To je to što me zanima!

Kletva Uljanika: Brodovi koji su misteriozno nestali bez traga...

Ti brodovi bili su najmodernije čudo tehnologije u tadašnjoj brodogradnji. A onda su samo su nestali. Brodu Berge Istra krajem 1975. gubi se svaki trag, a četiri godine kasnije sličnu sudbinu doživljava Berge Vanga...
Vidi originalni članak

U tri nastavka donosimo vam feljtone o legendarnom brodogradilištu Uljanik, najstarijem i najpoznatijem brodogradilištu u ovom dijelu Europe, čija je povijest duga 162 godine. Nekad je to bilo mjesto koje je hranilo tisuće radnika, a danas nestaje, ruši se, propada i umire...Zadnji nastavak govori o tragičnoj sudbini brodova građenih u Uljaniku

Dvije posebno bolne točke u dugogodišnjoj povijesti pulskog brodogradilišta Uljanik su brodovi Berge Istra i Berge Vanga.

Berge Istra bio je brod u vlasništvu norveške brodarske tvrtke Sig. Bergesen d.y. i registriran u Liberiji. Pripadao je klasi kombiniranih ili brodova za prijevoz nafte, sipkih tereta i rude s 227,550 kubičnih tona istisnine. Nosio je građevinski broj 296 u brodogradilištu Uljanik gdje je sagrađen 1972.godine

Berge Istra je, uz bocu šampanjca, visokim glasom u more ispratila kuma Jovanka Broz: "Krstim te, Berge Istra", rekla je tada.

FELJTON: PULSKI DIV Uljaniku su nekad svi pomagali: Tito, Hruščov i vlasnik FIAT-a

Život izgubilo 30 članova posade

Brod je bio na putu iz Tubaraoa u Brazilu do Japana prevozivši željeznu rudu kada je 30. prosinca 1975. iznenada izgubljen kontakt s plovilom u Tihom oceanu blizu otoka Mindanaa kraj Filipina 

Nakon tjedan dana 7. siječnja 1976. brod je proglašen nestalim, a pokrenuta operacija potrage nije donijela nikakva rezultata pa je prekinuta tri dana kasnije.

Život je izgubilo 30 članova posade. Preživjela su samo dvojica, španjolski državljani Imeldo Barreto Leon (41) i Epifanio Lopez (39), koje je na splavi pronašla japanska ribarica 20. siječnja 1976. 

Do današnjeg dana, više od 40 godina poslije, brodarska tvrtka čuva tajnost s obzirom na uzrok nesreće. Najistaknutija teorija tvrdi da su uzrok mogle biti eksplozije uzrokovane ostacima nafte u teretnom odjeljku koji je napunjen željeznom rudom.

Berge Istra bio je, poput brod blizanca Berge Vanga koji je nestao pod sličnim okolnostima četiri godine kasnije, brod koji je mogao prevoziti i naftu i željeznu rudu. Nakon ova dva nestanka nikada se više nisu gradili kombinirani brodovi poput ovih, a nafta nikad više nije prevožena zajedno s rudom.

Berge Istra je bio prvi od njih i do tada najveći, a ujedno i prvi u seriji od četiri jednaka broda. Njegovi su blizanci ponijeli imena Berge Adria, Berge Brioni i Berge Vanga. 

FELJTON: PULSKI DIV 'Uljanik. To ime mnogima ništa ne znači, a meni je bio kruh...'

Izgubljen na južnom Atlantiku

Berge Vanga bio je nosač rude i nafte s 227,912 kubičnih metara istisnine . Brod se također nalazio u vlasništvu norveške brodarske tvrtke Sig. Bergesen d.y. i bio je registriran u Liberiji. 

Brod je nosio građevinski broj 300 u brodogradilištu Uljanik a izgrađen je 1974. Pripadao je klasi kombiniranih ili brodova za prijevoz nafte, sipkih tereta i rude.

Bio je na putu iz Brazila u Japan prevozivši željeznu rudu kada je iznenada u 29. listopada 1979. izgubljen kontakt s plovilom u južnom Atlantiku. 

Život je izgubilo 40 ljudi. Nekakvi ostaci koji su nalikovali dijelovima tankera pronađeni su bez ljudskih ostataka. Još uvijek se malo toga zna o nesreći, a saslušanje nakon nesreće održano je iza zatvorenih vrata. Glavna teorija tvrdi da su uzrok nesreće bile eksplozije uzrokovane ostacima nafte u teretnim odjeljcima.
 

Idi na 24sata

Komentari 47

  • Kamenjar1 06.01.2023.

    Tu je niz čudnih okolnosti, zasto je Jugo banka odbila dati novac za taj projekat, očigledno im nisu vjerovali tolike brodine zavarivat u moro, ne znam kakav da je kvalitet vara ne moze sam držati toliki teret, mene cudi ti inženjeri da nisu ubacili neke zeljezne pravougaone cijevi, pa zavarili izmedju ta dva dijela broda,to je površinski var, iako velika površina, nisu mogli za varit sastav gdje se dva zida dotiču, ispod vanjske površine. Kao da je od početka bio dogovor da se to odradi traljavo pa da se uzmu pare od osiguranja,tako men to izgleda ako je samo var drzo ova dva dijela, koji su poslje se odvojili i doslo je do neke eksplozije ako su prekinute neke instalacije koje idu s jednog djela na drugi. Postoji i mogućnost da je neko ukrao brodove, ko zna sta su s ljudima uradili, brod nije imo zastitu u drugim zemljama, gusari su ih mogli oteti. Ne znam oni prezivjeli jel nesto kriju ili se boje reci, jel osiguranje naplaceno prije njihovog pojavljivanja?

  • smilodon 31.03.2019.

    čega se jovanka dočepa niti plovi niti hoda, nekome su i nogu odrezali!

  • -Lima-ZG-U-❤ 31.03.2019.

    Pa nije ni cudo kaj su nestali, kakva kuma takvi i brodovi!!!!

Komentiraj...
Vidi sve komentare