možda nije ni genijalac, ali je jedan od znatnog broja mladih, nadarenih ljudi svedenih na nazivnik - hrvatski obrazovni sustav. I da, zbog svoje mladosti, neiskustva i frustracije "poskliznuo se" kad je trebao paziti, ali i dalje se bavi inovacijama i znanstvenim radovima ili kako je mnogima draže "inovacijama i znanstvenim radovima". Dakle - nije odustao!

  • ikrajcar 14.11.2014.

    Nevjerojatno je kako je većina od Vas koji ste komentirali članak "oplela" po mladom čovjeku koji je, iznijevši vlastito iskustvo, još jedan u nizu nezadovoljnih obrazovnim sustavom. Upravo ta činjenica - nezadovoljstvo onih koje se to tiče - trebala bi biti poticaj da se o takvom sustavu dobro, jaaaako dobro promisli i da se, napokon, počne s promjenama koje su logične i prije svega nužne. Gospođa Krmpotić je u prvom pasusu podebljanim slovima istakla ideju i smisao članka "...o sustavu koji sputava, a ne usmjerava...", što je, čini mi se, mnogima promaklo. Mnogi su se dotakli i njegovih nagrađivanih radova, odnosno "inovacija" kako su neki zaključili. Nažalost, ako su te nagrade i njegovi radovi upitni, samo su neki postavili pitanje tko mu je i po kojim kriterijima i s kojim znanjem te nagrade dao. Nadalje, iz članka sam zaključio da je pao prvi rok na maturi zbog čega je propustio i prvi upisni rok za fakultete te se nije uspio upisati na FER. Dalje sam kaže kako se pokušao upisati na Tehničko veleučilište u Zgrebu na kojem njegove nagrade ne znače ništa. S obzirom da je osnovni preduvjet za upis na to (i bilo koje) veleučilište/sveučilište državna matura, zaključujem da je mladi gospodin državnu maturu položio. Začudna mi je "providnost" svih onih koji su zaključili da mladić nije položio maturu! Između redaka dade se iščitati i hendikep učenika strukovnih škola koji uz, što god mislili, vrlo dobru strukovnu i, u odnosu na gimnazije, prilično suženu opću naobrazbu, moraju napisati (napraviti) i obraniti maturalni rad, te dodatno "zapeti" i položiti državnu maturu žele li upisati fakultet. Dakle, svi koji mislite da su uvjeti jednaki - nisu! Određen broj sadašnjih i bivših studenata morao je položiti dvije mature.

  • papalino1 11.11.2014.

    ajde lovro ne seruckaj

Komentiraj...
Vidi sve komentare