U Ministarstvu zdravlja kažu da su zahvalni MORH-u za sve godine helikopterskog spašavanja pacijenata, ali i da je došlo vrijeme da organiziraju pravu hitnu helikoptersku medicinsku službu (HHMS) koja će biti učinkovitija, ali i jeftinija.
Uskoro počinje pilot-projekt u trajanju od četiri mjeseca za koji je predviđeno 10,7 milijuna kuna. Na natječaju za usluge HHMS pobijedili su Talijani, pa će uskoro dva talijanska helikoptera tvrtki EliFriulia i AirGreen biti stacionirana na Krku i u Splitu. Riječ je o malim civilnim letjelicama specijalno opremljenim za kompletnu medicinsku pomoć, a dodatna im je prednost što mogu, za razliku od MORH-ovih helikoptera, sletjeti na cestu ili u dvorište. Do pacijenata će stizati za najviše 20 minuta što do sada često nije bio slučaj. Njima će upravljati talijanski piloti, a liječnici i tehničari u posadi bit će naši ljudi koji su i do sada sudjelovali u helikopterskim intervencijama.
Helikopteri će letjeti svaki dan u dvije smjene, pa će tako Talijani svaki dan osigurati četiri pilota koji će upravljati letjelicama (dva za svaku bazu). Također, Talijani su se obvezali da će u slučaju kvara helikoptera taj kvar ukloniti za maksimalno osam sati, ili u suprotnom poslati drugi helikopter koji će obavljati intervencije. Za sve koji imaju zdravstveno osiguranje ove će intervencije biti besplatne, a strancima i ljudima bez osiguranja će se naplaćivati.
- Nekad, prije 30 godina, i ja sam kao liječnik letio i bio dio tima u vojnim helikopterima. Ti isti helikopteri i danas lete, a zapravo nikad nisu bili u pravom smislu riječi prilagođeni za hitnu helikoptersku pomoć. To što mi imamo već 30 godina zapravo se naziva odgođeni sanitetski prijevoz. Krajnje je vrijeme da dobijemo pravu hitnu helikoptersku medicinsku službu koja će, među ostalim pokriti najugroženija i najnedostupnija područja Hrvatske. Zdravstvena skrb jedan je od osnovnih uvjeta da ljudi dođu živjeti na otoke i ne možemo očekivati njihovo naseljavanje ako toga nema - tumači doc.dr. Miljenko Bura, pomoćnik ministra zdravlja te dodaje kako su piloti MORH-a spasili mnoge živote, ali budući da nije riječ o helikopterima čija je jedina svrha medicinska intervencija, dogodi se da od poziva do intervencije prođe previše vremena.
Kao primjer doc.dr. Bura navodi slučaj iz srpnja ove godine kad je u helikopteru, na letu od Lošinja prema Rijeci, rođena djevojčica. Sve je dobro završilo, ali poziv prema hitnoj pomoći s Lošinja je išao oko 10.30 sati, a majka je u helikopteru rodila tek iza 13 sati. Doc.dr. Bura kaže da je rodilja predugo čekala na helikopterski prijevoz i da je zapravo time bio ugrožen njezin život, kao i život nerođenog djeteta. U Ministarstvu zdravlja također ističu da će zahvaljujući talijanskim helikopterima spašavati mnogo više pacijenata sa srčanim i moždanim udarom unutar takozvanog "zlatnog sata", što će značajno poboljšati preživljavanje takvih pacijenata.
Cijena pilot projekta u kojem su angažirane talijanske tvrtke obuhvaća i gradnju hangara, uspostavu servisne službe za održavanje letjelica te obuku medicinskih timova. Kasnije će troškovi biti i manji kad se kompletiraju helikopterske baze. Usporedbe radi, Ministarstvo zdravlja svake godine za letove MORH-ovih helikoptera izdvaja 65 milijuna kuna. Obuka medicinskih timova će uključivati teorijski dio, te onaj praktični u kojima će timovi naučiti sve o ponašanju i funkcioniranju u specijaliziranim medicinskim letjelicama. Ovisno o uspjehu pilot-projekta, s Talijanima bi se nakon svega mogla dogovoriti i višegodišnja suradnja.