News

Radionice: Velike tajne fizike otkrili smo uz pomoć jaja i soli

Nadareni zadarski učenici svakog vikenda rade eksperimente iz prirodnih znanosti i uživaju. Spremaju se i za natjecanja. Uz znanost vole i sport

Koliko je velika molekula ulja? To klinci zadarskog Centra za izvrsnost fizike jako dobro znaju. Nakon što kapnu ulje u vodu, mrlja će se širiti vodom sve dok se molekule ne poredaju jedna do druge. Debljina mrlje će tako biti jednaka visini molekule, odnosno njezinu promjeru ili dvostrukom radijusu. Ništa lakše, tvrde đaci.

Centar za izvrsnost fizike u Zadru vodi petero nastavnika, a izvrsnih mladih fizičara u tom gradu zasad ima 70 te su ih podijelili u tri grupe sedmih i dvije grupe osmih razreda. Fiziku vježbaju subotama u Osnovnoj školi “Šimuna Kožičića Benje”. Zadar je drugi grad u Hrvatskoj s Centrom za izvrsnost fizike (prvi je Varaždin), a fizika mu je drugi takav centar po redu. Već ima Centar za izvrsnost matematike. Sljedeći je na redu Centar za izvrsnost informatike. Sva tri su pokrenuta uz pomoć Grada Zadra i učenici se mogu besplatno u njima educirati. U Upravnom odjela za odgoj i školstvo ističu da Grad tom inicijativom želi svim đacima koji žele znati više omogućiti dodatno obrazovanje

Školarci fizičari su s vježbanjem zadataka i pokusima počeli u veljači.

- Zato će se naši rezultati vidjeti tek dogodine kad naši đaci krenu na natjecanja. Kako smo s radom krenuli 13. veljače, propustili smo natjecanja početkom ove godine. Nisu svi naši učenici u Centru nužno odlikaši, nego imaju volju i interes rješavati praktične i teže zadatke koji se ne stignu riješiti u okviru redovite nastave. To su uglavnom svestrani učenici pa imaju i drugih zanimacija, uglavnom sportskih, pa ih od 70 prijavljenih dođe 50-ak. Učenik Marko Bakmaz iz osmog razreda Osnovne škole ‘Bartola Kašića’ ići će na državno natjecanje iz fizike, ali je odličan u astronomiji i svim prirodnim znanostima te baš želi to studirati. Naš državni prvak iz matematike Noel Lakić iz OŠ ‘Šime Budinića’ jako je zaiteresiran za fiziku, kao i njegov brat blizanac Leon. Imamo prvaka u biciklizmu Olivera Gojkovića iz Benje, puno košarkaša i drugih sportaša - kaže Snježana Stanin, nastavnica fizike u OŠ “Šimuna Kožičića Benje”.

Osim nje, fiziku u Centru vode Vedrana Kasalo i Ana Lipoščak iz OŠ “Šime Budinića”, Jelena Torbarina iz OŠ Sukošan i Domagoj Barešić iz OŠ Posedarje.

- Možda nekima zvuči suludo subotnje jutro potrošiti na fiziku, ali u tome uživamo i mi i oni. Da nema ljubavi prema fizici i prema toj dragoj dječici, vjerujem da bi nam bilo teško. Ovako, svi uživamo. Potičemo kod djece volju za istraživanjem i računanjem, a raduje nas iznenađenje na njihovim licima kad vide da eksperiment doista uspije - kaže nam Snježana Stanin.

Nastavnici bacaju stvari sa stola kako bi dočarali slobodan pad, pokazuju da će pero i olovo s iste visine pasti istodobno, stavljaju jaja u slatku i slanu vodu da vide kako će se ponašati, a sve to djecu neizmjerno veseli i budi im ljubav prema fizici.

- Imat ćemo javnu radionicu s djecom iz Centra i našim redovitim školarcima u tjednu prije Dana planeta Zemlje. To će biti u sklopu Festivala znanosti koji se održava u cijeloj Hrvatskoj, ove godine pod temom znanosti i umjetnosti. Pripremit ćemo efektne pokuse, kao što je onaj s nestajanjem loptice i čaše. Krajem svibnja i početkom lipnja sudjelovat ćemo u Fešti od fizike koja se ove godine održava u Drnišu. To je međužupanijski skup na kojem sudjeluju fizičari i studenti fizike. Tamo vodimo cijeli Centar i sve zainteresirane koji to budu htjeli - rekla nam je Vedrana Kasalo.

Fizika se može učiti bilo kad i bilo gdje. I nezgodne trenutke, kao što je bio onaj kad je u školskom hodniku pao luster, profesorica Stanin iskoristila je za podučavanje fizike.

- Zadržala sam djecu u razredu dok je čistačica počistila krhotine. To vrijeme iskoristili smo za razgovor o tome zašto je pao luster, koje su sile dovele do nezgode, zašto se žarulja izvukla, ali ne i pala te slično. Bitno je u svakodnevnom životu djeci pokazati zakone fizike - kaže Snježana Stanin.

Prijavite se na naš newsletter!

* obavezno polje

Spol  *

Ja sam:

Čudo u Zagrebu: Zaletio se u šleper, od auta nije ostalo ništa, a on prošao s lakšom ozljedom!
EKSKLUZIVNE FOTOGRAFIJE