To je to što me zanima!

'Škola nije pokretna traka koja od učenika i učitelja traži tek da se prilagode. Mora biti humana'

Profesorica pedagogije Edita Slunjski o tome što je najvažnije u pristupu učitelja prema učenicima, povodom istupa učiteljice koja je dala otkaz jer joj je zamjereno što tješi uplakanog učenika
Vidi originalni članak

Nakon istupa sad već bivše učiteljice razredne nastave zbog ocjene savjetnice Agencije za odgoj i obrazovanje, kojoj joj je zamjereno da je "poremetila nastavni proces" jer je utješila uplakanog učenika, razgovarali smo s više učiteljica i nastavnica o odnosu sa savjetnicima.

S obzirom na to da su nam podijelile vrlo slična neugodna iskustva, za stručni komentar o odnosu učitelja i učenika zamolili smo prof. dr. sc. Editu Slunjski s Odsjeka za pedagogiju Filozofskog fakulteta u Zagrebu, jednu od najvećih stručnjakinja u Hrvatskoj za predškolski i rani školski odgoj.

- Teško je i krajnje nezahvalno komentirati neki događaj koji se zbio u školi, bez dobrog poznavanja cjeline konteksta u kojemu se isti zbio. No, postoji nešto na što je moguće podsjetiti sve direktne ili indirektne sudionike odgojno-obrazovnoga procesa tj. nastave i sve one koji žele doprinijeti kvaliteti toga procesa - ističe ona za 24sata.

HRVATSKI UČITELJI POD PRITISKOM Nagrađivana učiteljica dala je otkaz: Savjetnica joj prigovorila što tješi uplakanog prvašića

Kako pojašnjava, različite razine sustava se po mnogočemu se razlikuju, ovisno o dobi mladih osoba (djece, učenika) koje su u njega uključene, no dvije su univerzalne zadaće odgojno-obrazovne ustanove,od vrtićke, školske, diplomske ili poslijediplomske razine.

- Prva od njih je mladoj osobi razvijati uvjerenje da je znanje velika vrijednost, a obrazovanje zanimljiva istraživačka i otkrivačka avantura a druga, osnaživati vjeru mlade osobe u vlastite kapacitete učenja. Drugim riječima, pomoći joj da razvija stav kako može naučiti sve - ako se tome procesu dovoljno posveti. Da bi u ostvarivanju tih zadaća uspjela, škola u svojoj biti treba biti humana i primarno usmjerena na (svaku!) mladu osobu, a ne na sebe samu tj. na svoj školski program ili uhodane metode rada - kaže prof. Slunjski.

Škola ne smije biti dosadna rutina

Kvalitetna škola, napominje ona, ne smije biti dehumaniziran i tehnokratiziran sustav koji od mladih ljudi (i njihovih učitelja) očekuje puko prilagođavanje tj. ostvarivanje unificiranih i lako mjerljivih ciljeva, nego osiguravati podršku razvoju različitih talenata mladih osoba i produbljivati njihovu strast za učenjem.

- Kvalitetna škola mlade osobe potiče na angažiranije i kvalitetnije učenje, umjesto da njihovo obrazovanje deformira reduciranjem na jednoobrazne i nepromjenjive dnevne rutine. Ona nije "pokretna traka“ namijenjena ostvarivanju unificiranih i lako mjerljivih ciljeva nego mjesto na kojemu mlada osoba može istinski zavoljeti učenje. Ako je škola u svojoj biti pedagoška, ona svakoj mladoj osobi pomaže i u otkrivanju tj. artikuliranju vlastitih životnih ciljeva, a životni ciljevi mlade osobe sigurno su bliži pojmovima angažirati se, osjećati, surađivati, pomagati ostalima i uspijevati u svojim nastojanjima nego bivati linearno poučavan i beskompromisno ocjenjivan - tumači.

RADNI DAN JEDNE UČITELJICE Dnevnik učiteljice Marlene: Sašila sam kostim, pripremila aplikaciju, dan završava kasno

Kad je dobro učiteljima, dobro je i učenicima

Prof. Slunjski ističe i na što treba obratiti pažnju s obzirom na vrijeme u kojem živimo.

- Kvalitetna škola treba biti posebno posvećena razvoju softvera mladih osoba za suradnju, empatiju, dijeljenje, razmjenu i ostvarivanju zajedničkih ciljeva. A ako je to u suprotnosti s realizacijom dnevnog plana rada ili postojećeg školskog programa, onda od toga plana treba odstupiti a program mijenjati. Jer, škola postoji zbog učenika a ne učenici zbog škole i ostvarivanja njezinog programa.

Pritom, podsjeća ona, treba podsjetiti i na to da škola (vrtić) može biti dobro mjesto za boravak učenika (djece) samo ako je i dobro mjesto za boravak njihovih učitelja (odgajatelja).

- U trenutnim okolnostima, u kojima je značajan postotak učitelja (i odgajatelja) nezadovoljan svojim uvjetima rada i cjelokupnim društvenim statusom, mogućnosti unapređenja kvalitete institucijskog odgoja i obrazovanja značajno korespondiraju i s unapređenjem njihova statusa. To je možda višeslojan i dugotrajan proces no za početak, one najangažiranije i kvalitetnom radu najposvećenije djelatnike valja tretirati s posebnim uvažavanjem. Stara poslovica govori da bi u zemlji koja bi ostala bez postolara - ljudi hodali bosi. Treba li uopće izreći što bi bilo da ostane bez odgajatelja i učitelja - zaključuje nagrađivana profesorica.

Idi na 24sata

Komentari 19

  • 03.03.2023.

    ae biće je savjetnica agencije diplomu kupila u mostaru na benzinskoj a škole ni vidla ni...

  • 03.03.2023.

    U skole treba uvesti kriticko razmisljanje. Dok se ne uvede skole ce biti i dalje samo kolektivi i kojima se buba napamet gradivo. Realno sistem skolovanja je ostao isti kao prije 100 godina. U turskoj vec godinama klinci u skolu idu sa tabletima a ne sa papirnatim biljeznicama. Da ne spominjem kineze i japance. U tom kontekstu zvucalo bi kao naucna fantastika da napisem i da su skole same po sebi postale cak i suvisne u ovom obliku. ipak je ovo 2023 i zivimo u digitalnom dobu. Sve vise skola se odlucuje da ucenici ne dolaze svaki dan u skolu. A pandemija je samo ubrzala taj prijelaz u moderno doba skolovanja iz svoga doma. Buducnost skole je u ucenju kod kuce.

Komentiraj...
Vidi sve komentare