• Članak
  • Komentari 0
  • Share 1
  • Tweet

Kako se najbolje pripremiti za putovanje automobilom?

Pametna kuna razgovarala je sa Nikšom Bjelajcem, voditeljem HAK-ovog Informativnog centra o tome kako sigurno putovati automobilom

Srijeda, 28. 3. 2012. u 22:00    Piše: Vedran Mušura
Kako se najbolje pripremiti za putovanje automobilom? Thinkstock

Koje su općenite smjernice za turiste i vozače koji kreću na put u ljetnim mjesecima?

Prije polaska na godišnji odmor, posebice do udaljenijih odredišta vozači/turisti moraju prekontrolirati stanje vitalnih dijelova automobila. A ne bi bilo loše provjeriti i vitalnosti vlastita tijela. Jer, idealnu i, prije svega, sigurnu vožnju obavit će tehnički ispravno vozilo i zdrav i odmoran vozač! Za one koji imaju zdravstvenih tegoba bitno je da ne zaborave ponijeti prepisane lijekove.

Teško je savjetovati kojom cestom voziti, primjerice, u smjeru mora, ali iz iskustva znamo kako je, zbog gužvi i dnevnih vrućina, najbolje krenuti u ranim jutarnjim satima odnosno tijekom noći. Autoceste su sigurnije i brže provozne, ali i na njima kao i na državnim ili lokalnim cestama valja voziti pozorno. Strpljivo, ako se nađemo u koloni, bez nervoze, ako smo u gužvi ili tzv. prometnom čepu. Bitno je imati dovoljno tekućine (voda, čaj, sokovi) i, za svaki slučaj, dovoljno hrane. Jednako tako, poželjan je i pun spremnik goriva, a prije putovanje prekontrolirati tlak u pneumaticima, razinu ulja i svih tekućina.

Vožnja je naporan posao i umor raste proporcionalno s duljinom vremena provedenog u vožnji. U pravilu se javlja umor nakon prevezenih 200 do 500 kilometara, ovisno po kakvoj se cesti vozimo, najčešće između drugog i sedmog sata vožnje. Na smanjenje umora (pospanosti) prije svega povoljno djeluje ugodna atmosfera u vozilu, ležerni razgovor sa suputnicima, slušanje primjerene glazbe te razne promjene koje se događaju tijekom vožnje (izmjena okoliša, raslinja, promjena pružanja trase, brzine vožnje, režim vožnje i slično).

Vrlo je značajno odmarati se u primjerenim intervalima, praviti kraće odmore, osvježiti se na prigodnom mjestu za odmor uz cestu, razgibati se malo. Za vrijeme stanki preporučljivo je uzimati manje obroke lako probavljive hrane (mliječne proizvode, voće, povrće) i osvježavajuća pića (sokove, čaj). Provjetravanje vozila, prije ili za vrijeme vožnje, dat će više svježega zraka i povoljnu mikroklimu u vozilu. Ali, ne pretjerujte, kao ni s pretjeranim hlađenjem prostora u vozilu (preporučljivo je imati 5 stupnjeva nižu temperaturu od vanjske).

Kava zbog kofeina, kao i čaj zbog teina, mogu kratkotrajno djelovati stimulirajući na vozača, utjecati na povećanje budnosti, no ne treba pretjerivati. Kava da, ali ne u većim količinama, jer treba znati da ima i kontraindikacije. I ne zaboravimo, lakše s papučicom gasa, vremenska razlika u stizanju na odredište vozimo li prebrzo u donosu na brzinu koja je potrebna ili dozvoljena često je svega pola sata. Imajmo u vidu da je naš godišnji odmor počeo već sjedanjem u automobil i da ne moramo žuriti i riskirati.

Koje su najčešće greške koje vozači rade tijekom ljetnih putovanja? Možemo li preporučiti noćnu vožnju ili je to opasna praksa?

Noćna vožnja pravilo je velikog broja turista što u Hrvatsku dolaze iz udaljenih krajeva Europe. Posebice iz Poljske, Češke, Nizozemske, Švedske, Francuske i Njemačke. Noću vole putovati turisti koji imaju točno određeni dan i sat ulaska u pansion pa žele uštedjeti što više od dana. Najčešće se voze tijekom noći s petka na subotu (iako se i to mijenja). Istina, noću voze i oni kojima smeta ljetna užarena cesta, ili oni što pate od kroničnih bolesti (koje visoke temperature pospješuju). Hrvatskim građanima noćna vožnja na kraćim udaljenostima, od onih što ih imaju strani turisti, ne bi smjela biti problem.

Treba znati kako je noćna vožnja izuzetno naporna pa ju treba izbjegavati. Vožnja u vrijeme predviđeno za odmor predstavlja narušavanje dnevnog bioritma. U vremenu od 23 sata do pet sati ujutro fiziološki procesi u čovjekovu organizmu ne odvijaju se kao po danu. To je vrijeme odmora za najveći dio ljudi, jer tako funkcionira prirodni bioritam gotovo svih organizama. Tjelesna temperatura je tada najniža, a pospanost neizbježna. Inozemne statistike nesreća pokazuju da je među nesrećama koje su se dogodile noću znatno veći udio onih s teškim posljedicama i smrtnim slučajevima, naročito onih koje su se dogodile pred zoru. Ako je kasna noćna vožnja u kombinaciji s jednoličnom vožnjom, vremenski ili kilometarski dugom, vožnjom u lošim vremenskim uvjetima (magla, kiša,..) u uvjetima bilo koje slabe vidljivosti, onda iscrpljuje i opterećuje, zamara i utječe na nastajanje i povećanje umora.  

Savjetuje li HAK vozačima da se drže posebnih pravila u različitim dijelovima Hrvatske? Koje su specifičnosti hrvatskih regija? 

Jadranske regije: Istra, Kvarner i Dalmacija svake sezone umnogostruče broj stanovnika a time i vozila na gradskim prometnicama i prilaznim cestama. Uz svakodnevne gužve u prometu prisutan je i problem parkiranja vozila koje dolaze u apartmanski smještaj. Valja se informirati i lokalno stanovništvo pitati, kako ne bi uz cijene smještaja, hrane i pića u trošak odmora stigao i račun izmještanja nepropisno parkiranog vozila. Čekanja na trajekte, također, specifikum su jadranskih odredišta pa u neka trajektna pristaništa valja doći mnogo prije nego što željeni trajekt isplovljava.  

Važno!

 Ako postanete svjesni umora (pospanosti) na otvorenoj cesti izvan naselja, ne forsirajte. Prekinite vožnju. Skrenite na prikladno mjesto uz cestu i odspavajte u vozilu ako nemate suputnika koji će vas zamijeniti u vožnji. Najdjelotvorniji način za suzbijanje prekomjernog umora je prekid vožnje i san. Ne forsirajte „još samo par kilometara do...“ - to može biti kobno! 

Smjernice Hrvatskog auto kluba 

Prije polaska na godišnji odmor vozači/turisti moraju prekontrolirati stanje vitalnih dijelova automobila. 

Sigurnu vožnju obavit će tehnički ispravno vozilo i zdrav i odmoran vozač! 

Na put ponesite dovoljno tekućine (voda, čaj, sokovi) i, za svaki slučaj, dovoljno hrane. 

Vrlo je značajno je napraviti kraće odmore, osvježiti se na prigodnom mjestu za odmor uz cestu, razgibati se malo. 

Za vrijeme stanki preporučljivo je uzimati manje obroke lako probavljive hrane (mliječne proizvode, voće, povrće) i osvježavajuća pića (sokove, čaj). Provjetravanje vozila, prije ili za vrijeme vožnje, dat će više svježega zraka i povoljnu mikroklimu u vozilu. 

Kava zbog kofeina, kao i čaj zbog teina, mogu kratkotrajno djelovati stimulirajući na vozača no ne treba pretjerivati. 

Lakše s papučicom gasa!

Pročitajte više u specijalu Sigurno ljetovanje.

Tagovi: sigurno ljetovanje, sigurna vožnja, hak

Komentari Pogledaj sve komentare
Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.

Budite naš čitatelj reporter Obrazac
besplatni telefon: 0800 242424 e-mail: reporter@24sata.hr Sve priče objavljene u tiskanom izdanju nagrađujemo sa 100 do 1000 kuna. Šaljite i na MMS: 099/224-2424, SMS 662024 (1,24 kn za sve operatere).
Pretplati se na newsleter Pametne Kune Moj budžet

Zatvori / Otvori toolbar
24shop