To je to što me zanima!

Mađari našu naftu platili 180 milijuna umjesto 1,8 milijardi

MOL je u proteklih 14 godina iz hrvatskih nalazišta izvukao 59 milijuna barela nafte, za što je platio 180 milijuna dolara koncesijske naknade. No Hrvatska je mogla inkasirati više
Vidi originalni članak

U razgovoru za video live 24sata, bivši ministar u vladi Ivice Račana, Goranko Fižulić, otkrio je zapanjujuću činjenicu. MOL je u proteklih 14 godina iz hrvatskih nalazišta izvukao 59 milijuna barela nafte, za što je platio 180 milijuna dolara koncesijske naknade. Da je MOL plaćao koncesiju prema uobičajenim svjetskim tarifama, Hrvatska bi u tom razdoblju inkasirala 1,8 milijardi dolara!

POGLEDAJTE VIDEO:

Vaš internet preglednik ne podržava HTML5 video

Riječ je o 13 milijardi kuna. To je novac za koji bismo danas, vjerojatno, mogli kupiti cijeli mađarski udjel u Ini, računajući i premiju, odnosno činjenicu da sad mogu skuplje prodati svoje dionice jer je Vlada najavila kupnju. Za taj novac mogli bismo kupiti i lavovski dio Zabe ili HT-a. Država bi mogla inicirati gradnju novih elektrana. Mogla je započeti gradnju punionica za električne automobile, postaviti novi sustav naplate cestarina, uložiti u demografsku obnovu ili, jednostavno, otplatiti dio državnog duga, pa odavno smanjiti deficit, steći viši kreditni rejting i time smanjiti kamate...

S tim su se novcem, dakle, mogla učiniti čuda, ali taj je novac darovan - Mađarima, koji su nas u međuvremenu prestigli, iako su nam dugo gledali u leđa.

Kako je došlo do tog dara? Goranko Fižulić bio je ministar gospodarstva u vladi Ivice Račana do 21. ožujka 2002. godine. Godinu dana kasnije ta je vlada prodala Inu. On ovako objašnjava taj neshvatljivi potez:

- Do toga nije došlo slučajno, nego se vlada tako dogovorila s Mađarima. Mi MOL-u nećemo naplaćivati koncesijsku naknadu, nego ćemo mu osigurati ekstradobit, kojom će oni modernizirati rafinerije u Rijeci i Sisku. To je suluda logika, ali ona je držala vodu i onda i danas jer je vlada obećala da neće povećavati koncesijsku naknadu. I to je osnovni problem, a ne tko je vlasnik Ine. Pitanje je zašto Hrvatska ne naplaćuje koncesijske naknade .

Fižulić se, u tvrdnji da smo dramatično oštećeni, poziva na studiju Kirsten Bindermann “Product-Sharing Agreements” u kojoj je obrađeno 268 ugovora o istraživanju i proizvodnji nafte u 74 države od 1966. do 1998. godine. Države obično uzimaju koncesijsku naknadu od 20 posto i udio u dobiti u iznosu od 55 do 80 posto. Hrvatska je tu unikat.

Osnivanje povjerenstva je nužno kako bi se otkrili krivci za nacionalnu katastrofu, no Vlada mora uvesti normalne koncesije i naplaćivati udio u dobiti. Tko je s Mađarima dogovorio koncesije? Zašto naša strana nije tužila MOL zbog kršenja zakona o trgovačkim društvima? Tko je kriv jer u ugovoru nema penala za neispunjene obveze? Ne riješimo li ta pitanja, političari će - i to, vidimo, iz svih stranaka, jer ovdje nema nevinih - dobiti snažan impetus da nastave po starom.     

Rafinerije su ostale kakve su i bile

U ugovoru postoji fakultativna obveza MOL-a da modernizira rafinerije, ali nema nikakvih sankcija ako to ne učini. Netko je ovim Mađarima dao golem popust. Zašto?

Ostali smo bez tržišta regije...

MOL je pri kupnji udjela u Ini preuzeo obvezu da Ini ne konkurira na regionalnom tržištu, ali je to učinio. Ina je u Bosni i Srbiji izgubila ranije pozicije. Tko je odgovoran za to?

Ina više baš i ne može istraživati

Ina je prije MOL-a bila moćna vertikalno integrirana kompanija, premda je prije prodaje bila u krizi. No MOL nije nastavio razvijati istraživački odjel Ine. Zašto i tko je to prešutio?

Vlast u Ini je protiv našeg zakona

Mađari su u Ini, protivno odredbama Zakona o trgovačkim društvima, vlast dali izvršnom odboru direktora. Nitko ih nije tužio, a to im je pomoglo u arbitraži. Zašto nije bilo tužbe?

Naftu iz Siska ilegalno voze u Rijeku

MOL je naftu iz Siska u Rijeku već vozio pod okriljem noći. Sad se na to spremaju opet. Radnici i sindikalci rafinerije tvrde da će postaviti prepreke. Zašto Vlada šuti?

U Ini je bez posla ostalo 6000 ljudi

MOL je sve racionalizacije u Ini sveo na otpuštanje ljudi. Bez posla je ostalo 6000 radnika Ine. To je više no što ukupno ima Podravka (5330). Zašto je vlada to gledala šutke?

Plaće 130.000 kuna

Vodeći menadžeri u Ini imaju plaće od 60 do 130.000 kuna bruto. Je li to bila cijena šutnje i nezamjeranja? Jesmo li zato izgubili utjecaj u najvažnijoj državnoj kompaniji?

Idi na 24sata

Komentari 181

  • biberrr 16.01.2017.

    Najlakše je za pljačku vlastitih firmi okriviti strance. Stranci samo rade ono što su im hrvatski političari dozvolili. Za mito od par desetaka miljuna dolara HR političari su spremni nanijeti gubitke u miljardama dolara svojoj zemlji.

  • interno 16.01.2017.

    Najviše su krivi novinari!!! A dobivaju najmanji dio kolača.

  • ptica nebeska 16.01.2017.

    I tko je tome kriv, Mađari jer su iskoristili priliku, ili oni koji su im to omogućili?

Komentiraj...
Vidi sve komentare