To je to što me zanima!

Metodu "nasilje za nasilje" ne zaslužuju ni učitelji, ali ni djeca

Smatramo da je ključno da se konačno krene u provedbu sveobuhvatne reforme obrazovanja te da se kroz taj proces podrži razvoj okruženja za uključiv proces donošenja odluka na razini odnosa dijete – roditelj – škola
Vidi originalni članak

Zagrebačko psihološko društvo potpisalo je izjavu pod naslovom Metodu „nasilje za nasilje“ ne zaslužuju ni učitelji, ni djeca, ni roditelji. 

Izjavu donosimo u cijelosti.

Prosocijalno ponašanje kod djece je ono utemeljeno na društvenim vrijednostima, kojim društvo nastoji formirati dijete. Najčešća takva ponašanja su dijeljenje s drugima, suradnja i pomaganje. Na suprotnoj strani od prosocijalnog ponašanja nalazi se agresija – jedan od oblika antisocijalnog ponašanja (Vasta, Haith, Miller, 2005.). Agresivna ponašanja mogu se podijeliti u skupine s obzirom na njihov oblik i funkciju, odnosno, postoji verbalna, tjelesna, instrumentalna (agresivan postupak radi pribavljanja nečega za vlastitu korist) te neprijateljska agresija (namijenjena nanošenju boli ili štete) te osvetnička agresija (javlja se kao odgovor na tuđu agresiju).

Već duže vrijeme, svjedočimo propadanju sustava vrijednosti prosocijalnog ponašanja (spremnost na dijeljenje s drugima, pomaganje i suradnja pod utjecajem društvenih i okolinskih činitelja). Tome u prilog ide i događaj u Tehničkoj školi u Čakovcu.

Svjedočanstva učitelja, nastavnika i profesora koji progovaraju o nebrojenim oblicima i vrstama nasilja koje trpe od svojih učenika, uistinu su preplavljujuća i uznemirujuća. To su verbalne, emocionalne i fizičke prijetnje i napadi i potrebna je najstroža osuda. Ali, osuda nije dovoljna, treba mijenjati sadržaje i način rada s učenicima.

Kada bismo zamolili učenike, vjerojatno bi i oni mogli progovoriti o različitim oblicima i vrstama nasilja kojima svakodnevno svjedoče u svojim obiteljima, učionicama, školskim igralištima, vezama, ali i on-line svijetu. Istraživanje koje su provele Novak, Ferić, Kranželić i Mihić krajem 2017. godine, na reprezentativnom uzorku od 4821 mladih u dobi od 14 do 19 godina na području grada Zagreba, pokazalo da je 14,5 % barem jednom u životu ozbiljno je razmišljalo o počinjenju samoubojstva, 9,4 % izradilo je plan suicida te njih 4,4 % izvještava da je pokušalo suicid. Uz to, ovo istraživanje ukazalo je i na nisku privrženost školi (više od 60 % učenika uglavnom ne voli ići u školu i misli da je sadržaj većine predmeta nezanimljiv) te na druge brojne rizične čimbenike kod mladih (markiranje, konzumacija duhanskih i alkoholnih proizvoda, zlouporaba droga, kockanje i klađenje, vršnjačko nasilje i nasilje u vezama, internalizirane poteškoće).

Dodatno zabrinjavaju izjave ministrice Divjak u kojima se navodi da „roditelji  ne mogu pobjeći od toga da su oni ti koji odgajaju svoju djecu“. Želimo istaknuti da velika većina želi dobru suradnju te kvalitetno i moderno obrazovanje za svoju djecu. Dva velika prosvjeda vezano za kurikularnu reformu svakako to potvrđuju. Suradnja roditelja i škole je vrijedna i može biti značajan doprinos demokratizaciji škola. Istraživanja nedvojbeno pokazuju na veći broj pozitivnih učinaka na kvalitetu odgoja i obrazovanja djece kada je osigurano aktivno sudjelovanje roditelja. No partnerstvo roditelja i škole u velikom broju hrvatskih škola nažalost postoji samo formalno te je i dalje prisutan tradicionalni pristup gdje škola ima moć, a roditelj je uključen samo kada se dogodi incident ili problem.

Svi ovi utvrđeni prisutni rizični faktori kod naših mladih smanjuju vjerojatnost pozitivnih životnih ishoda.

Ugledni danski istraživač, Ruut Veenhoven, koji se bavi konceptom sreće na uzorku od 32.000 sudionika (World Database of Happines) zajedno sa svojim suradnicima, utvrdio je direktnu povezanost zadovoljstva sobom i demokracije. Još konkretnije, jedna od najvećih korelacija sa osjećajem sreće je razina dobrog upravljanja, ekonomskog napretka te vladavine prava koja vlada u državi. Stoga, ne čudi i da upravo skandinavske zemlje, na čelu s Danskom imaju najsretnije građanine i građanke na svijetu.

Problemi u našoj zemlji su jasni i bez da ih ovdje navedemo, ali s obzirom da se kao stručnjakinje i stručnjaci želimo obratiti Vladi Republike Hrvatske, Ministarstvu znanosti i obrazovanja te Agenciji za odgoj i obrazovanje, te izreći da smatramo da je ključno da se konačno krene raditi na kvaliteti, a ne na formi i administraciji. Ponavljamo, opravdanja za agresiju ne smije biti i ona treba biti najstrože osuđena. Ipak, želimo skrenuti pažnju da se proces demokratizacije škola u Republici Hrvatskoj nije dogodio. Dobro upravljanje (transparentnost, participacija, učinkovitost, odgovornost, predvidivost) – ne postoji, niti kao sustav vrijednosti, niti kao metode rada. Zadnje što sad ovo društvo treba je nastaviti njegovati pristup „podijeli, pa vladaj“ gdje će se učitelji, roditelji i učenici gledati preko „nišana“. Nagrada i kazna, kao pristup, najniža su razina obrazovanja. Posljedice godina nedjelovanja i zanemarivanja važnosti razvoja građanske i društvene kompetencije prelamaju se preko leđa učitelja, učenika i roditelja.

Smatramo da je ključno da se konačno krene u provedbu sveobuhvatne reforme obrazovanja te da se kroz taj proces podrži razvoj okruženja za uključiv proces donošenja odluka na razini odnosa dijete – roditelj – škola.

Na taj način ćemo doprinijeti da u društvu povećamo osjetljivost te osiguramo pravovremenu reakciju na sve oblike nasilničkog ponašanja kako bi škole i zajednice bile sigurna okruženja u kojima je moguć osobni rast i razvoj te pozitivan društveni doprinos.

Udruga roditelja “Korak po korak”

Hrabri telefon

Forum za slobodu odgoja

Dugine obitelji

Centar za zdravo odrastanje, Mali Lošinj

Centar za građanske inicijative Poreč

Zagrebačko psihološko društvo

Udruga za podršku žrtvama i svjedocima

GOOD inicijativa

Društvo za psihološku pomoć

Roditelji u akciji – Roda

Idi na 24sata

Komentari 7

  • GIRIGARI 16.12.2018.

    Kako su teze postavljene jedino nasilnik "profitira" a ostali trpe i strahuju. Na takav način da bih opstao i sam sam korak do nasilja. Kod mladih je to još izraženije.

  • 14.12.2018.

    Zaboravih! Svi vi, sveznajući, prof., dr., mr., i ostali provedite ne 43 godine nego jednu godinu u učionici sa učenicima među kojima su i oni sa posebnim potrebama sa kojima sjede njihovi asistenti ili oni čiji se roditelji nhe znaju, već djeca dolaze iz udomiteljskih obitelji i tako dalje., pa onda mudrujte i pametujte. Svojedobno sam, nakon jednog "stručnog usavršavanja" koju su radionicu vodile dvije mlade doktorice sa poznatog fakulteta u Zagrebu, a radilo se o tome kako mi prosti učitelji moramo raditi sa djecom sa posebnim potrebama, upitao obje gospođice: "Koliko ste vremena vi proveli u radu sa djecom sa posebnim potrebama U UČIONICI?" Odgovor je bio: "Mi to radimo laboratorijski, teorijski!" Kad sam tražio da mi kopiraju njihovu PP prezentaciju iste teme odgovoreno mi je, da to nije moguće, da je prezentacija autorizirana! Dakle, netko bez praktičnog iskustva meni dođe soliti pamet i još mi ne želi dati kopiju PP prezentacije! Nečuveno! No to je slika stvarnog stanja. Reformu vode osobe bez dana prakse u iznimno osjetljivom području, rada s djecom! Moje dame, (pa i gospoda sa kojima nisam imao čast raditi), izađite iz svojih ureda i suočite se sa živim učenicima. rado ću vam u tome pomoći!. Moji su podaci poznati redakciji.

  • 14.12.2018.

    U prosvjeti sam proveo preko 43 godine. Za svo to vrijeme sam se naslušao mudrosti raznoraznih udruga, organizacija, svih onih koji smatraju da znaju više od nas učitelja. Pokušat ću biti kratak, ako je to u ovoj situaciji i temi uopće moguće. Osnovni problem jest u jalovim pokušajima da se provede nekakva reforma, a zapravo se radi o golemom novcu koji se obrće u izradi udžbenika i ostalih "neophodnih" pomagala, koji se sa blagoslovom takvih "stručnjaka" kao što je ministrica Divjak, nameću školama (čitaj: roditeljima), a stoje puno, puno novaca. Sve se to odvija pod krinkom "brige za djecu" a zapravo se štite uski interesi političara, koji imaju toliko veze sa prosvjetom, koliko su išli (neki više, neki manje) u školu. Apsurdna je činjenica da su svi oni koji tvrde kako je prijašnji sustav (u komunističkom mraku - ali da mi je znati tko je upalio svjetlo) bio užasno loš, zaostao i tome slično, završili svoje obrazovanje, pa ih pitam kada su stekli ova znanja koja sada serviraju u obliku neke "napredne i moderne" reforme obrazovanja, nego u onom "lošem" sistemu. Znači li to da su oni zapravo neobrazovani, jer imaju diplome sa fakulteta izdane prije '90? A što se ovog "slučaja Franjo" tiče, zapitajte se tko je mladim generacijama dao sva moguća prava, bez da ih uče obvezama, oni imaju krizne telefone svih mogućih boja, pa za bilo koji postupak učitelja koji im se ne dopadne, tuže ga i izlažu javnoj sramoti. Roditelji su izgleda zaboravili koja im je osnovna dužnost, odgoj.

Komentiraj...
Vidi sve komentare