Sjećanja na financijsku krizu iz 2008. još su svježa, a trenutna stagnacija gospodarstva u svijetu zbog pandemije koronavirusa daje nam naslutiti kako nova i još teža tek dolazi. No sad je vrijeme da krenemo djelovati!
Pandemija koronavirusa zaustavila je gospodarstvo u cijelom svijetu, a mnogi stručnjaci prognoziraju težak oporavak od gubitaka u godinama koje slijede. Zbog toga bi bilo nerealno da si ne postavljamo pitanja o tome trebamo li već sad poduzeti neke korake. Hoće li se poslovanje pojedinih tvrtki samo tako ugasiti?
Kompanije bi upravo u ovim trenucima trebale biti najveći inovatori i prilagoditi svoje poslovanje kako bi uspješno prebrodili krizu. Normalno je da ljudi u ovakvim situacijama mijenjaju navike i prilagođavaju se trenutnim izazovima. Na vama je da pratite sve promjene, osluškujete tržište i pokušate biti u korak s trenutnim događanjima. Sve tvrtke koje trenutno rade na tome, bit će pripremljene za nastavak poslovanja i nakon krize, a evo savjeta kako biste i vi to mogli napraviti.
Ne podliježite iracionalnom strahu
Umjesto da djeluju racionalno, zbog straha i panike mnogi građani, ali i poduzetnici, pretjerano reagiraju i dodatno pogoršavaju stvari. Ulaganje za vrijeme krize je rizično jer su rezultati neizvjesni, ali svi oni hrabri inovatori koji ne podlegnu iracionalnom strahu i anksioznosti mogli bi pozitivno poslovati, pa i dodatno zaraditi. Poznatim stranim tvrtkama - McDonald’s, Airbnb, Netflix, Amazon, Microsoft, Pescanova upravo je krizna situacija bila odskočna daska za postizanje novih visina.
Nasreću, pojedine su se tvrtke i u Hrvatskoj odlično snašle u ovoj nimalo lakoj situaciji te su, uz održavanje postojećeg poslovanja, povukle neke hvalevrijedne poteze. Jedna od njih je i tvrtka INA Maziva, koja je u vrijeme pandemije koronavirusa razvila novi proizvod. Riječ je o dezinfekcijskom sredstvu za površine, koji je trenutno više nego potreban u sprečavanju širenja virusa. INA Dezinol pripremljeno je sredstvo za dezinficiranje radnih površina, pribora i prostora na bazi denaturiranog etilnog alkohola čiji je udio 70 %.
S obzirom na trenutnu situaciju s koronavirusom, kompanija je dio proizvoda (ukupno 720 litara dezinficijensa) donirala Stožeru civilne zaštite Republike Hrvatske. INA Dezinol primarno je razvijen za interne potrebe kompanije, a nalazi se u ponudi na ukupno 300 Ininih maloprodajnih mjesta, u pakiranju od 0,6 litara.
Kako govori Zoran Škrobonja, direktor INA Maziva, proizvod se razvio vrlo brzo, a vjeruje i kako će se proizvodnja nastaviti upravo zbog promijenjenih higijenskih navika ljudi.
- Sve je išlo jako brzo – doslovno su prošla dva dana od ideje do proizvodnje prvih kantica. Denaturirani alkohol koristimo i inače tako da smo sirovinu imali na zalihi i mogli započeti odmah s proizvodnjom. Ministarstvo zdravstva je zaista vrlo brzo reagiralo te smo nakon izdane dozvole INA Dezinol mogli plasirati na tržište - istaknuo je Škrobonja i nadodao kako će se proizvodnja nastaviti i nakon pandemije.
- Proizvodnja će se zasigurno nastaviti jer će se naše navike vezane uz higijenu morati promijeniti nakon pandemije izazvane koronavirusom. U planu nam je proširiti asortiman uvođenjem dezinficijensa za ruke te vlažnih maramica s alkoholom. - rekao je Škrobonja.
Ostanite hladne glave
Ekonomske se krize javljaju s vremena na vrijeme. Samo ih je u 20. stoljeću bilo dvadesetak, ne uključujući one koje su bile uzrokovane geopolitičkim događajima, poput ratova ili terorističkih napada. I tad su tržišta naglo opadala, no (ne)utješna je činjenica kako su se disciplinom i vremenom vratila u kolotečinu. Iako u ovom trenutku ne možemo konkretno pretpostaviti tijek događaja, možemo poduzeti radnje koje će nam donekle osigurati budućnost.
Ako vodite tvrtku, razmislite o tome možete li iskoristiti trenutne resurse i preusmjeriti svoje poslovanje kako biste zadovoljili aktualnu potražnju. Stupite u kontakt s drugim tvrtkama i pokušajte dogovoriti suradnju. Koliko god željeli opstati ili biti konkurentni na tržištu, postoje trenuci u kojima vas drukčiji pristup i način razmišljanja mogu spasiti. Nažalost, na neke situacije ne možemo utjecati, no hladna je glava uvijek spremnija na izvanredne situacije.
Ne planirajte toliko unaprijed
Iako je situacija promijenila mjesto rada (rad od kuće), važno je da vlasnici, pogotovo sad, istaknu svoje liderske sposobnosti. Pokažite da ste svjesni situacije, no ostanite smireni. Dizanje panike neće promijeniti situaciju, zato se pokušajte maksimalno prilagoditi. Zapamtite kako se zaposlenici uzdaju u vas i prate svaki vaš korak jer se žele osjećati sigurnima da, primjerice, neće ostati bez posla.
Provjerite kako se snalaze u novim uvjetima i jesu li zaštićeni. Također, nemojte planirati predaleko jer i sami spoznajete da se okolnosti mijenjaju češće no ikad prije. Napravite okvirne planove za sljedeće tjedne, no nikako nemojte planirati aktivnosti za idućih godinu dana. U protivnom planove ćete morati mijenjati i nećete biti spremni za neke nove okolnosti.
Kažu da sreća prati hrabre, zato se ne dajte obeshrabriti. I vrijeme krize može biti prilika za razvoj novih ideja i poslovnih pothvata.