Obavijesti

Kolumne

Komentari 22

Batmanov kraj: Superjunak u središtu revolucije

Batmanov kraj: Superjunak u središtu revolucije
1

Kako je Nolanov zadnji film o Batmanu zaradio naziv ‘neprijateljsko remek-djelo’

VIDEO

Ako me pitate jesam li snimio film koji bi trebao kritizirati Pokret za osvajanje Wall Streeta (Occupy Wall Street Movement), odgovor je - ne. Tako je odgovorio redatelj filma, Christopher Nolan, na pitanje o političkom kontekstu njegova filma “Vitez tame: Povratak”, zadnjeg dijela trilogije o Batmanu.

Ono što je zanimljivo u tom pitanju jest ideološka kritika filma kao desničarskog, što izvrsno obrazlaže Andrew O’Hehir, kritičar Salon.com-a, nazivajući film “fašističkim” i “neprijateljskim remek-djelom” koje svijet svodi na bitku nadmoćnih individualaca protiv korumpiranog društva.

Ideja nadmoćnih individualaca koji mijenjaju društvene poretke, međutim, nije samo fašistička. Nadmoćni individualci bili su organizatori i vođe velikih revolucija, a upravo se na te revolucije kao nadahnuće za svoj film poziva Christopher Nolan. Pišući scenarij sa svojim bratom Jonathanom, Nolan je model nasilnog društvenog prevrata i terora našao u Francuskoj i Oktobarskoj revoluciji, a ne u teroru Hitlerovih nacista. Pritom nije želio, tvrdi, da film ima bilo kakav politički kontekst koji zrcali današnja društvena previranja u Americi i svijetu. Sasvim je moguće da to nije želio, no kad pogledate film, teško ćete ga moći doživjeti kao čistu akcijsku fantaziju poput “Čudesnog Spider-Mana”.

Ono o čemu Pokret za osvajanje Wall Streeta samo mašta, glavni negativac i Batmanov protivnik, Bane, drsko i efikasno čini: upada sa svojim ljudima u Gothamovu burzu i razara je kao uvod u uništenje cijelog grada, njegovih moćnika i njihova novca. Tijekom filma čak i bogati spasitelj grada Bruce Wayne, odnosno Batman, ostaje bez svog bogatstva, no on to prihvaća bez imalo žaljenja za novcem, naravno, jer on je junak i novac mu nije važan. Običan osiromašeni američki gledatelj uništenje financijskog središta moći i ljudi koji njime vladaju može doživjeti samo s odobravanjem. A upravo je na to računao Christopher Nolan kad je, oponašajući vladavinu terora iz Francuske revolucije, scene suđenja i izricanja kazni u Gothamovoj gradskoj vijećnici scenografski i ikonografski modelirao prema francuskom tribunalu s kraja 18. stoljeća.

Zanimljivo je da se “Vitez tame: Povratak” pojavljuje u kinima samo tri mjeseca nakon premijere filma “Igre gladi” Garyja Rossa, snimljenog prema romanu Suzanne Collins, u kojemu se, nakon uništenja Amerike, potlačeni plebejski stalež buni protiv vladajuće bogate elite.

Rossov je film barem kod dijela publike i kritike prihvaćen kao lijevi i marksistički. S obzirom da Nolanov “Vitez tame: Povratak” na sličan način osuđuje moć novca i onih koji njime vladaju, nema razloga da ne bude prihvaćen na isti način, bez obzira što bitku vode nadmoćni individualci, Batman i Bane. Njihova je nadmoć osnovna pretpostavka žanra akcijskog filma o superjunacima i superzlikovcima.

U Nolanovu slučaju zanimljivo je ono što je napravio sa strip predlošcima o Batmanu i po čemu se njegova trilogija razlikuje od stripova i ranijih filmova o junaku koji leti velegradom u crnom kostimu šišmiša, loveći zlikovce.

Prvo što bi gledatelj trebao primijetiti, a vjerojatno neće jer to u Nolanovim filmovima o Batmanu nije ni važno, jest da Batman ne leti. On izvodi akrobacije, penje se na vrhove Gothamovih nebodera, no nema posebnih kuka i žica kojima savladava visine i leti poput šišmiša.

To je samo prvi znak onoga što je Nolan promijenio u svijetu Batmana i Gotham Cityja već u prvom filmu, “Povratku Batmana”: spustio je glavnog junaka i cijeli serijal na zemlju. Ma koliko koristio mistične i nadnaravne motive (Wayneova obuka za ninju ratnika u Ras al Ghulovu hramu i uvođenje u Ligu Sjena), Nolan nemilosrdno gradi lik Batmana kao ovozemaljskog junaka koji svaku sposobnost i moć stječe mukotrpno i ne može koristiti bez fizičkih posljedica. Nema podrazumijevanja da Bruce Wayne, odnosno Batman, može nekažnjeno biti nadmoćan običnim smrtnicima. Njegovi skokovi, padovi i tučnjave rezultiraju polomljenim kostima i bolnim povredama. A sve što mu pomaže i daje privid nadljudske moći tehnološke su inovacije i gadgeti, slični onima kakve koristi ovozemaljski junak James Bond. Bruce Wayne može si ih priuštiti jer je bogat i ima ljude koji ta pomagala mogu stvoriti.

Osim Wayneove mistične obuke na Tibetu i borilačkih sposobnosti, koje uključuju pojačani instinkt za opasnost, kakav imaju junaci azijskih borilačkih filmova, Nolanov je Batman po svemu ostalom običan ovozemaljski smrtnik koji u “Vitezu tame: Povratak” dobar dio filma provede zatočen, kao nepokretni invalid s teškom povredom kičme.

Od takvog koncepta glavnog junaka pa do priče o pokušaju uništenja naše suvremene civilizacije, zasnovane na kapitalu kao izvoru svih društvenih bolesti, mali je korak koji je Christopher Nolan u svojoj trilogiji izveo, namjerno ili ne, s lakoćom vrhunskog pripovjedača.


Igre na sreću mogu izazvati ovisnost. 18+.
Vidi sve članke ovog autora
Sve što je bitno, na dohvat ruke
Skini aplikaciju za najbolje iskustvo portala. Čitaj, komentiraj i budi uvijek u toku s najnovijim vijestima.

Komentari 22
VIDEO

Dr. Miličić: Ova bolest ubija brže i češće od raka, sada tražimo pretragu koja može spasiti ljude
VELIKI INTERVJU

Dr. Miličić: Ova bolest ubija brže i češće od raka, sada tražimo pretragu koja može spasiti ljude

Od početka simptoma pa do dijagnoze prolazi previše vremena, tražimo uvođenje novih pretraga koje mogu spasiti živote, kaže akademik Miličić

Tko je Edin Terzić? Hit trener u Europi pomagao 'vatrenima'. I želi biti izbornik reprezentacije
PRIČA O TRENERU DORTMUNDA

Tko je Edin Terzić? Hit trener u Europi pomagao 'vatrenima'. I želi biti izbornik reprezentacije

Otac mu je iz Donjeg Vakufa, majka iz Osijeka. Skautirao je u Hrvatskoj za Borussiju, ljetuje u Makarskoj, zna hrvatske pjesme i prati HNL, a vodio je i Haalanda, Reusa...
Cura Lasagne pokazala buduću kuću: 'Upoznali smo se online. Mislila sam da je prvi spoj užas'
LJUBAVNA PRIČA ZARUČNIKA

Cura Lasagne pokazala buduću kuću: 'Upoznali smo se online. Mislila sam da je prvi spoj užas'

Marko i ja se znamo preko tri godine. Upoznali smo se na Instagramu. On je svirao u bendu, ja sam znala za njih i onda sam rekla: 'Vidi koji zgodan lik'. Zatim sam ga odlučila dodati na Instagramu, ispričala je Elizabeta