To je to što me zanima!

Učenici su bili učitelji na jedan dan: 'Ovo je baš težak posao'

Dani zamijenjenih uloga kao eksperiment provode se u američkim i europskim školama. U Hrvatskoj se samo nekoliko škola odlučilo za takvu “zamjenu”
Vidi originalni članak

Svakog dana u tiskanom izdanju 24sata stručnjaci, profesori i učitelji, roditelji i djeca, obični ljudi i znanstvenici upozoravat će na probleme, otkrivati rješenja i objašnjavati slučajeve koji mogu pomoći da imamo bolje obrazovanje za bolju Hrvatsku.

Rijetki su profesori koji imaju odvažnost ponovno se vratiti u školske klupe i staviti u kožu učenika, pa makar i na jedan dan.

Ma, kao da mi nekad nismo bili učenici, obrazlažu. No vremena se mijenjaju. A Dani zamijenjenih uloga kao eksperiment provode se u američkim i europskim školama. U Hrvatskoj se samo nekoliko škola odlučilo za takvu “zamjenu”. U zagrebačkoj srednjoj Upravnoj školi to je tradicija. I ove godine su učenici sjeli u urede ravnatelja i pred ploču - ali ne da bi odgovarali nego poučavali. Iskustvo je, kažu, nezaboravno.

- Smisao programa koji je dio školskog kurikuluma je dati priliku i povjerenje našim učenicima da se okušaju u svim poslovima koji se inače rade u školi. Sve je zamišljeno kao fiktivna, a zapravo gotovo pa realna situacija. Učenici se javljaju na oglas za posao, dolaze na razgovor, a u konačnici profesor bira zamjenu. Kreću pripreme za posao nakon kojih učenik može samostalno obavljati zadaću - kaže ravnateljica Suzana Hitrec. Svake godine je učenici iznenade.

- Vrlo su uspješni, fleksibilni, mogu rješavati probleme. Imaju potencijal i vrline za koje ja, njihovi profesori, a ponekad i roditelji nemamo pojma da postoje jer ih jednostavno ne stavljamo u takve situacije u kojima to mogu pokazati. Svakoj školi savjetovala bi da to uvrste u kurikul. Primjer je to dobre prakse kojom dokazujemo da smo zajednica koja uči, u kojoj smo svi u istoj poziciji: da svi možemo učiti jedni od drugih. Svaka uloga ima svoju težinu. Učenička pogotovo ako je stavimo u pasivnu poziciju i nemaju mnogo prostora za svoju kreativnost i potencijal. Teška je i danas nastavnička uloga. Više autoritet nastavnika nije onaj koji se podrazumijeva nego ga treba stjecati na potpuno nove načine - objasnila je ravnateljica glavne prednosti projekta. Ono što učenici naglašavaju kao najveću lekciju nakon profesorske uloge jest važnost aktivnih đaka na satu. Primjećuju koliko je teško nastavniku predavati ako ga cijeli razred ignorira, gleda kroz prozor, ometa...

- Predavala sam hrvatski, obrađivali smo Marinkovićevu novelu ‘Ruke’. Shvatila sam da je uloga profesora vrlo zahtjevna jer na zanimljiv način učenicima treba prezentirati nastavni sadržaj koji njima u ovoj dobi nikako nije zanimljiv. Kolege su bili začuđujuće smireni, čak i više nego na satu kod naše prave profesorice.

Najteži dio bio mi je predstaviti sadržaj po redu, smisleno jer mi se na početku sve pomiješalo i sve sam željela izgovoriti istodobno da nešto ne zaboravim. No uspjela sam se koncentrirati, sve logički posložiti i uspjela. Stekla sam veliko samopouzdanje i mislim da bi ovo trebali proći svi učenici - rekla je maturantica Petra Šikoronja (18). Njezina profesorica, Suzana Ven Rakić (40) koja u Upravnoj školi predaje od 2003. iz zadnjeg reda razreda je slušala nastavu.

- U pripremi je najkompliciranije bilo objasniti im etape sata, kako nešto prezentirati u 45 minuta. Istodobno, iskustvo koje sam proživjela kao učenica u 40. nezaboravno je.

No većina profesora boji se prepustiti nastavu i kontrolu. Moderan profesor treba ovakvo iskustvo jer učenike vidi iz nove perspektive. Komunikacija prelazi na potpuno novu razinu - kaže profesorica hrvatskog i književnosti. Ravnateljica je izrežirala situaciju u kojoj ljutit roditelj napada učenicu koja je preuzela njezinu ulogu.

- Ravnateljica ima veliku odgovornost. Ostalim djelatnicima sam davala zadatke, koordinirala ih, pazila da su svi na vrijeme na satu, razgovarala s roditeljima, veliki odmor provela sam s kolegama i slušala njihova iskustva. Jednom roditelju nisam se odmah predstavila kao zamjenska ravnateljica pa kad je doznao, loše je reagirao. Uspjela sam ga smiriti i završiti razgovor. Ponosna sam - kaže Maja Medanović (16). Tek je poslije doznala da je ravnateljica sve s nezadovoljnim roditeljem izrežirala.

- Ostvarila je bit ravnateljske uloge: aktivno poslušala, smirila situaciju, obećala pozitivno rješenje... Jako me obradovalo jer za to ne postoji tečaj nego je i dio osobnih karakteristika i fantastično je što to može netko i sa 16 godina. I mi i kolege se možda ne snađemo ponekad tako dobro kao što se ona - zaključuje Hitrec.

Lajkaj stranicu Bolje obrazovanje, bolja Hrvatska na Facebooku.

Pročitajte više o temi na stranici Bolje obrazovanje.

Idi na 24sata

Komentari 8

  • felipe 30.03.2015.

    Ove tri sa slike..u kut i nek kleče na kuruzi..jer je profesor tako odlučio! :)

  • agencija1 28.03.2015.

    ova mala plava je buduca starleta,kladim se..sad sam je.prepoznao,kupovala je od frenda ecstasy..

  • jluci82 27.03.2015.

    a kako je tek težak posao kombinirani razredni odjel....2programa u jednom školskom satu.A ako imaš 4 razreda ,pa ih nekako rasporediš da radiš smjenu i po(2po 2 razreda,a kulture svi zajedno),pa se nađe pametni"božji čovjek"koji bi prva 2 sata vjeronauka svu djecu zajedno-isključivo bi prva dva sata,tada nastavljaš od 3.sata sa četverorazrednom kombinacijom i dvadesetero učenika-tada nastaje "ludnica"-i sve to 1996.godine za 2100 kuna.

Komentiraj...
Vidi sve komentare