'Uhvatili' antimateriju: Hoće li otkriti kako je nastao svemir?

USPJEH CERN-a: Gdje je nestala antimaterija nakon Velikog praska jedna je od najvećih znanstvenih tajni. Sada su je uspjeli stvoriti i 'zadržati' čak 16 minuta

Znanstvenici su u nedjelju objavili da su pronašli način kako pohraniti atome antimaterije na više od 15 minuta, što je do sada bilo nemoguće jer je ona nestajala već u djeliću sekunde. Zbog ovog otkrića će imati više vremena da detaljnije prouče antimateriju i shvate što se dogodilo u prvim trenucima nastanka svemira.

Antimaterija, odnosno njeno nepostojanje, ostaje jedna od najvećih znanstvenih tajni. Čestice materije i antimaterije u biti su jednake, samo imaju suprotan naboj što uzrokuje njihovo poništavanje prilikom sudara. Za vrijeme Velikog praska trebale su nastati jednake količine materije i antimaterije, no prema trenutnim saznanjima, naš je svijet pretežno načinjen od materije. Čini se kao da je antimaterija nestala. Znanstvenici pokušavaju otkriti gdje i kako.

- Pola svemira je nestalo, a mi ne znamo zašto - rekao je Jeffrey Hangst, glasnogovornik tima koji provodi ALPHA istraživanje u CERN-u gdje se nalazi i najveći hadronski sudarač čestica.

Antimaterija ima tendenciju nestati vrlo brzo pa ju do sada znanstvenici nisu mogli podrobno proučiti. Sada imaju oko 1.000 sekundi da ju proučavaju.

- Došli smo od dvije desetine sekunde do 1.000 sekundi i to jer smo uspjeli ohladiti antivodikove atome na temperaturu nižu od 0.5 stupnjeva iznad apsolutne nule. Pri većim temperaturama, antimaterija odmah nestaje - kaže Hangst. Dodaje kako će atome antivodika uspoređivati s atomima vodika te će krajem godine početi s pokusima u kojima će ih gađati mikrovalovima i laserima.

Do sada su uspjeli pohraniti oko 300 atoma antivodika, a veći broj atoma olakšava im provođenje eksperimenata. Svoje otkriće objavili su u Nature Physics, javlja CBS.

Antimaterijom su u 'Anđelima i demonima' htjeli uništiti svijet

Antimateriju u filmu Anđeli i demoni, koji je snimljen po romanu Dana Browna, tajno društvo ukrade iz CERN-a i prijeti da će uništiti svijet. Pola grama antitvari imalo bi eksplozivnu snagu 20 puta veću od one u Hirošimi, no iz CERN-a ističu da bi trebale milijarde godina da ju se načini.

- Antimaterija je potpuno sigurna s obzirom na minimalne količine koje možemo napraviti. Bilo bi jako opasno kad bi mogli napraviti nekoliko grama, no za to bi nam trebalo jako puno vremena - kažu iz CERN-a, a prenosi Daily Mail.

A1 diže cijene od lipnja