To je to što me zanima!

'Ne smije se djecu etiketirati nasilnicima i pozivati na linč!'

'Nasilju u školi nema mjesta!': Ravnateljica Poliklinike za zaštitu djece i mladih grada Zagreba prof.dr. sc. Gordana Buljan Flander napisala je kolumnu o nasilju u školama koju prenosimo u cijelosti:
Vidi originalni članak

Posljednjih dana cijela zemlja pod snažnim je dojmom priče o nasilnom ponašanju učenika prema nastavniku i nasilnog odgovora tog nastavnika prema učenicima. Čini se da se javnost polarizirala na „mi i oni“ način te da je priča o jednom incidentu u čakovečkoj školi poprimila znatno veće razmjere. Govori se o pravima djece i nastavnika, o potrebama, pravilima, podršci odnosno nedostatku podrške, a nije dobro da se od strane pojedinih nastavnika djeca čak etiketiraju nasilnicima i da se poziva javnost na linč protiv te djece i njihovih roditelja, niti je prihvatljiv bilo kakav govor mržnje u javnom prostoru.

INICIJATIVA #IJASAMFRANJO Učenica poručila profesorima: 'Sami ste odabrali svoj posao'

Neprimjerene postupke ne možemo okarakterizirati primjerenima

Kao klinički psiholog i psihoterapeut s više od tri desetljeća iskustva rada i suradnje s raznim institucijama mogu razumjeti da nastavnici mogu biti preplavljeni nelagodom, osjećati se preopterećenima, bespomoćnima i često stjeranima u kut, a kako čujem od mnogih, podrška stručnih službi i ravnatelja nažalost zna izostati. Sva ova i slična događanja sasvim sigurno upućuju da je nastavnicima teško i da su potrebne značajne promjene u odgojno-obrazovnom sustavu kojima bi ih se dodatno educiralo, podržalo i osnažilo u radu. Međutim, to što razumijemo da je nastavnicima teško i da iz vlastite bespomoćnosti ponekad mogu reagirati neprimjereno, ne znači da njihove neprimjerene postupke trebamo okarakterizirati primjerenima ili čak poželjnima.

Isto tako nije u redu i apsolutno je neprimjereno da se učenici nasilno ponašaju prema nastavnicima kao niti jedni prema drugima, ni prema roditeljima, ni roditelji prema njima i tako dalje. Škola treba biti mjesto bez nasilja u kojem god obliku nasilje dolazi, od koga god i prema kome god ono bilo usmjereno.

NASRNUO NA UČENIKE Profesor uzvraća: Suzdržat ću se od reagiranja na provokacije

Odgovornost za odnos i rano uočavanje problema leži na nama odraslima 

Odgovornost za odnos i rano uočavanje problema kao i pravovremeno i žurno reagiranje i na najmanji oblik nasilja od strane učenika leži na nama odraslima. Dijete koje se ponaša nasilno najčešće je simptom problema u obitelji, grupi, zajednici, školi… Dijete koje je u problemu trebamo prepoznati na vrijeme i pomoći mu, kako do ozbiljne razine nasilja ne bi ni došlo tj. kako od maloljetnog počinitelja nasilja ne bi postao punoljetni počinitelj nasilja.

Svi mi pričamo  jako puno o prevenciji, ali je premalo radimo. Jedna od osnovnih prevencijskih aktivnosti bi trebala biti rani screening tj. psihologijska evaluacija djeteta i obitelji prije upisa u školu kako bismo već tada mogli pružiti podršku djeci i obiteljima u ranim fazama. Poznato je da 25% psihijatrijskih bolesti počinje u dobi do 7 godina, a 50% do 14-te godine. Ako na vrijeme reagiramo, ne samo da ćemo pomoći djeci i obiteljima, nego će i društvo imati financijske uštede.

Nažalost, u mnogim školama nastavnici i stručne službe poduzmu sve unutar škole, pozovu roditelje, počinitelje i žrtve, razmjeste djecu, porazgovaraju s jednima i s drugima, ali ne obavijeste centar za socijalnu skrb koji jedini može ući u obitelj i uključiti ne samo dijete žrtve nego i dijete počinitelja i njegovu obitelj u tretman te poduzeti i ostale predviđene mjere stručne pomoći i podrške djeci i obiteljima.

PROFESOR OSTAJE NA POSLU Nasrnuo na učenike: Upozorili ga, ako se to ponovi - ide otkaz

Škola treba biti i odgojna i obrazovna institucija 

Također često škola reagira tek kad nasilje potpuno eskalira u fizičke sukobe, umjesto da reagira i na najmanji oblik emocionalnog nasilja poput izrugivanja ili ismijavanja i izoliranja nekog djeteta. Sve to ostavlja dugoročan i težak trag u dušama i srcima te djece. I zato škola treba biti i obrazovna i odgojna institucija. Nema te obrazovne lekcije koja može biti važnija od odgoja i sprječavanja nasilja u prvom trenutku kad se primijeti i kad se s djecom treba početi aktivno raditi. Važno je ohrabriti i podržati nastavnike kao i sve djelatnike sustava za zaštitu djece, posebno s nivoa nadležnih ministarstava i strukovnih organizacija, da surađuju intersektorski sa zdravstvom, socijalnim sustavom, policijom i pravosuđem, bez obzira što će možda doživjeti i neugodnosti od roditelja ili čak i nadređenih.

Nikakvo nasilje nije prihvatljivo, stručnjaci moraju imati građanske hrabrosti i profesionalne odgovornosti reagirati u smjeru zaštite djece i u situacijama kad su izloženi nerazumijevanju od strane roditelja, a nažalost često i kolega i njima nadređenih.

(Tekst je u cijelosti preuzet sa stranice Poliklinke za zaštitu djece i mladih Grada Zagreba)


 

Idi na 24sata

Komentari 251

  • kuglica 13.12.2018.

    Banke imaju zaštitare: zašto se djelatnike banaka ne podučava tim čarobnim vještinama nenasilnog rješavanja sukoba pa im ne bi bili potrebni zaštitari?! Zašto u kladionicama i mjenjačnicama postoji ono neprobojno staklo kad se djelatnike lijepo moglo podučiti čarobnim vještinama nenasilnog rješavanja sukoba pa im ta skupa oprema ne bi bila potrebna? Dotična gospođa Buljan Flander bi mogla ukloniti sigurnosne kamere i portira iz svoj klinike jer se nasilje ne rješava kamerama i portirima/zaštitarima, već čarobnim i umilnim riječima!! Zašto policija mora imati pendrek kad se na nasilje ne odgovara nasiljem, već umilnim riječima! Gospođa je trebala u našoj školi nama profačima održati jedno predavanje na temu prevencije nasilja, ali je za jedan sat tražila par tisuća kn koje si škola nije mogla priuštiti! Dakle, njoj zaštitari/portiri i sigurnosne kamere, a profesorima lijepe riječi i pedagoške mjere u prevenciji nasilja!! Njoj lova za lovačke priče oprevenciji nasilja, a profesorima strpljenje, živci i neizmjerna ljubav prema poslu!! Baš me zanima kako bi se Gospođa snašla u razredu sa 20ak tulipana koji je gađaju kredama, pljuju po klupi, skidaju joj sve po spisku, prijete smrću, ali bez sigurnosnih kamera, portira/zaštitara, neprobojnih stakala, pendreka, lisica?! Pobjegla bi vrišteći i glavom bez obzira jer bi samo tako shvatila da se klin klinom izbija!!

  • gordana.pacek@gmail.com 13.12.2018.

    Bas me zanima kakvi su koraci poduzeti prema toj"djecici"? Jer o njima se ne govori. Govori se samo o krivnji profesora. Kaj se trebal pustit da ga i mlate? Kakav je to prekrasan odgoj kad se "djecica" usude gadati svog profesora kredom? Sta ih je trebaomoliti da ga negadaju. Sto ce ta "djecica" sutra sve radit? Mojoj teti od 90 godina balavac joj se nije htio dic u tramvaju nego ju je pital da zakaj ide van ak ne moze sstajat u tramvaju, a pridruzila mu se jedna debeloguza "djevojcica". Da li i tu postoji neki psihosocijalni razlog ili se radi o cistoj bezobrastini i seljastvu? Dajte prestanite o toj neodgojenoj djecurliji, dajte profesorima da na miru rade svoj posao za koji su mizerno placeni. Zar im treba jos i dodatno ponizavanje problematicnih sadasnjih i buducih clanova drustva?

  • plomp 13.12.2018.

    O kojem to Centru pričamo? Pa svi znamo kako (ne)rade naši centri za socijalnu skrb. Nisu u stanju donijeti na vrijeme niti obično rutinsko rješenje za djecu sa trajnim oštećenjima pa se roditelje dovodi u nemoguću situaciju, donose odluke u skladu sa trendom a ne na dobrobit djece, nisu u stanju prepoznati psihički poremečaj kod roditelja čak ni kada isti ima medicinski utvrđenu bolest i terapiju. To je institucija koja hitno treba promjene i to iz korjena, jer umjesto da rješavaju, oni stvaraju nove socijalne probleme, pa i nove nasilnike. I da, treba prstom pokazati na svakog zlostavljača u školi. Ako netko sustavno zlostavlja i maltretira vršnjake i nastavnike duži period treba ga isključiti iz "redovnog" obrazovnog sustava jer mu tamo nije mjesto, jer druga, marljiva i odgojena djeca imaju pravo na bezbrižno djetinjstvo a ne da odrastaju u svakodnevnom strahu od agresivaca

Komentiraj...
Vidi sve komentare