Obavijesti

Lifestyle

Komentari 6

Stara škola: Tri dame hrvatske mode otkrile su tajnu uspjeha

Stara škola: Tri dame hrvatske mode otkrile su tajnu uspjeha
3

Ksenija Vrbanić, Matija Vuica i Danijela Car već se desetljećima bave modom, uz mnogo rada i odricanja, upornosti te snalažljivosti uspjele su na modnoj sceni

VIDEO

Kvaliteta i inovativnost, rad i upornost, individualni pristup i poduzetnost - samo su neki od pojmova koje vežemo uz najdugovječnija imena najpriznatije domaće modne manifestacije - Cro À Portera. Iako su karijeru započinjale u mnogo nezahvalnijoj klimi nego što je ona danas (da, i to je moguće!), gradile posao ispočetka i po nekoliko puta, improvizirale te eksperimentirale, naše dame - Ksenija Vrbanić, Matija Vuica i Danijela Car - traju od tri do četiri modna desetljeća i ne namjeravaju se zaustaviti u neko skorije vrijeme. 

Vogue smo listali možda dvaput na godinu, Vanity Fair bio je kao Biblija, a Burda način kako naučiti tehniku šivanja, Ksenija Vrbanić o studentskim danima

Početkom sedamdesetih moda prestaje biti statusni simbol bogatih i slavnih, ona je izraz protesta nadolazećih naraštaja, a taj trend, govori gospođa Car, dolazi i u Zagreb.

- Raste interes za kreativnu odjeću s hrvatskim potpisom. Javljaju se domaći butici odjeće i obuće pa je tako 1974. otvorena i Linea Exclusive. U odnosu prema danas, kada svijetom vlada hiperinflacija jeftine konfekcije, tadašnje vrijeme možemo nazvati zlatnim dobom mode u Zagrebu - prisjeća se početaka. 

Cijela priča “komplicira” se desetak godina poslije. Ksenija Vrbanić ističe kako su tada postojali modna scena, tekstilna industrija i veliko tržište, ali je sve bilo na prosječnoj razini.

- Kad su žene htjele ‘tjerati’ modu, trebale su otići u inozemstvo i tamo nabaviti željene tkanine, cipele, torbe - govori pedesetogodišnja Čakovčanka i nastavlja:

- Pripadam generaciji novoga vala i mi smo kao studenti svojim odijevanjem bili pokretači avangardnijeg izričaja. Domišljali smo se na različite načine - nešto smo radili sami, nabavljali na buvljacima pa prekrajali, posjećivali Trst i Graz, surađivali s obrtnicima. A pravi modni eksponat na zagrebačkim ulicama početkom osamdesetih bila je studentica iz Metkovića, Matija Vuica koja je s legendarnim Trotakt projektom započela glazbeno-modno djelovanje. 

- Kupovala sam stare haljine pa sam ih prepravljala i slagala nekakve male... neću ih nazvati kolekcijama, mnogo kasnije sam naučila što znači kolekcija, ali recimo desetak haljina koje su bile u mom stilu, avangardne. Onda su krenule revije po Kulušiću, Lapidariju, u pothodnicima, Sloboštini i uvijek su bile vezane uz glazbu - objašnjava Matija te dodaje:

Našu odjeću nose žene od kojih sam ja, promatrajući ih, u počecima učila - jednostavne i urbane, poslovne žene, Danijela Car o ženi Linee Exclusive

- Sve se to zvao performance, to nisu bile modne revije. Okupila bih cure koje sam doslovno srela na cesti, ispred Zvečke i Kavkaza po sistemu: ‘Ti mi se sviđaš, hoćeš nositi moju reviju?’.

U nešto drukčijoj atmosferi događala su se prva predstavljanja Linee Exclusive - od Glazbenog zavoda uz pratnju klavira do Esplanade i Intercontinentala, odnosno Opere za najuglednije goste. Nepokolebljiva začetnica ove modne marke uvijek ističe kako mladi dizajneri danas nisu ni svjesni što su im donijeli CAP, Fashion.HR ili Fashion Week.

- Troškovi jedne revije bili su neusporedivi s današnjima. Imali smo dvije na godinu. Bez toga se devedesetih jednostavno nije moglo – kaže Danijela, čije je mnoge kolege u to doba s tržišta istisnula jeftinija mađarska i turska roba. Pionirski modni počeci ponekad su bili lakši uz pomoć pojedinih klijentica, jer su se “pravi” materijali mogli naći samo u inozemstvu, prisjeća se ondašnja punkerica Ksenija.

Ono što svaka žena mora imati je haljina. Kad mi netko kaže da mu radim hlače, jednostavno kažem: ‘Neću!’, Matija Vuica o modnim klasicima

- Imala sam veliku podršku jedne gospođe koja me odvela u Graz i rekla mi je da mogu uzeti sve materijale koje želim, bez limita. To je bio neopisiv osjećaj sreće!

Tadašnja sveopća nemogućnost ipak je stvorila nešto čega danas u velikoj mjeri nedostaje na hrvatskim ulicama - slobodu odijevanja. 

- Spajalo se nespojivo i nisu postojali modni kritičari koji bi rekli da to ne valja. Cure su bile umjetnice, svaka za sebe, i to je bilo fenomenalno! - govori Matija te nastavlja:

- Samo mi ovdje i sada želimo neke brendirane stvari i biti užasno slični naslovnici Voguea. Suradnja mode i showbizza nije se svodila samo na izolirane slučajeve, hrvatski dizajneri sezonama su radili za televizijske emisije, velike domaće i inozemne festivale, izbore ljepote... i to, na obostranu korist. 

- Sjećam se kada mi je u ured ušao Milan Šečković. Trebali su ići na izbor za miss, a nisu imali ništa. Ujutro sam otišla u Austriju nabaviti materijale i - napravili smo haljinu za prvu hrvatsku misicu Elenu Šuran - objašnjava vlasnica Linee Exclusive, koja je nakon Dalibora Bettija i Zorana Mrvoša pod kreativnom palicom mlade arhitektice Irine Car. A samo riječi hvale za hrvatske dizajnere ima “Poduzetnica godine” za 2008., osnivačica vlastitog Studija za dizajn odjeće i strastvena igračica golfa čija je marka XD Xenia design na svjetskom tržištu prisutna već 13 godina. 

- Sve naše talente treba poslati na inozemnu modnu scenu - komentira Ksenija i nastavlja: 

- Stvaramo modu gdje ne postoji tržište! Sve zemlje guraju svoje dizajnere, samo se hrvatski ne mogu okupiti pod istom kapom. Treba ljudima koji sjede u tim komorama već jednom reći da ne rade dobro svoj posao - otvorena je dizajnerica čije su se kreacije mogle vidjeti i na crvenim tepisima BAFTA-e i Oscara. Svestrana Matija Vuica, ovogodišnja ambasadorica Europske koalicije borbe protiv raka dojke koja u stankama pripreme kostima za jednu operu budnim okom provjerava svaku haljinu prije nego izađe iz njezina atelijera, upozorava na još nešto:

- Svi novi talenti koji se pojave odmah misle da su veliki kreatori, a tek su na početku. To nije dobro za njih jer se prestanu nadograđivati - objašnjava Matija pa savjetuje: - Najprije se naučite šivati! Dok ne možete zatvorenih očiju razlikovati materijale, ništa ne znate, dok ne budete palili svaku tkaninu i po mirisu znali što je što, ništa ne znate. A kad se to sve svlada, onda u akciju! Ne 50 modela, nego pet, ali da valjaju. 

- Iza svega stoji velik rad i jednako poštovanje prema svakome tko uđe kroz naša vrata - ponosno zaključuje Danijela Car koja 2014. s ekipom Linee Exclusive obilježava 40. rođendan.

SuperMilu potražite u srijedu, 24. travnja besplatno ekskluzivno uz 24sata. Požurite jer količine su ograničene.

Igre na sreću mogu izazvati ovisnost. 18+.
Sve što je bitno, na dohvat ruke
Skini aplikaciju za najbolje iskustvo portala. Čitaj, komentiraj i budi uvijek u toku s najnovijim vijestima.

Komentari 6
VIDEO

'Ja sam prosječna, a muž mi je prezgodan. Svi me pitaju kako imam samopouzdanja uz njega'
ŠALA NA SVOJ RAČUN

'Ja sam prosječna, a muž mi je prezgodan. Svi me pitaju kako imam samopouzdanja uz njega'

Hazel se ne srami priznati da ima supruga koji je zgodniji od nje, niti da ju to uopće ne smeta. Kako kaže, sigurna je u njihovom odnosu i u svojoj se koži osjeća odlično

Sprej WD-40 većina ima, ali ne zna što znači njegova kratica: Iznenadit ćete se odgovorom
JESTE LI ZNALI?

Sprej WD-40 većina ima, ali ne zna što znači njegova kratica: Iznenadit ćete se odgovorom

Za sprej WD-40 manje ili više svi znaju. Pomaže u rješavanju više od 2000 problema, a sada su se mnogi iznenadili kada su otkrili da ta kratica znači 'Water Displacement', a evo što broj 40 predstavlja
Treći odjeljak ladice u perilici je jako koristan: Ovo mu je svrha
KORISTITE LI GA?

Treći odjeljak ladice u perilici je jako koristan: Ovo mu je svrha

Ako želite da vam perilica odradi i pretpranje, napunite sva tri odjeljka u ladici. U njega isto stavite deterdžent za pranje rublja po izboru, tekući ili onaj u prašku