Obavijesti

Kvaka24

Komentari 0

Važni su za vaše poslovanje: Ovo je 10 osnovnih pojmova intelektualnog vlasništva

Važni su za vaše poslovanje: Ovo je 10 osnovnih pojmova intelektualnog vlasništva

Želeći se istaknuti pred konkurencijom i vlastiti proizvod ili uslugu predstaviti kao originalnu ili izvornu, poduzetnici ulažu mnogo novca u promociju, ali nerijetko zaboravljaju zaštititi ono najvažnije

VIDEO

Krivotvorenih i piratskih proizvoda na tržištu je sve više, što ne predstavlja samo ozbiljan gubitak za poduzetnike nego i ugrozu za zdravlje i sigurnost kupaca, okoliš, te za zapošljavanje, javne prihode i cjelokupni gospodarski rast.

Prema procjenama Ujedinjenih naroda (UN) te Organizacije za ekonomsku suradnju i razvoj (OECD), krivotvoreni proizvodi čine 5–7% (UN), odnosno do 2,5% (OECD) svjetske trgovine. Većina krivotvorenih proizvoda u Europi proizvodi se izvan EU, ali njihova je proizvodnja u porastu i u državama članicama, navodi se u službenom listu Europske unije iz 2017.

Da bi se krivotvorenje i piratstvo suzbili, Europski gospodarski i socijalni odbor (EGSO) poziva na jačanje nacionalnih mjera i zakonodavstva protiv krivotvorenja, izradu politika za učinkovitije praćenje i kontrolu, uvođenje novih metoda za lako prepoznavanje lažne robe, poboljšanje komunikacije EU s potrošačima te obavještavanje i podučavanje potrošača.

Nastavno na preporuke europskih institucija nadležnih za zaštitu intelektualnog vlasništva, donosimo 10 važnijih pojmova s kojima ćete se tijekom svojeg poslovanja sigurno susretati.

Bring,Creativity,For,Your,Business,,Business,Vision,,Headhunter,Concepts,,Business

Više ovakvog sadržaja pročitajte u rubrici EUsmart.

10 osnovnih pojmova

  1. Intelektualno vlasništvo obuhvaća sva ekskluzivna prava na proizvode intelektualnog stvaralaštva. Dijeli se na dvije kategorije: industrijsko vlasništvo, koje obuhvaća izume (patente), žigove, industrijski dizajn i modele te oznake podrijetla, i autorsko pravo, koje obuhvaća umjetnička, književna i znanstvena djela.
  2. Autorskim pravom jamči se autorima, skladateljima, umjetnicima, filmskim stvarateljima i drugima da će biti plaćeni za svoj rad i da će njihov rad biti zaštićen. Autorsko pravo zaštićeno je tijekom života autora i 70 godina od njegove smrti. U Hrvatskoj su, osim autorskog prava, propisana srodna prava koja pružaju zaštitu umjetnicima izvođačima na njihovim izvedbama, proizvođačima fonograma na njihovim fonogramima, audiovizualnim producentima na njihovim videogramima, organizacijama za emitiranje na njihovim programskim signalima, nakladnicima informativnih publikacija na njihovim informativnim publikacijama, proizvođačima neoriginalnih baza podataka na njihovim neoriginalnim bazama podataka, nakladnicima na njihovim pisanim izdanjima.
  3. Patent je pravni naslov koji se može dodijeliti svakom izumu tehničkoga karaktera, pod uvjetom da je nov, da predstavlja inovativni iskorak i da se može primijeniti u industriji. Patentom se vlasniku daje pravo da druge osobe spriječi u namjeri da izrađuju, upotrebljavaju ili prodaju njegov izum bez dopuštenja.
  4. Žig je razlikovni (distinktivni) znak koji služi za identifikaciju određenih proizvoda ili usluga kao onih koji potječu od određenog poduzetnika (fizičke ili pravne osobe).
  5. Dizajn je ono što predmet čini privlačnim i dopadljivim; zato dizajn pridonosi komercijalnoj vrijednosti proizvoda i povećava mogućnost njegove prodaje. Industrijskim dizajnom mogu se štititi vanjska obilježja proizvoda ili njegova dijela vidljiva pri normalnoj uporabi, posebice oblik ili obrisi proizvoda ili plošna obilježja kao što su šare, crte ili boje te kombinacije navedenih obilježja.
  6. Krivotvoreni proizvod je svaki onaj proizvod, uključujući njegovu ambalažu, koji je bez odobrenja nositelja prava žiga (engl. trademark, brend, robna marka, zaštitni znak) ograničen jednakim žigom ili žigom koji se od njega bitno ne razlikuje, i koji time povređuje prava nositelja tog žiga. Najčešći razlog krivotvorenja je nelegitimno stjecanje koristi od ugleda ili popularnosti koju kod potrošača uživa originalni proizvod, žig ili nositelj žiga.
  7. Praksa čuvanja povjerljivosti poslovnih tajni/informacija (znanja i iskustva) poznata je stoljećima. U mnogim zemljama postoje pravni instrumenti za zaštitu poslovnih tajni, bez obzira na to potpadaju li po definiciji pod prava intelektualnog vlasništva ili ne. Razina zaštite povjerljivih informacija ne može se, međutim, usporediti s ostalim područjima prava intelektualnog vlasništva kao što su patenti, autorska prava i žigovi, ali se u načelu može primjenjivati na neograničeno vrijeme.
  8. Zaštita biljnih sorti, koja se naziva i "oplemenjivačko pravo na biljnu sortu", oblik je prava intelektualnog vlasništva koje se dodjeljuje oplemenjivaču nove biljne sorte. Sustav EU za zaštitu biljnih sorti, koji se temelji na načelima Akta o Međunarodnoj konvenciji za zaštitu novih biljnih sorti iz 1991., pridonosi razvitku poljoprivrede i hortikulture.
  9. Oznake zemljopisnog podrijetla, priznate kao intelektualno vlasništvo, imaju sve važniju ulogu u trgovinskim pregovorima između EU i drugih zemalja. Nazivi proizvoda registrirani kao oznake zemljopisnog podrijetla zakonski su zaštićeni od imitacije i zlouporabe unutar EU i u zemljama izvan EU s kojima je potpisan poseban sporazum o zaštiti. Nazivima proizvoda može se dodijeliti oznaka zemljopisnog podrijetla ako imaju posebnu vezu s mjestom proizvodnje proizvoda.
  10. Koncept "iscrpljenja" prava primjenjuje na sva područja industrijskog vlasništva, a znači da se smatra kako je pravo intelektualnog vlasništva iscrpljeno nakon što nositelj prava intelektualnog vlasništva ili netko drugi proda proizvod obuhvaćen pravom intelektualnog vlasništva (npr. patent) uz pristanak vlasnika.

Krivotvori se sve, od igle do lokomotive

Važno je osvijestiti da više ne postoje proizvodi koje nije moguće imitirati i prodati. Kopira se sve, od odjevnih dodataka do mehaničkih rezervnih dijelova i alata, građevinskog materijala i opreme, nakita, obuće, dizajnerskih predmeta, igračaka, kozmetike i lijekova. Čini se kako lažna roba predstavlja zaseban sektor koji se razvio usporedo s ostalima i koji je postao stvarna konkurencija protiv koje se poduzeća moraju boriti i braniti svoj udjel na tržištu.

Sve dodatne informacije o ovoj temi potražite na web stranicama Informacijskog centra za intelektualno vlasništvo – INCENTIV, javnog informacijsko-uslužnog centra Državnog zavoda za intelektualno vlasništvo.

Izvori: Državni zavod za intelektualno vlasništvo Republike Hrvatske; web stranica STOP krivotvorinama i piratstvu; web stranica Europskog parlamenta.

Više ovakvog sadržaja pročitajte u rubrici EUsmart.

 

Sve što je bitno, na dohvat ruke
Skini aplikaciju za najbolje iskustvo portala. Čitaj, komentiraj i budi uvijek u toku s najnovijim vijestima.

Komentari 0
VIDEO

Korak za ulazak na nova tržišta: Koje sve tvrtke danas trebaju industrijskog dizajnera i zašto
RAZGOVARALI SMO SA STRUČNJACIMA

Korak za ulazak na nova tržišta: Koje sve tvrtke danas trebaju industrijskog dizajnera i zašto

Kako bi bili konkurentni na tržištu, proizvodi moraju izgledati privlačno te biti dizajnirani s puno stila, a upravo suradnja s industrijskim dizajnerima donosi potrebne vještine koje tvrtkama omogućuju stvaranje izgleda takvog proizvoda

Dan zaštićenih autohtonih proizvoda: U Hrvatskoj ih imamo 46, ali koji je bio prvi?
Vino, sir, kupus...

Dan zaštićenih autohtonih proizvoda: U Hrvatskoj ih imamo 46, ali koji je bio prvi?

Krčki pršut bio je prije devet godina prvi hrvatski poljoprivredni i prehrambeni proizvod koji je dobio zaštićenu oznake iz EU sustava kvaliteta. U nastavku doznajte koji su domaći proizvodi tijekom godina dobili i svoju zaštićenu oznaku
Od tehnoloških inovacija do kreativnih industrija: Iskoristite ova bespovratna sredstva
ZA MALA I SREDNJA PODUZEĆA

Od tehnoloških inovacija do kreativnih industrija: Iskoristite ova bespovratna sredstva

Bez obzira na to u kojem ste industrijskom sektoru i kakav je vaš položaj na tržištu, korisno je znati iz kojih europskih natječaja možete povući bespovratna sredstva i ojačati svoj poslovni status, a doznajte i gdje pronaći ključne informacije