To je to što me zanima!

Sretan rođendan: Legendarne Dr. Martens čizme slave 60 g.

Dan 1. travnja 1960. godine nije bio komičan, jer moda je dobila svoj ozbiljno dobar statement model, čizmu koja i danas ima buntovan imidž, iako je nose svi, od supermodela do poslovnih žena i tinejdžera
Vidi originalni članak

Zanima vas ova tema? Onda pročitajte i ovaj članak: Stil slavne Lady: Što je Lady Diana imala protiv brenda Chanel?

Čizma 1460, jednostavno prozvana po datumu kad je predstavljena, danas je jedan od modnih klasika, iako je nekad bila simbol skinsa i brojnih mladih ljudi koji su time otkrivali svoj bunt protiv sistema, piše Guardian. Vogue je krajem prošle godine objavio kako je Marta postala glavni adut slavnih manekenki i Influencerica, a nova kolekcija od veganske kože podigla je prodaju za 70%.

Naravno, model 1460 bio je i ostao njihov najprodavaniji model, upisan u povijest mode kao jedan od detalja koji su svjedočili nizu društvenih promjena te sudjelovali u njima. Danas su Marte u prestižnoj grupici ikonskih modela, u društvu levisica, starki, Fred Perry polo majice i Harrington jakne.

STYLISH MODNI DODACI Modni urednici biraju: Koje su njihove omiljene IT torbe?

Priča o njima započinje polovicom prošloga stoljeća, kad je mala tvornica iz Northamptonshirea ušla u biznis s dva liječnika iz Münchena. Dr Klaus Märtens iz Njemačke razvio je još u 1947. godini čizmu sa zračnim jastučićima, nakon što je, s ozlijeđenim stopalom od skijanja, shvatio da su mu dotadašnje čizme neudobne. Ušao je u kompaniju s Dr Herbert Funkom te su zajedno krenuli prodavati ove udobne cipele starijim ženama.

Dizajn su primijetili Britanci, odnosno obitelj obućara Griggs, kupili licencu te je Bill Griggs dizajnirao model 1460. s prepoznatljivim znakovima - žutim koncem i povećim dizajnom. Od samih početaka čizme su prozvane Dr. Martens.

U početku su čizmu reklamirali kao model za fizički rad, po cijeni od samo 2 funte, što bi danas bilo oko 38 funti. Za usporedbu, danas klasična Dr.Martens čizma košta oko 130 funti, odnosno oko 1100 kuna.

Nosili su ih u to vrijeme radnici u tvornicama, poštari, policajci te je čak postala dio uniforme radnika koji su radili londonsku podzemnu željeznicu.

- Postepeno je ušla u supkulture, postala dio njihova odijevanja, lakše je nabrojati u kojima nije sudjelovala, nego u kojima jest, u posljednjih šest dekada. Lista stilskih plemena uključuje supkulture kao što su pankeri, skinsi, grunge, Britpop... - komentirao je Andrew Groves, profesor modnog dizajna na University of Westminster.

RED CARPET IZDANJA Charlize Theron vlada crvenim tepihom, a voli metalik i bijelu

Kao simbol radničke klase, prvi su je, kao dio obaveznog outfita, prisvojili skinsi iliti supkultura skinheads. Kad ih je pjevač Pete Townsend iz legendarnog benda The Who, nosio na koncertu 1967. godine, zacementirao je njihovu slavu u glazbenom svijetu.

U knjizi "Subculture: The Meaning of Style", autor Dick Hebdige vidi rast popularnosti modela 1460 kao odbojnost dotadašnjoj atraktivnoj estetici supkulture mod iz 60-ih te kretanje u smjeru "agresivne i šovinističke".

- U samoj srži supkultura je činjenica da mladi zapravo žele nervirati svoje roditelje, a koji je bolji način nego da uzmeš tatine čizme koje nosi na svoj častan posao i pretvoriš ih u posljednje modno ludilo buntovne mlade generacije? - komentirao je Groves.

Tijekom 70-ih i početkom 80-ih Marte su postale dio kombinacije skinsa, uz skinny jeans, kratke jakne, lance i ćelave glave.

- Prvi par kupio sam si krajem devedesetih, odmah sam dobio žuljeve na peti. Sjećam se, nosio sam ih konstantno, a uskoro sam nabavio više modela - sjeća se Groves.

STILSKE PRIPREME Proljetne natikače i čizme: 11 super trendova s modne piste

Svih ovih dekada Martu su prisvojile brojne supkulture, prvenstveno mladi ljudi, a tako je i danas. Nose ih tinejdžeri, novi pankeri, nosili su ih rejveri i poklonici techno kulture, bila je dio odore queer kulture, obožavali su je pripadnici emo skupina.

Danas ih furaju IT cure poput Belle i Gigi Hadid, Kaia Gerber, kao i ostale popularne djevojke čijem se stilu dive nove i stare generacije. Dolaze u niz nijansi, čak i onoj glamuroznoj, sa sjajem ili sedefastim premazima i cvjetnim detaljima.

- Njihova je snaga u demokraciji stila, raznolikosti slavnih i Influencera koji ih nose otkrivajući činjenicu da ih svatko može stilizirati na vlastiti način - ističe Sophie Rhind, buyer na Asosu.

Najpopularnija verzija čizme 1460 je Jadon, samo je prošle godine prodano 20.000 pari.

Kompanija Dr.Martens ujedno proizvodi redizajniranu seriju originalnog modela 1460, u suradnji s japanskim brendom A Bathing Ape i slavnim dizajnerom Rafom Simonsom.

Iako svaki od autora daje svoj pečat, originalni model i dalje će biti prepoznatljiv. U kriznim vremenima poput današnjeg, možda je upravo obuvanje ove legendarne čizme, poznate, klasične i udobne, ono što ljudima treba.

- Dr.Martens čizma danas je postala stereotip koji možemo nositi na sve načine, od ležernog do sređenog po posljednjoj modi - zaključuje Groves.

Zanima vas ova tema? Onda pročitajte i ovaj članak: Stil slavne Lady: Što je Lady Diana imala protiv brenda Chanel?

POGLEDAJTE VIDEO pa ime onog koga stavljaš : #ZAJEDNO24SATA

Vaš internet preglednik ne podržava HTML5 video

Idi na 24sata

Komentari 0

Komentiraj...
Vidi sve komentare