Obavijesti

News

Komentari 78

Sat vremena više za san: Evo kako sve zima utječe na ljude

Sat vremena više za san: Evo kako sve zima utječe na ljude
5

U nedjelju u tri ujutro vratite kazaljke za jedan sat unazad. Svjetla na autu vam moraju biti upaljena. Oni najpospaniji spavat će za vikend sat vremena više...

VIDEO

U noći sa subote na nedjelju, svijet se vraća sat vremena unazad to jest počinje zimsko računanje vremena. Ono se slaže s ljudskim bioritmom, a oni najpospaniji spavat će sat vremena više.

Za tu ideju trebamo zahvaliti pokojnom američkom predsjedniku i inovatoru Benjaminu Franklinu. On ju je svojim kolegama iznio 1784. jer mu je smetalo što gubimo mnogo dnevnog svjetla te predložio da se u proljeće sat pomakne unaprijed. Ta ideja je zamrla do početka 20. stoljeća kad su je prvi prihvatili Nijemci. Jugoslavija je ideju pomicanja sata prihvatila tek 1983. Do tad je cijela zemlja živjela u zimskom računanju vremena. Zbog prevelike zbrke i štete za industriju, Rusi i Bjelorusi su se odrekli zimskog računanja vremena 2011.

Dok sjeverni dio planeta prelazi na zimsko, južna polutka prihvaća ljetno računanje vremena. Tako se i vremenska razlika između vremenskih zona sjevera i juga može znatno razlikovati u različitim mjesecima.

Sat više i manje dobio je i mnogo neprijatelja u svijetu. Naime psiholozi su proveli istraživanja u kojima su potvrdili da zbog ranijeg padanja mraka zimi ljudi imaju manje energije

Zbog toga su manje produktivni, postaju umorniji, ali i podložniji bolestima. Najveći neprijatelji promjene vremena uvijek su bili poljoprivrednici, jer je to remetilo bioritam životinja.

Dizali su se prije pijetlova te ne bi uštedjeli, kako je administracija računala. Jedan od bizarnijih primjera promjene vremena je onaj bivšeg venezuelanskog predsjednika Huga Chaveza koji je želio izmjenu od pola sata. Pomicanje kazaljki za sat vremena smatrao dijelom naslijeđa imperijalističke vladavine SAD-a. 

Osim kraćeg dana u jesenskom i zimskom razdoblju, svi vozači u Hrvatskoj morat će voziti s upaljenim dnevnim svjetlima. Potrošnja će biti neznatno veća, ali ako na to zaboravite, prometni policajci bi vas mogli kazniti s 300 kuna globe.

Zanimljivosti: U zimsko doba je više srčanih udara i provala

Fotolia

16 posto - padne gledanost televizije u najjačem terminu. Pad bilježe sve najgledanije emisije jer dan traje dulje. 

79 zemalja - na svijetu koristi pomicanje kazaljki kako bi sačuvali što više danjeg svjetla.

800 milijuna - dolara više troše Amerikanci na roštiljanje u vremenu koje se dobije zimskim računanjem.

1% - više goriva troši se zbog duljeg dana.

12 % - poveća se broj kriminalnih djela u svijetu zbog promjene vremena.

0,5 % - poveća se ušteda električne energije. U početku se mislilo da će se uštedjeti mnogo više.

10 % - poveća se broj srčanih udara u svijetu zbog neprirodne promjene. 

Spasili nas 'pametni' uređaji

Dok nije bilo pametnih telefona, morali smo sami paziti na pomicanje kazaljki. Danas za nas to rade programirani uređaji. 

Igre na sreću mogu izazvati ovisnost. 18+.
Sve što je bitno, na dohvat ruke
Skini aplikaciju za najbolje iskustvo portala. Čitaj, komentiraj i budi uvijek u toku s najnovijim vijestima.

Komentari 78
VIDEO

Hrvatima otkrila strašnu istinu o Černobilu, htjeli su je uhititi
FELJTON: ČERNOBILSKE TAJNE

Hrvatima otkrila strašnu istinu o Černobilu, htjeli su je uhititi

PRVI DIO Zagrebački Radio 101 prvi je u Jugoslaviji objavio informaciju o nuklearnoj katastrofi u Černobilu. Znanstvenica Alica Bauman danima je na televiziji obavještavala javnost o posljedicama

Plenković opleo: 'Milanović i korumpirani SDP vabe DP'
NAKON SJEDNICE VLADE

Plenković opleo: 'Milanović i korumpirani SDP vabe DP'

Šef HDZ-a i tehnički premijer Andrej Plenković drži presicu nakon sjednice vlade. Istaknuo je da je HDZ-ova borba protiv korupcije snažna.
Najveći dosje o Rafaleima: Ovo je cijela istina o zrakoplovima koje su Francuzi masno naplatili
ANALIZA EKSPERTA 24SATA

Najveći dosje o Rafaleima: Ovo je cijela istina o zrakoplovima koje su Francuzi masno naplatili

Plus+ Minimalan iznos za održavanje iznosi oko 75 milijuna eura ili šest milijuna eura po avionu. Godišnje. Dakle, samo za 12 Rafalea trebat će četiri puta više novca, nego na sve ostale avione i helikoptere u HRZ-u