Umjetna inteligencija kod malih i srednjih poduzeća povećava produktivnost i efikasnost zaposlenika. O njezinim prednostima, ali i izazovima u kolumni Kvaka24 pisala je Vedrana Pribičević iz Zagrebačke škole ekonomije i menadžmenta
Umjetna inteligencija povećava efikasnost i produktivnost, a smanjuje i administraciju
Umjetna inteligencija već je značajno počela transformirati poslovni svijet, a posebno je izražen njen utjecaj na mala i srednja poduzeća. Prema zadnjim dostupnim podacima Eurostata, 8% svih poduzeća u Europskoj uniji koristi umjetnu inteligenciju, dok je taj postotak u Hrvatskoj nešto viši – devet posto. Više od pedeset posto poduzeća koja koriste umjetnu inteligenciju kupila su gotova programska rješenja i sustave od tvrtki koje su specijalizirane za njihovu izradu.
Umjetna inteligencija je tako našla široku poslovnu primjenu: od rudarenja i analiziranja teksta, prepoznavanja glasovnih naredbi i kompjuterskog vida, pa sve do strojnog učenja i robotizacije. U digitalnom dobu korištenje UI postaje sve više neophodnost nego luksuz, nudeći malim i srednjim tvrtkama mogućnost povećanja produktivnosti, poboljšanja procesa odlučivanja i pružanja personaliziranih korisničkih iskustava.
Povećava produktivnost i efikasnost
Prvi, i možda najizraženiji utjecaj umjetne inteligencije na mala i srednja poduzeća je povećanje produktivnosti i efikasnosti. Naime, upravo ta poduzeća su najviše ograničena resursima pa im je troškovna efikasnost često top prioritet i značajan izvor kompetitivnih prednosti. Umjetna inteligencija omogućuje automatizaciju rutinskih i monotonih zadataka, čime se oslobađa vrijeme zaposlenika za poslove koji zahtijevaju ljudsku kreativnost i intuiciju.
Ovdje prvu liniju komunikacije s korisnicima mogu preuzeti chatbotovi i softver koji upravlja automatskim odgovorima na email upite, a računi i fakture se mogu obrađivati strojno. Time se smanjuje količina administracije i u konačnici potreba za zapošljavanjem kadrova koji bi radili nezanimljive, repetitivne poslove. Na ovaj način bi se oslobođeni resursi mogli usmjeriti ka inovacijama proizvodnog procesa ili proizvoda.
![Chatbot,With,Ai,(artificial,Intelligence),,Search,Engine,,Businessman,Using,Laptop](https://img.24sata.hr/ZPBZjgp5mFh8boGS1tETgZIHlus=/622x0/smart/media/images/2023-22/shutterstock-2263440441.jpg)
Drugi ključni utjecaj umjetne inteligencije jest na poboljšanje procesa odlučivanja. Sposobnost da analizira velike količine podataka i identificira uzorke koji bi ljudima mogli promaknuti, omogućuje tvrtkama donošenje informiranih i strateških odluka odnosno implementaciju podacima upogonjenog managementa (engl.data driven management). Ovo je posebno korisno u područjima kao što su upravljanje zalihama, gdje prediktivna analitika može pomoći u predviđanju potražnje i optimizaciji nabave.
Eskalacijom sukoba na istoku Europe i posljedičnim geostrateškim preslagivanjem, ovakvi alati postaju neophodni u planiranju nabave sirovina i poluproizvoda iz alternativnih izvora kako bi se osigurao nesmetani pritok inputa u proces proizvodnje. Dostupni AI alati također dozvoljavaju analitiku i vizualizaciju podataka u realnom vremenu kroz unificirano korisničko sučelje koje je posve programabilno za potrebe pojedinačne tvrtke, te dozvoljava visoku razinu personalizacije.
Nove radnike može uvesti u posao
Treći ključni utjecaj umjetne inteligencije je na poboljšanje korisničkog iskustva kroz personalizaciju proizvoda i usluga koje poduzeće nudi. Algoritmi strojnog učenja mogu analizirati ponašanje kupaca i njihove preferencije te na temelju toga nuditi personalizirane preporuke. Ovo može rezultirati povećanom zadovoljstvom kupaca i lojalnosti, što je od ključne važnosti za održivost malih i srednjih poduzeća. Također je moguće lansirati i visokopersonalizirane marketinške kampanje koje targetiraju samo određen segment kupaca, pa se na taj način i optimizira količina sredstava koje tvrtka koristi za promociju, a sve sa svrhom povećanja prodaje i akvizicije novih te zadržavanja starih kupaca.
![Ai,And,Iot,Concepts,Of,Business,,Businessman,Working,On,A](https://img.24sata.hr/0do5hqHqm0wTpZCPeHTFg_HFdNw=/622x0/smart/media/images/2023-22/shutterstock-2137304255.jpg)
Mala i srednja poduzeća koristi od umjetne inteligencije imat će i u segment akvizicije talenata, posebice zato što mnoga mala poduzeća jednostavno nemaju resursa za uspostavljanje odjela ljudskih resursa koji bi se specijalizirao za akviziciju i probir potencijalnih radnika. Umjetna inteligencija može pregledati stotine životopisa ali i pretražiti društvene i poslovne mreže te internet u potrazi za zaposlenicima koji bi bili odgovarajući fit za tvrtku. Jednom kada se kandidat odabere, umjetna inteligencija može odraditi i zadatak uvođenja u posao – tzv. onboarding – uz personalizirani trening i resurse koji su potrebni novom zaposleniku.
Izazovi za male i srednje poduzetnike
Ipak, unatoč brojnim prednostima, implementacija umjetne inteligencije donosi i određene izazove za malo i srednje poduzetništvo. To uključuje tehničke izazove poput nedostatka stručnosti za implementaciju i upravljanje, troškove povezane s nabavom i održavanjem te tehnologije, te pravne i etičke izazove kao što su zaštita podataka i potencijalno zamjenjivanje ljudskih radnika s AI. Posebno je važno da se tvrtke prilagode promjenjivom pravnom okviru koji regulira korištenje umjetne inteligencije. Zakoni o zaštiti podataka, poput Opće uredbe o zaštiti podataka (GDPR) u Europskoj uniji, postavljaju stroge zahtjeve za obradu osobnih podataka. Tvrtke stoga moraju osigurati da njihove operacije s umjetnom inteligencijom poštuju ove zakone kako bi izbjegli ozbiljne kazne.
Osim toga, etičke dileme vezane uz zamjenu ljudskih radnika s AI tehnologijom ne smiju se zanemariti. Iako ona može povećati efikasnost i produktivnost, male i srednje tvrtke moraju voditi računa o potencijalnom utjecaju na zaposlenike i društvo u cjelini. Kako bi se prevladali ti izazovi, male i srednje tvrtke mogu sklopiti partnerstva s IT tvrtkama koje se specijaliziraju za umjetnu inteligenciju. Ove tvrtke mogu pružiti tehničku stručnost i podršku potrebnu za uspješnu implementaciju, te trening i edukacija zaposlenika o umjetnoj inteligenciji mogu im pomoći da bolje razumiju i iskoriste ove tehnologije.
![Businessman,And,Robot's,Handshake.,Artificial,Intelligence,Technology](https://img.24sata.hr/uOThplHVdg4IF_dPrEUnf_NVey4=/622x0/smart/media/images/2023-22/shutterstock-265969664.jpg)
Zaključno, unatoč izazovima, umjetna inteligencija predstavlja veliku priliku za malo i srednje poduzetništvo. Ona ima potencijal transformirati način na koji oni posluju, čineći ih konkurentnijima i sposobnijima za uspjeh u digitalnom dobu. No, da bi se to postiglo, male i srednje tvrtke moraju biti spremne adaptirati se, učiti i ulagati u ovu revolucionarnu tehnologiju.
Više o temi umjetne inteligencije i kako ona u praksi utječe na poslovanje poslušajte na biznis konferenciji "180 dana s eurom - hrvatsko gospodarstvo u eurozoni", koja će se održati 6. lipnja u Hilton Garden Inn Hotelu u Zagrebu.
Pokretanje videa...
![Kvaka najavni video](https://img.24sata.hr/ciXcK2EXCSICNnKg7sa-i6svLrA=/880x587/smart/media/images/2023-21/2023-05-25-4.png)
Osigurajte svoje mjesto na konferenciji - prijavite se ovdje, broj mjesta je ograničen.
Vedrana Pribičević predavačica je na Zagrebačkoj školi ekonomije i menadžmenta (ZŠEM). Tekst je dio plaćenog sadržaja nastalog u okviru partnerske suradnje ZŠEM-a i 24sata na poduzetničkoj platformi Kvaka24.
![](https://img.24sata.hr/RKcM-2sp0DaO05HWQnGNI77dm0o=/622x0/smart/media/images/2023-12/k24-clanak-pasica-final_M1hKL2C.jpg)
Uspjeh domaće tvrtke: 'Naša ambalaža čuva kvalitetu hrane u svim vremenskim uvjetima'
'U škole je nužno uvesti izborni predmet financijska pismenost jer djecu o tome nitko ne uči'
Najpoznatiji slučajevi kršenja intelektualnog vlasništva: Što iz ovih primjera možemo naučiti?