Obavijesti

News

Komentari 0

Veliko istraživanje: Tinejdžeri više štede, najviše žele vlastiti auto i brine ih stalni posao

Veliko istraživanje: Tinejdžeri više štede, najviše žele vlastiti auto i brine ih stalni posao
4

Mladi najviše troše na brzu hranu, izlaske, odjeću i obuću, no u odnosu na 2020. značajno se povećalo financijsko znanje i odgovornost prema novcu, pokazalo je istraživanje financijske pismenosti tinejdžera

VIDEO

Čak 88% mladih u Hrvatskoj zabrinuto je za svoju financijsku budućnost, odnosno da neće moći pokrivati svoje troškove i pronaći dobro plaćeni posao. Istovremeno, kod tinejdžera u Hrvatskoj značajno se povećalo financijsko znanje i ponašanje u odnosu na 2020. godinu, pokazalo je veliko istraživanje financijske pismenosti koje su proveli Hrvatska udruga banaka (HUB) i Štedopis, Institut za financijsko obrazovanje.

Vrlo zanimljivi podaci predstavljeni na konferenciji "Financije za nove generacije“ pokazuju kako su se u posljednje tri godine kod mladih promijenila i neka važna razmišljanja o životnim prioritetima. Tako im više nije glavni financijski cilj imati stan, već vlastiti auto. Važno im je da budu financijski neovisni o roditeljima, no više ih dobiti stalni posao nego završiti fakultet.

O financijama uče od roditelja 

I dalje u velikoj većini, kad su financije u pitanju, vjeruju roditeljima (75%), tek potom internetu, bankama školi i medijima (manje od 3%), a čak 12% ih smatra da niti ne moraju učiti o novcu. Najviše će ih poslušati i financijski savjet roditelja (775), a o financijama najviše razgovaraju s prijateljima, susjedima, obitelji, dok ih o tim temama u redovitoj nastavi razgovara 13%.

U HUB-u i Štedopisu još jednom su istaknuli važnost stalnog rada s učenicima u školama na financijskoj pismenosti.

- Rezultati istraživanja potvrđuju da financijska edukacija, ali ne jednodnevna i povremena, već sustavna koju provode nastavnici u svojim razredima kroz cijelu školsku godinu povećava razinu financijske pismenosti mladih - izjavila je Marina Ralašić, predsjednica Štedopisa.

Mladi znaju što je inflacija

Kako je istaknuto, najvažniji nalaz ovog istraživanja je značajni rast financijskog znanja za čak 14% u odnosu na 2020. godinu. Naime, 77% tinejdžera ima relativno visoko financijsko znanje kada je u pitanju shvaćanje koncepta vremenske vrijednosti novca, odnosno, shvaćaju da inflacija obezvrjeđuje novac. Također, poboljšalo se financijsko ponašanje tinejdžera u Hrvatskoj u usporedbi s 2020. Tinejdžeri pokazuju veću odgovornost pri upravljanju novcem u obliku štednje (76% tinejdžera štedi, što je 5% više nego 2020.). Zabilježen je i blagi porast financijske uključenosti tinejdžera, tako njih 53% ima otvoren račun u banci od kojih se 50% koristi mobilnim bankarstvom što je 17% više nego 2020.

Džeparac

Istraživanje je pokazalo i nekoliko zanimljivih trendova. Primjerice, 80% tinejdžera u Hrvatskoj prima džeparac, no on je 5% manji u odnosu na 2020. godinu. Značajno se povećao postotak učenika u strukovnim školama koji dobivaju mjesečni džeparac, sad ih je 86%, dok ih je 2020. džeparac primalo samo 29%. No među gimnazijalcima taj postotak se smanjio za 10%, pa redovne mjesečne financije dobiva 77% mladih.

Džeparac u prosjeku iznosi oko 50 eura, a nešto manje od 20% ispitanika izjavilo je kako im ono što dobivaju nije dovoljno za mjesečne troškove.

 

Značajan je podatak i da čak 34% onih koji ne dobivaju džeparac ne znaju s koliko novca mjesečno raspolažu. Sudionici konferencije stoga su još jednom ponovili kako je džeparac jedan od najkvalitetnijih alata kojima se djeca i mlade uče raspolaganju novcem.

- Iako se teme financija mogu činiti komplicirane i teške, mladi imaju priliku učiti o novcu na vrlo jednostavan način već od najmlađe dobi. Vjerujem da većina učenika dobiva džeparac, a upravo je to odličan alat za učenje o odgovornom upravljanju novcem - izjavila je Tamara Perko, direktorica Hrvatske udruge banaka.

Zagreb: Konferencija financijske pismenosti: Financije za nove generacije

Raspolaganje s novcem

Tinejdžeri, očekivano, svoj novac uglavnom troše na hranu i izlaske. Najviše troše na brzu hranu i pekarske proizvode (67%), te izlaske (57%), na odjeću i obuću (37%) i kozmetiku (33%).

Na brzu hranu i pekarske proizvode troši više gimnazijalaca (77%) i to oni u 2. razredu (74%), kao i stariji od 18 godina (75%), u Slavoniji (73%), te u mjestima s 15.000 - 100.000 stanovnika (71%). Na izlaske troši više gimnazijalaca (70%), oni u drugom razredu srednje (64%), oni koji imaju 17 godina (68%), žive u Dalmaciji (66%), u velikim gradovima od 15.000 - 100.000 stanovnika (66%).

Najvažniji im je vlastiti auto

U odnosu na istraživanje provedeno 2020. došlo je do promjene rangiranja najvažnijih financijskih ciljeva u budućnosti, tada  je najvažnije bilo dobiti stalni posao (79%), a sada je imati vlastiti automobil (72%) i financijski ne ovisiti o roditeljima (71%). Također se istraživalo i koji financijski problemi zabrinjavaju tinejdžere u budućnosti, a najveći izvori zabrinutosti su u vezi s troškovima samostalnog života (28%) i pronalaskom dobro plaćena posla (21%).

 

Financijski su pismeniji od vršnjaka u zemljama OECD-a

Istraživanje je provedeno metodom online upitnika s ispitanicima u dobi od 13 do 19 godina, na nacionalno reprezentativnom uzorku od 1011 ispitanika. Pri ispitivanju mjerene su tri osnovne kategorije financijske pismenosti: financijsko znanje, financijsko ponašanje i odnos prema novcu. U istraživanju su sudjelovali učenici škola u kojima je Štedopis provodio financijske edukacije, pa je ovo istraživanje ujedno i evaluacija provedenih aktivnosti financijskog opismenjavanja tinejdžera. 

Rezultati istraživanja pokazuju da su tinejdžeri u uzorku relativno financijski pismeniji u odnosu na ostatak tinejdžerske populacije (posljednje istraživanje OECD-a iz 2019.) te da je značajno porasla razina njihovog financijskog znanja uz blago poboljšanje financijskog ponašanja (posljednje istraživanje HUB-a i Štedopisa iz 2020.). 

Osim što provode istraživanja, HUB i Štedopis već godinama potiču sustavno obrazovanje o financijskoj pismenosti djece i mladih, uz brojne projekte u školama, poput Europskog kviza o novcu, provedenog online tijekom Europskog tjedna novca.

Igre na sreću mogu izazvati ovisnost. 18+.
Sve što je bitno, na dohvat ruke
Skini aplikaciju za najbolje iskustvo portala. Čitaj, komentiraj i budi uvijek u toku s najnovijim vijestima.

Komentari 0
VIDEO

Dirljive slike: Ovo je bebica koju su našli u košu za smeće, drži je doktor po kojem je dobila ime
ČUDO NA SVETOM DUHU

Dirljive slike: Ovo je bebica koju su našli u košu za smeće, drži je doktor po kojem je dobila ime

Iako beba službeno nema ime, dr. Alfirević nam je otkrio kako dječačića zovu Ivan, po doktoru koji ga je zaprimio te noći

Slovački ministar demantirao je nagađanja: 'Operacija traje već tri sata, Robert Fic je kritično!'
NAPADAČ UHIĆEN

Slovački ministar demantirao je nagađanja: 'Operacija traje već tri sata, Robert Fic je kritično!'

Kako javljaju slovački mediji, upucan je nakon izlaska sa sjednice Vlade. Navodno je upucan s više hitaca u prsa i trbuh, napadač je uhićen...
Nikola u Zagrebu išao po kćer u vrtić  i nestao. Iz vrtića su zvali obitelj. Uključila se i policija
'NIKAD JE NE BI OSTAVIO'

Nikola u Zagrebu išao po kćer u vrtić i nestao. Iz vrtića su zvali obitelj. Uključila se i policija

Za nestanak je obitelj saznala kad su ih nazvali iz vrtića da nitko nije došao po djevojčicu. U sve se uključila i policija. Obitelj moli, ako ga je netko vidio da javi njima na broj 097/670-1528 ili policiji na 192