To je to što me zanima!

'Ne da nam se učiti, samo su ocjene važne, ali ne i znanje'

Istraživanje provedeno u zagrebačkim školama pokazuje da su djeca izgubljena u prevelikom broju predmeta u školama i da ih nastavnici trebaju naučiti kako da uče
Vidi originalni članak

Svakog dana  u tiskanom izdanju 24sata stručnjaci, profesori i učitelji, roditelji i djeca, obični ljudi i znanstvenici upozoravat će na probleme, otkrivati rješenja i objašnjavati slučajeve koji mogu pomoći da imamo bolje obrazovanje za bolju Hrvatsku.

Još u četvrtom razredu djeci je glavni motiv za učenje doista i želja da se nauči nešto novo. Njih 90 posto slaže se s time. Samo 30 posto djece govori kako su motivirani nagradama. U osmim razredima sasvim druga priča. Glavni motiv za učenje za 70 posto učenika jest - želja za upisom u što bolje srednje škole. U skladu s time je i odgovor: “Učimo samo zbog ocjena” gotovo neoboriv. To smatra čak 90 posto osmaša, pokazalo je istraživanje dr. Zrinke Ristić Dedić i dr. Borisa Jokića s Instituta za društvena istraživanja. Obuhvatili su svih 109 zagrebačkih javnih osnovnih škola, 2299 učenika iz četvrtih i 2417 osmaša.  

- Visoko na ljestvici motiva za učenje  je i ona: ‘Učim zato što moram’. Na ovoj tvrdnji više od trećine učenika odgovara da se to u potpunosti odnosi na njih. Motiv za učenjem nečeg novog, koji je najizraženiji u četvrtom razredu, slabi među učenicima osmog razreda - govore autori. No samo 10-ak posto osmaša kaže da je učenje zabavno. U četvrtim razredima ta brojka je čak 60 posto. 

Loša komunikacija

- Iako se može tvrditi da su takvi nalazi dijelom rezultat nepovoljnog društvenog konteksta koji vlada u Hrvatskoj i posljedica prilagođavanja učenika navedenom kontekstu u pristupima učenju, stavu prema radu itd., sigurno je da i obrazovni sustav pridonosi takvim negativnim motivacijskim obrascima. Vrednovanje i ocjenjivanje obrazovnih postignuća učenika potiču samo na učenje za ispitivanje i učenje za ocjenu, predmetne nastavne programe koji ne korespondiraju s interesima i kognitivnim kapacitetima učenika, ali i model selektivnog upisa u srednje škole na temelju zaključnih ocjena - upozoravaju autori istraživanja. 

Posebno je važno naglasiti da se kroz obrazovanje smanjuje svakodnevna komunikacija između djece i roditelja o tome što se radilo u školi. Istodobno raste podsjećanje o tome da je obrazovanje važno i inzistiranje da je potrebno učiti i učiti svaki dan.

Previše činjenica

Ne postoji sustavno poučavanje o tome kako učiti te organizirati razvoj znanja, vještina i stavova vezanih uz učenje, zaključuju autori istraživanja. 

- Navedeno je naročito izraženo u predmetnoj nastavi koju karakterizira velik broj obveznih predmeta, izrazita orijentacija na sadržaje i vrlo nefleksibilna organizacija nastavnog procesa. Pod utjecajem informatizacije u kojoj su sadržaji i činjenice postali izrazito dostupni, jasno je da se obrazovni sustavi trebaju odmaknuti od usmjerenosti činjenicama i usmjeriti k razvoju procesa, prije svega učenja. Stoga bi sve najavljene promjene u hrvatskom obrazovanju trebale krenuti od načelnog stava da se u formalnom obrazovanju treba naučiti učenike kako učiti - ističu stručnjaci s Instituta za društvena istraživanja.

Idi na 24sata

Komentari 9

  • kampod 08.12.2014.

    Ono što profesor preda učeniku u 45 minuta, učeniku treba pola sata (minimalno) da ponovi... 7 školskih sati dnevno tada je ekvivalent tri i po' sata učenja svakodnevno, a ne znam tko je u stanju probuditi se u pola 6, ići u školu, biti na nastavi do 2 u 3 stići kući do pola 4 se najest i presvuć i onda još tri i pola sata učiti... kako da se djeca bave slobodnim aktivnostima i onime što ustvari žele ?... ja bih htio učiti programirati (da kasnije imam siguran posao), ali zbog silnog gradiva povijesti, hrvatskog, likovnog, glazbenog i sličnog nemam vremena...

  • pozi1 08.12.2014.

    Djeca uce samo za ocjenu i to nazalost najcesce za dva odnosno dovololjno za prolazak, a tome su krivi profesori i sustav obrazovanja, to se pod hitno triba mijenjat, pa kako bi dica ucila s razumijevanjem od toliko gradiva? Imaju po 15 predmeta u najmanju ruku u srednjim skolama i svaki od tih predmeta triba zasebno ucit a gradiva ima tonu,za ne falit svaki profesor se ponasa kao da je njegov predmet najvazniji i jedini koji se triba ucit.Nek dodu malo sebi, dica i mladi u toj dobi tribaju imat i vrimena za druzenje, izac vani, popit kavu, a ne samo sidit i strebat.

  • Ana Vlainić 08.12.2014.

    Zbilja treba promijeniti program -nikad nisam shvatila ( a ni neću zašto sam tokom školovanja 5 putra čitala "Smrt Smail age Čengića" --- i jednom je bilo previše i sasvim dovoljno besmisleno,a kamoli 5 puta....Hrvatski pravopis se mijenja iz dana u dan-nekad sam bila odlična iz tog dijela gradiva a danas je sve drugačije.Nekad su se samo negacije u riječima "nemam,nemoj i neću " pisale zajedno i išlo se na popravni tko to ne bi shvaćao ,a danas je drugačije pa kako da svojoj djeci onda taj dio pokažem!?Dijete dođe u malu školu i učiteljica kaže: bitno je da stječu radne navike ,ne moraju naučiti čitati i pisati,a dođu u 1. osnovne ne smiju niti slovkati već moraju znati čitati..Školovanje abnormalno puno košta...pa što će nam državne škole-sa tim cijenama udžbenika i svega ostaloga možemo im plaćati i privatne škole ,kad već ionako svaki klinac plaćamo.

Komentiraj...
Vidi sve komentare