Obavijesti

Lifestyle

Komentari 1

Turkish Airlines: Tajna uspjeha najbolje aviokompanije Europe

Turkish Airlines: Tajna uspjeha najbolje aviokompanije Europe
1

U Istanbulu smo razgovarali s Temelom Kotilom, generalnim direktorom Turkish Airlinesa, te Mertom Dormanom, potpredsjednikom odjela prodaje

VIDEO

Turkish Airlines svoj je let započeo 1933. kada je kompanija imala samo pet aviona. Danas ih imaju 303, a do kraja 2016. flota će brojati 339 letjelica. Mert Dorman, potpredsjednik odjela prodaje Turksih Airlinesa, otkriva kako je već sada naručeno dodatnih 200 aviona, koji bi u upotrebi trebali biti do 2021. Kompanija je to koja leti u čak 246 međunarodnih zračnih luka (po tome su prvi u svijetu), u 113 zemalja, a nedavno je otvorena nova destinacija u Hrvatskoj (osim Zagreba tu je sada i Dubrovnik).

Turkish Airlines raste nevjerojatnom brzinom, odnosno tri puta brže u odnosu na druge svjetske aviokompanije i do kraja 2016. po cijelom će svijetu prevesti 72,4 milijuna putnika. Iza njih su brojne nagrade, a onu prestižnu Sky Traxa za najbolju avio kompaniju u Europi, ne ispuštaju iz ruku od 2013.

No kako je takav uspjeh moguć upitali smo, u samom sjedištu Turkish Airlinesa u Istanbulu, člana Upravnog i Izvršnog odbora, CEO-a Turkish Airlinesa, Temela Kotila. Ovaj skroman i pristupačan čovjek, aeronautički inženjer (neko je vrijeme radio i za NASA-u) obrazovanje je stekao u Americi, a 2005. postaje generalni direktor Turkish Airlinesa, od kada kompanija bilježi rast od 20 posto na godinu u svim segmentima poslovanja (od profita i dobiti, do udjela na tržištu te širenja utjecaja i mreže).

Mi smo ga upitali koja je tajna njegova uspjeha, pa onda i više od 42 000 zaposlenih koji danas rade za Turkish Airlines.

- Fokusirani smo prije svega na naše putnike i stoga su briga, kvaliteta i malo ljubavi najbitniji. Želimo ponuditi najbolji avion, najbolje sjedalo, svježe cvijeće, najbolju kavu, čaj i jelo, najbolju uslugu, putniku pružiti mnogo ljubaznosti. Aviokompanija koja leti na najviše destinacija, u najdalje kutove zemlje, mora zadovoljiti sve prohtjeve i nadići sve standarde, a njih postavljaju putnici. Nitko danas više ne gleda na ime, na nacionalnost – ljudi traže dobru uslugu, povezanost, dobru cijenu i malo ljubavi – i onda se vraćaju. Ako toga nema, sve gubite. Mi se zapravo natječemo sa samim sobom. Najviše letimo, no nismo najveći, 13. smo najveća flota na svijetu. Zapravo smo mali ljudi iz žilave ali ambiciozne kompanije koja ima jasnu ideju i strategiju - objasnio je.



Na čemu se temelji ta strategija:

- Prekjučer smo vjerovali u Bliski i Daleki Istok, jučer u Afriku, a danas u Ameriku. Morate shvatiti da je cilj kompanije stvaranje dobiti, no da bi zaradili, morate i ulagati: ponajprije u ljude, naše zaposlenike, u nove zrakoplove i tehnologije, a zatim i u usluge – zanemarivanje bilo kojeg od ovih segmenata, odrazit će se na kvalitetu, a zatim i na krajnju dobit. Jer moj mi je djed znao reći: ono u što uložiš, na kraju se ipak mora vratiti, poput karme. Iz tog razloga mi krizu nismo ni osjetili, ovo su naše najbolje godine. Jer ulagali smo u ljude, a oni su tu ljubav prenijeli do naših putnika i u sve krajeve svijeta. Briga je najbitnija. No to je samo jedan dio priče. Ne treba zaboraviti da je Istanbul i danas veza između Istoka i Zapada, nalazi se na samom sjecištu između Europe, Bliskog i Dalekog Istoka, Azije, Afrike i Amerike – i mi smo to iskoristili. Trenutno je peti najpovezaniji grad na svijetu, no s najbržim rastom (London je prvi). Istanbul je treći ako sve promatrate kroz broj putnika (iza Londona i Pariza) - nastavio je.

 

Hrvatska vlada prodaje Croatia Airlines. Što mislite o tome?

- Ovo vam govorim iz iskustva: svaka zemlja na svijetu bi trebala imati svoju aviokompaniju. Ponajprije radi potreba ljudi koji žive u njoj. Jedino lokalni prijevoznici na kraju ipak brinu i shvaćaju lokalnu situaciju. Ne bi se smjelo dogoditi da više puta na dan možete putovati iz Zagreba za Miami ili Pariz, ali možda ne i u Split ili Dubrovnik. No jasno je da za sve što radite treba imati viziju. I mi smo prije 15-ak godina bili u financijskim problemima, a onda nam je turska vlada dala podršku: do 2003. smo plaćali 20 posto poreza na gorivo, karte i druge usluge, a onda je Vlada to ukinula i uložila u infrastrukturu. To nam je dalo krila. Takvu vrstu oslonca smo tražili i dobili. Jedno sam vrijeme živio na selu i dok sam muzao krave baka mi je govorila: muzi je polako i pametno, ali ne do zadnje kapi mlijeka. Nešto mlijeka treba ostati i kravi, jer u suprotnom će se razboljeti i uginuti. S druge strane, financijsko ulaganje u aviokompanije od strane vlade nam je uvijek bilo odbojno i nepoželjno, jer tada se miješaju politika i posao. Nama treba najbolji manageri koji imaju iskustva i znanja, a ne uhljebi, koji bi se sigurno pojavili u takvom scenariju. Mnoge aviokompanije po svijetu loše posluju jer imaju previše zaposlenih. Mi volimo raditi i 25 sati na dan, no sigurno je da će svatko za to biti i adekvatno plaćen. Osim toga svakog dana treba uvoditi nove stvari i napredovati. Godinama smo ulagali u nova tržišta, u destinacije izvan Europe koje ponekad i nisu donosile profit, no zemlje u kojima ljudi više putuju donose više novca, više sastanaka, više poslova, više veza, poznanstava, dogovora, tolerancije i ljubavi. I novac je došao. Više putovanja donosi bolju budućnost. Danas avioprijevoznici Turskoj donose gotovo 6 posto BDP-a. Ponekad treba ući i u rizik, no pametno, planski i bez žurbe. Mislim da je ovo stoljeće u kojem će siromašne zemlje napredovati i postati bogatije, bez obzira na trenutne vladajuće garniture. Pogledajte Afriku: velika je poput Kine, a tamo živi oko milijardu ljudi. Za 20 godina Afrika će sama koristiti svoja bogatstva i resurse. Više neće biti toliko nesigurnosti, manjka obrazovanja i morala. Oni bi samo od ribe mogli živjeti, a imaju zlato, dijamante, naftu i goleme količine svježe vode. Samo 20 metara ispod Sahare nalazi se golemi rezervoar pitke vode. Sve to trenutno koriste Europljani i Kinezi, no to neće trajati zauvijek, edukacija će sve promijeniti - opširno nam je objasnio Temela Kotila.



Osim s Temelom Kotilom (CEO) u sjedištu kompanije razgovarali smo i s Mertom Dormanom, potpredsjednikom odjela prodaje te ga upitali o uspjehu kompanije:

- Imamo odličan i organiziran top managment, a visoki targeti koji su nam postavljeni su, uz mnogo teškog rada, ipak dohvatljivi. Kad govorimo o usluzi, treba reći da su cijene avionskih karata u Turkish Airlinesu izuzetno povoljne. Brinemo o udobnosti leta, osoblje nam je vrlo ljubazno, no otišli smo i korak pa je s vama na letu u poslovnoj klasi i „Flying Chef“ (Leteći kuhar“) koji osobno priprema hranu vrhunske kvalitete. Posebnu pozornost pridajemo i sigurnosti putnika, odnosno provodimo zahtjevnu obuku u našem centru za sve stjuardese, pilote i ostalo osoblje. Ništa se ne prepušta slučaju jer uvježbani smo da na najbolji mogući način reagiramo u svim situacijama. U centru imamo i najmodernije simulatore aviona, pa svaki pilot mora savladati obuku do najsitnijih detalja i u svim vremenskim uvjetima, a sve kako bi se putnicima osigurao sigurniji i udobniji let - rekao je.

Mert Dorman nam je dao i vrijedne podatke o Turkish Airlinesu, ali i globalnim kretanjima u avioindustriji:

Broj putnika:
 

Turska

  • 2014. - 123 milijuna putnika
  • 2034. - 381 milijun putnika
  • rast x3,1

Svijet

  • 2014. - 3,3 milijardi putnika
  • 2034. - 7 milijardi putnika
  • rast x2,1

Turkish Airlines:

  • 2013. letio je u 42 velegrada
  • 2033. letjet će u 91 velegrad

Istanbul je trenutno trenutno 5. najpovezaniji grad svijeta (bolji od Frankfurta), no s najbržim rastom u zadnjih pet godina. (London je trenutno prvi). Kad je riječ o broju putnika, tada je Istanbul treći (iza Londona i Pariza, bolji je od Fraknfurta)

Avioprijevoznici u Turskoj:

  • 2003. u Turskoj je letjelo 162 aviona
  • 2015. je letjelo 482 aviona
  • Porast od 198 posto

Broj putnika:

  • 2003. kroz Tursku je prošlo 25 milijuna putnika (5 milijuna domaćih)
  • 2015. 84 milijuna putnika (49 milijuna domaćih)

Broj aerodroma u Turskoj:

  • 2003. - 26 aerodroma
  • 2015. - 55 aerodroma

Turkish Airlines leti na najviše destinacija u svijetu:

  • 113 zemalja
  • 246 međunarodnih destinacija destinacija (288 destinacija sveukupno)
  • na 7. je mjestu po broju putnika koji lete na međunarodnim rutama
  • 13. je najveća flota na svijetu
  • 10. je najveća aviokompanija po profitu

Prednosti Istanbula - let za 55 zemalja, spaja Aziju, Afriku i Europu, viske stope rasta

Do 2018. U Istanbulu će biti sagrađen novi aerodrom - u prvoj fazi će po veličini biti treći najveći na svijetu, a u zadnjoj fazi će biti najveći na svijetu (do 2023.)

Turkish Airlines 2023:

  • očekuju 120 milijuna putnika
  • 30 milijardi dolara prihoda
  • više od 500 aviona

Još neke činjenice:

  • Za Turkish Airlines radi 42 000 radnika (17 kompanija)
  • Turkish Airlines ima više od 2000 kapetana aviona
  • Turkish Airlines je prošle godine otvorio više od 20 novih destinacija, a ove se godine posebno šire na Sjevernu Ameriku.

Mert Dorman, potpredsjednik odjela prodaje:

 

Igre na sreću mogu izazvati ovisnost. 18+.
Sve što je bitno, na dohvat ruke
Skini aplikaciju za najbolje iskustvo portala. Čitaj, komentiraj i budi uvijek u toku s najnovijim vijestima.

Komentari 1
VIDEO

Evo kako danas rade dućani: Planirali ste lasagne, ali ste odustali? Znamo kako vam je...
RADNA VREMENA

Evo kako danas rade dućani: Planirali ste lasagne, ali ste odustali? Znamo kako vam je...

Radno vrijeme trgovina i trgovačkih centara nedjeljom: trgovine smiju raditi 16 nedjelja u godini. Trgovci odlučuju koje nedjelje su radne, a vodič s radnim vremenom svih dućana pogledajte ovdje

'Imao sam srčani i trebam ići na odčepljenje vena. Bojim se...'
MEVLUDIN ODGOVARA

'Imao sam srčani i trebam ići na odčepljenje vena. Bojim se...'

Mladić se boji koronografije na koju mora ići jer je nedavno imao srčani udar. No, Mevludin kaže da doista nema potrebe za strahom i da će sve proći u najboljem redu
'Proživio sam najgoru noćnu moru tijekom oralnog seksa'
BIZARNA ISPOVIJEST

'Proživio sam najgoru noćnu moru tijekom oralnog seksa'

Svima se dogode neugodne situacije i, uglavnom, ih preživimo. No priča ovog mladića je toliko nevjerojatna i neugodna da su mu mnogi sugerirali da ostane s ovom djevojkom