To je to što me zanima!

Vozači autobusa, radnici željeznice pa Lufthansa... Zašto se u Njemačkoj toliko štrajka?

Val štrajkova proteklih je tjedana zaustavio život u Njemačkoj, u vrijeme dok se najveće europsko gospodarstvo bori s niskom razinom ekonomskog rasta, a potrošači osjećaju visoku inflaciju
Vidi originalni članak

Radnici željeznica, vozači autobusa i zaposlenici aerodroma krenuli su u štrajk jedni za drugima, pregovarajući o svojim plaćama u zemlji koja se inače ponosi dobrim radnim uvjetima. 

Zbog posljednjeg štrajka zaposlenika zračnih luka Lufthansa je u srijedu morala otkazati devet od deset letova.   Kad su štrajkovi počeli? 

Njemačka svjedoči nezadovoljstvu radnika od kraja 2022., a plaće u zemlji su od početka ruske invazije na Ukrajinu pale za četiri posto. Dio sektora prošle je godine dobio povišice, nekad visoke i do 10 posto, no nove nagodbe nisu ublažile tenzije pokrenute inflacijom koja je prošle godine dosegla 5,3 posto. 

LUFTHANSA TRAŽI VEĆE PLAĆE Novi štrajk u Njemačkoj: U srijedu kaos u zračnim lukama

Pritisak visokih cijena utjecao je na razgovore o plaćama i doveo je do širenja štrajkova. Vozači vlakova su na kraju siječnja prekinuli rad na pet dana, prije no što su to učinili i radnici aerodroma i lokalnog javnog prijevoza. 

Zašto sada?

„Radnici doista osjećaju pad prihoda, na kraju mjeseca imaju manje novca u džepovima”, rekao je agenciji France Presse Alexander Gallas, politolog sa sveučilišta u Kasselu. Položaj sindikata istovremeno je ojačan ozbiljnim nestašicama radne snage koja prijeti njemačkom gospodarstvu. 

No zahtjevi sindikata u nesrazmjeru su s „činjenicom da su mnoge tvrtke u krizi i nemaju mnogo toga za raspodijeliti”, zbog čega su brza rješenja komplicirana, smatra Hagen Lesch iz ekonomskog think tanka IW. 

Radni odnosi na rubu?

Širenje štrajkova dovelo je u pitanje budućnost radnih odnosa u njemačkom gospodarstvu koji su se dosad temeljili na konsenzusu. 

„Ovo je trenutak istine za njemački model”, rekao je Lesch. 

PROBLEMI I U ZRAČNOM PROMETU FOTO Novi štrajk u Njemačkoj: Javni prijevoz u totalnoj blokadi

„Sindikati su bili spremniji na kompromis tijekom pandemije koronavirusa. To je gotovo”. 

Njemačka je povijesno bila europska zemlja u kojoj su radnici najmanje štrajkali. Između 2012. i 2021. samo 18 od svakih 1000 radnih dana bili su poremećeni štrajkovima, u usporedbi s 92 u Francuskoj. 

Tko podržava štrajkove? 

Kolektivni ugovori, dugogodišnji temelj sustava, sada pokrivaju samo 43 posto radnika u Njemačkoj, u usporedbi s 56 posto 2010. godine. 

Trenutni val štrajkova ima snažnu podršku među radnicima, tvrde stručnjaci, iako ne navode točnu brojku. 

„Svjedočimo visokim razinama sudjelovanja, što dovodi do povećanja članstva u sindikatima”, rekao je Thorsten Schulten, istraživač instituta WSI. 

Što slijedi? 

Nekoliko ključnih dogovora između sindikata i uprava još uvijek nisu na stolu, što znači da će se štrajkovi nastaviti. 

TRAŽE VEĆE PLAĆE Zemaljsko osoblje Lufthanse u štrajku: Otkazani brojni letovi, pogođeno 100.000 putnika

„Sve je moguće”, smatra Claus Weselsky, čelnik sindikata željezničara GDL. A kolektivnoj akciji bi se tek mogli pridružiti i drugi sektori, poput onog kemijskog koji je gospodarski pogođen u proteklim godinama, a u narednim mjesecima ga čekaju novi krugovi pregovora o plaćama. 

Idi na 24sata

Komentari 20

  • billi Galeb 10.02.2024.

    Europa vodi rat sa rusima,mi plaćamo,a ukrainu ruse i ginu njihovi ljudi. Zanima me ko ce na kraju odgovarat EU ili onaj glumac iz ukraine sto ce neki dijelovi ukraine boti zbrisani sa zemlje i sto ce poginuti 2 milijuna ljudi na obje strane.

  • billi Galeb 10.02.2024.

    Zato sto su place male,a lova sva ode u ukrsiju za rat.

  • ČA!! 08.02.2024.

    Očito je bolje u Hrvatskoj nego u Njemačkoj..sad će Njemci dolaziti masovno u Hrvatsku potražiti bolji život...

Komentiraj...
Vidi sve komentare