To je to što me zanima!

Branko Kondić: Tržištem će zavladati električni automobili

Poticaji su pomaknuli hrvatsko tržište ekoloških automobila s nule. U prošle dvije godine osjetno je porastao interes kupaca za vozila sljedeće generacije
Vidi originalni članak

Ne smrde, nisu bučni i voze 100 km za manje od 10 kuna. Automobili sljedeće generacije su bez sumnje budućnost. Japanski Mitsubishi ima vrlo bogato iskustva s električnim i plug in hibridnim električnim vozilima, a Branko Kondić, izvršni direktor za Mitsubishi Motors Hrvatska, dobar je poznavatelj tehnologije vozila sljedeće generacije. No koja vozila spadaju u sljedeću generaciju i kako ih razlikovati ?

U vozila sljedeće generacije ubrajamo vozila na pogon gorivim ćelijama (u fazi prototipa), električna vozila, plug in hibridna električna vozila i plug in hibridna vozila. Dok su električna vozila pogonjena isključivo strujom iz baterija, plug in hibridna električna vozila imaju i generator pokretan konvencionalnim motorom. Plug in hibridno vozilo je, s druge strane, vozilo sa dodanim elektromotorom i baterijama punjivim iz električne mreže. Na kraju, spomenut ću i klasično hibridno vozilo, koje je zapravo konvencionalno vozilo poboljšanih eko svojstava, budući da dio energije nastale kod usporavanja mogu „vratiti“ u bateriju. Hibridna vozila i nisu EV u užem smislu, jer baterije nije moguće napuniti strujom iz mreže, a sve prednosti prema konvencionalnim vozilima se „tope“ izvan grada.

Zašto su takvi automobili društveno korisni?

Najvažnija društvena korist je uklanjanje odnosno smanjenje emisije CO2 i ostalih štetnih plinova iz urbanih sredina.Osim toga, takva vozila su gotovo bešumna, što drastično smanjuje i zagađivanje bukom, uz neusporedivo nižu cijenu vožnje (Mitsubishi i-MiEV oko 8 kn /100 km). Kao šlag na torti, uglavnom se pune po noći, kada u sustavu postoji višak električne energije.

Kako riješiti problem punionica u Hrvatskoj?

Rusija je vrlo jednostavno riješila taj problem. Premijer Dmitrij Medvedev izdao je naredbu da sve benzinske crpke moraju imati punjače i stvar je riješena. Naravno da je takvo što nemoguće kod nas. Smatram optimalnim rješenjem instalirati AC (izmjenične) punjače manje snage u urbanim sredinama (3,7 kW–10 kW), a na autocestama brze DC (istosmjerne) punjače veće snage, od 10 kW–50 kW. Trenutno ima nešto više od 70 punjača u gradovima diljem  Hrvatske, ali još nedostaju brzi punjači na autocestama.

Koliko su poticaji pomogli vozilima sljedeće generacije?

Razvoj e-mobilnosti ne bi bio moguć bez poticaja, a Hrvatska je, na sreću, jedna od vodećih u EU sa poticajima od 30 tisuća kn za hibridna, 50 tisuća kn za plug in hibridna i 70 tisuća kn za električna vozila.

Jesu li auti na struju šansa za hrvatsku industriju?

Svaka čast gospodinu Rimcu i Dok-ingu, no moje mišljenje je da je budućnost hrvatske industrije ipak u proizvodnji komponenti. Tvornice su iznimno velika investicija i ne znam što bi se to trebalo dogoditi da se u Hrvatskoj izgradi tvornica koja bi izbacivala stotinu tisuća automobila godišnje.

Kako vidite budućnost električnih auta i hoće li oni u potpunosti prevladati?

Predviđanje Europske komisije je da će električna i plug in hibridna vozila već 2020. imati 20% udjela u prodaji novih vozila. Za trideset ili pedeset godina električni automobili će u potpunosti preuzeti primat, a motori sa unutrašnjim sagorijevanjem će opstati samo u nekim specifičnim segmentima. Proizvođači koji neće razvijati EV tehnologiju naprosto će nestati sa tržišta što se, primjerice, i dogodilo Nokiji na tržištu mobilnih telefona.

Idi na 24sata

Komentari 6

  • biberrr 08.03.2016.

    Zar su Hrvati glupi da ne mogu izgraditi svoju tvornicu automobila? Kako je onaj mali Rimac izradio najbržu elektro jurilicu na svijetu? To što su nam političari pokvareni,kao i uvozni lobi to ne znači da smo svi glupi i nesposobni.

  • davorek1 15.10.2015.

    Sanjamo tvornicu automobila zbog jakog uvozničkog lobija! I zbog naših pasivnih, inertnih i ne znam kakvih političara! Jel im problem dati par hektara zemlje nekom proizvođaću, napravit mu par kilometara prilazne ceste i dati svu infrastrukturu. Ionako radimo ceste koje ne vode nigdje, ionako ulažemo u nešto što nema smisla....a samo 1000 ljudi zaposlenih u tvornici zaposli 10.000 ljudi od ostalih dobavljača, kooperatora i ostalih! Koja smo mi država, pa naravno da ne možemo imati tvornicu, kome bi onda prodavao svoje Micubišije!!! LOPOVE skupa s našim političarima!

  • zmaajo 12.10.2015.

    ma zamisli mudraca, mogli smo u jugi radit renole i golfove a sad nismo u stanju sastavit neko el. go_vno, pa ono....dovoljno bi bilo za jednu prosperitetnu državu ka šta je naša, da proizvodi npr. samo žmigavce...to je naš doseg!?

Komentiraj...
Vidi sve komentare