Brojni osviješteni poduzetnici već provode prakse koje su u skladu s ESG standardima, čak i ako to ne znaju. No, evo što zapravo stoji iza kratice ESG i zašto je upravo taj pojam među najpopularnijim pojmovima prošle godine
Brojni osviješteni poduzetnici već provode prakse koje su u skladu s ESG standardima, čak i ako to ne znaju. No, evo što zapravo stoji iza kratice ESG i zašto je upravo taj pojam među najpopularnijim pojmovima prošle godine
Proteklih godinu dana ESG ozbiljno konkurira za najpopularniji pojam 2023. godine. Puno se o njemu govori, piše, raspravlja na konferencijama i drugim događanjima. Međutim, u komunikaciji s poduzetnicima, vidimo da se oni i dalje pitaju – je li to meni potrebno (tiče li me se uopće) i čemu se diže tolika prašina?
Definicija je više-manje poznata: tri su grupe kriterija po kojima se analizira poslovanje poduzeća: eng. Environmental, Social, and Governance. Znači, govorimo o tome kako tvrtka utječe na okoliš, društvo (zaposlenike i lokalnu zajednicu) i na koji način upravlja.
I ranije smo donekle govorili o poduzećima u tom kontekstu – koristeći pojam DOP – društveno odgovornog poslovanja kojim se uglavnom bavio marketing poduzeća. U vremenima promjene paradigme tržišta rada, gdje poslodavci ne nalaze lako željene zaposlenike i ulažu sve više u brending tvrtke kako bi privukli mlade, pametne, a istovremeno iskusne stručnjake, sve više se traži od poduzeća da razviju korporativnu kulturu koja stvara zadovoljstvo postojećih zaposlenika.
Također, mnoge tvrtke vode brigu o pozitivnom utjecaju na lokalnu zajednicu u kojima djeluju i na taj način povezuju se sa svojim kupcima i vode računa o važnosti direktnog utjecaja tvrtke na okoliš.
Brojni osviješteni poduzetnici već provode prakse koje su u skladu s ESG standardima, čak i ako to ne znaju. Na primjer, tvrtka koja koristi obnovljive izvore energije, smanjuje svoj otpad i potiče zaposlenike na održivi životni stil već je na dobrom putu da bude ESG- kompatibilna.
ESG rizike ne gleda samo iz konteksta utjecaja na tvrtku već utjecaja rizika na sve njene dionike – kupce, partnere, dobavljače, lokalnu zajednicu i društvo u cjelini. Ono o čemu se do sada nije toliko govorilo (ako izuzmemo malobrojne velike korporacije), je (korporativno) upravljanje – „governance“. Za mala poduzeća izdvojila bih dva aspekta upravljanja: transparentnost i upravljanje rizicima.
Zašto bi nekoga zanimalo kako ja osiguravam npr. „cyber-sigurnost“ svoje tvrtke? Ovo je sasvim razumno pitanje ako gledamo da posljedice (financijske kazne ili gubitke) snosi sama tvrtka. Međutim ipak se ne radi o šteti samo za tu tvrtku već potencijalnom riziku za sve one s kojima tvrtka surađuje – cijeli lanac vrijednosti. Kupci, dobavljači i partneri, svi mogu snositi reputacijske ili čak materijalne posljedice ako su povezani.
Sve kreće od velikih tvrtki koje su obveznici praćenja, upravljanja i na kraju standardiziranog izvještavanja za ESG čimbenike i koje već provode analize svojih partnera, kupaca i dobavljača. Ako vaša tvrtka ne može dokazati kupcu da dijeli određene vrijednosti i principe u poslovanju tj. da ne predstavljate rizik, možda sutra više neće s vama surađivati.
Drugi važan razlog, zašto je potrebno uskladiti poslovanje i buduće investicije ESG čimbenicima je jeftiniji kapital. Naime, banke su među prvima postale obveznici izvještavanja o tome koliki udio zelenih i održivih investicija imaju u portfelju. Zbog toga će Vas, ako zatražite investicijski kredit, tražiti da dokažete je li ulaganje održivo. Također, ulaganje u zelene i čiste tehnologije, moći će ostvariti bitno niže kamate. Obzirom da cijena kapitala svakim danom sve više raste, poticaj nije zanemariv.
Uvođenje ESG-a zahtjeva ulaganja, ali za malu tvrtku to nužno ne mora biti skupo. Tvrtke mogu početi s malim koracima, kao što su smanjenje potrošnje energije i otpada, ili poboljšanje svojih upravljačkih praksi.
Postoji niz ISO standarda kompatibilnih s ESG principima, tj. uvođenjem kojih dokazujete usklađenost vašeg poslovanja. Ovo su neki od njih:
Za kraj, evo nekoliko primjera kako i mala i srednja poduzeća mogu održivije poslovati bez velikih troškova:
Informirajte se (ako već niste) o ESG-u, zatim promislite o utjecaju tvrtke, proizvoda ili usluge u kontekstu ESG čimbenika, uvedite pozitivne (tj. promijenite štetne) korake i o njima transparentno komunicirajte. Informacija i edukacija ima napretek, potrebno je samo odabrati gdje kako i kada do njih doći. Hrvatska udruga poslodavaca u Zagrebu provodi ciklus edukacija o različitim aspektima ESG-a. Za male poduzetnike ćemo u narednim mjesecima održati prilagođene, besplatne ESG radionice u Varaždinu, Zagrebu, Rijeci i Splitu.
Petra Sentić direktorica je HUP - Udruge energetike i Udruge profesionalaca za fondove EU. Tekst je dio plaćenog sadržaja nastalog u okviru partnerske suradnje HUP-a i 24sata na poduzetničkoj platformi Kvaka24.