Obavijesti

News

Komentari 18

Boris Jokić: Učenici se više boje potresa nego pandemije, ako to zaboravimo, neodgovorni smo

Boris Jokić: Učenici se više boje potresa nego pandemije, ako to zaboravimo, neodgovorni smo
1

Istraživanje Instituta za društvena istraživanja u Zagrebu pokazalo je kako je negativan utjecaj potresa na učenike i zaposlene u školama i veći nego što smo pretpostavljali. Posebno je loše u Sisačko-moslavačkoj županiji

Dvije trećine učenika Sisačko-moslavačke županije izjavilo je kako je potres negativno i izrazito negativno utjecao na njihov život. Istodobno, 18,4 posto učenika ove županije izjavilo je kako je pandemija negativno utjecala na njihov život.

Iako dugotrajnija i opterećujuća, pandemija nije toliko ugrozila učenike ove županije kao razorni potres u prosincu 2020., pokazuje opširno istraživanje Instituta za društvena istraživanja u Zagrebu o utjecaju pandemije i potresa na učenike i nastavnike. To je i jedino takvo istraživanje provedeno u školskom sustavu. Rezultate o utjecaju pandemije institut je objavio početkom školske godine, a rezultate o utjecaju potresa jučer, na svečanosti 20. obljetnice rada IDIZ-a.

Iako je svima jasno da je potres izuzetno negativno utjecao na cijelo društvo, istraživanje je dalo jasnu sliku o tome koliko je taj problem velik.

'Zanemarivanjem činimo veliku nepravdu ovim ljudima'

- Potresi su negativno utjecali na zadovoljstvo životom, psihičko zdravlje, kako učenika, tako i nastavnika. Ne smije se zanemariti negativan utjecaj koji su potresi imali. Zanemarivanje ovih pitanja izrazito je društveno negativno i može imati duge posljedice na pojedince. Ne smije nam se dogoditi da zaboravimo kako postoje ljudi koji se boje i osjećaju nesigurno, time bismo društveno učinili veliku nepravdu. Zato je izuzetno važno dati veliku pažnju takvim školama i vrtićima te osigurati psihosocijalnu pomoć zaposlenima i učenicima - istaknuo je Boris Jokić, ravnatelj IDIZ-a i jedan od autora istraživanja provedenog u svibnju i lipnju ove godine.

Dio istraživanja posvećenog potresima proveden je u Sisačko-moslavačkoj županiji (10 škola), Gradu Zagrebu (32 škole) i Zagrebačkoj županiji (10 škola). Ispitano je 5329 učenika 6. i 8. razreda osnovnih te završnih razreda srednjih škola. U istraživanju je sudjelovalo i 1445 učitelja te nastavnika.

Osjećaju se sigurno u školama

Potres je posebno negativno utjecao upravo na učenike završnih razreda srednjih škola. Na pitanje kako su potresi utjecali na njihov život 66,6 posto tih učenika u Sisačko-moslavačkoj županiji odgovorilo je s negativno/izuzetno negativno. Negativan utjecaj potresa na njihov život ocijenilo je 49 posto učenika završnih razreda Grada Zagreba te 45 posto učenika Zagrebačke županije.
Taj je postotak u Sisačko-moslavačkoj županiji jednako visok i među učenicima osmih razreda (oni su ove godine upisivali srednju školu), a među učenicima šestih razreda te županije njih više od polovice izjavilo je kako je utjecaj potresa negativan na njihov život. Učenici nižih razreda svakako su u manjoj mjeri procijenili da je potres negativno utjecao na njihov život iako ni taj postotak nije zanemariv.

Zanimljivi su i podaci o osjećaju sigurnosti među učenicima zbog potresa. Pokazalo se da se djeca i mladi sigurnije osjećaju u školama nego kod kuće. Tako je 39,2 posto srednjoškolaca Grada Zagreba, 32,2 posto učenika SMŽ-a te 42,6 posto srednjoškolaca Zagrebačke županije izjavilo da potres nije negativno utjecao na osjećaj sigurnosti u školama. No utjecaj potresa na psihofizičko stanje učenika, ali i nastavnika te učitelja izrazito je negativan.

Primjećuju strah kod kolega

Čak 43,9 posto srednjoškolaca Sisačko-moslavačke županije izjavilo je kako je potres negativno i izrazito negativno utjecao na njihovo psihofizičko stanje. Među učenicima osmih razreda taj je postotak oko 20 posto. Učenici Sisačko-moslavačke županije u većoj mjeri osjećaju i strah kod kuće. Više od trećine ih osjeća i trenutačni strah od potresa, no jednako tako trećina ih ne osjeća taj strah.

- Većinom nisu ustrašeni od potresa, razina je osrednja i niska. No kad procjenjuju kolege, ta razina je puno veća i kod učenika i kod nastavnika - istaknuo je Jokić.

Oštećenja kuća ovise o regiji, pa su veća oštećenja i problemi sa stanovanjem zabilježeni u Sisačko-moslavačkoj županiji.

Autori istraživanja posebno su se osvrnuli na učitelje i nastavnike, ali i sve druge zaposlene u školama (stručne suradnike, ravnatelje, spremačice, kuharice, domare) ističući kako i oni trpe značajne posljedice.

- Više od polovice nastavnika SMŽ-a iskazalo je da je potres negativno utjecao na njihovu svakodnevicu. U Sisačko-moslavačkoj županiji gotovo da i nema onih na koje potres nije utjecao, u Gradu Zagrebu negativan utjecaj istaknulo je 60% nastavnika, dok je u Zagrebačkoj županiji taj postotak niži. Potres nije utjecao na entuzijazam zaposlenih u školama i to je jako dobro jer znači da postoji snaga - kaže Jokić.

Djeca su izgubila motivaciju za učenje

Ipak, potres je u SMŽ-u izrazito negativno utjecao na organizaciju nastave i školskih aktivnosti, a više od polovice nastavnika u toj županiji izjavilo je da je potres negativno utjecao na njihovu svakodnevicu.

Ispitanici su istaknuli i kako su kod učenika primijetili pad motivacije za učenje te negativan utjecaj potresa na obiteljske prilike u kojima učenici žive. Svaki treći nastavnik u Zagrebu i svaki drugi u SMŽ-u iskazuju priličan ili izrazito negativan utjecaj potresa na njihovu zabrinutost za sigurnost svojih učenika.

- U Gradu Zagrebu i posebice SMŽ-u ističe se negativan utjecaj potresa na njihovu psihološku dobrobit i zabrinutost za sigurnost učenika. Tako svaki četvrti nastavnik u Gradu Zagrebu i svaki treći u SMŽ-u iskazuju da su potresi u priličnoj mjeri ili izrazito negativno utjecali na njihovu psihološku dobrobit - ističe se u istraživanju. Roditeljske reakcije pokazale su kako je zajednica jaka i to je dobro, dodali su.

Podsjetimo, prvi dio istraživanja objavljen u rujnu pokazao je kako je pandemija također loše utjecala na učenike i zaposlenike u školama. Čak 52,4 posto maturanata izjavilo je kako je pandemija izrazito loše utjecala na njihovo psihofizičko zdravlje. Zbog svega toga, zaključio je Jokić, stalna psihosocijalna pomoć učenicima i zaposlenima, ali i u vrtićima, jedna je od mjera koje bi hitno trebalo provesti.

Autori istraživanja zahvalili su školama, drugim znanstvenim institucijama, sindikatima, kao i Ministarstvu znanosti i obrazovanja te agencijama na sudjelovanju i suradnji.

Igre na sreću mogu izazvati ovisnost. 18+

Sve što je bitno, na dohvat ruke
Skini aplikaciju za najbolje iskustvo portala. Čitaj, komentiraj i budi uvijek u toku s najnovijim vijestima.
Komentari 18
Fotografije monstruma: Srđana Mlađana naoružani policajci doveli su na sud u Varaždinu!
IMAO LISTU ZA ODSTREL

Fotografije monstruma: Srđana Mlađana naoružani policajci doveli su na sud u Varaždinu!

Srđana Mlađana tereti se da je tražio od kuma da ubije one koji su svjedočili protiv njega. Na slobodu je trebao 2027., ali nova presuda to bi trebala značajno odgoditi
Olujno nevrijeme poharalo je đakovački kraj: 'Padala je jaka tuča, poplavljeni su kanali'
VIDEO: KAOS KOD ĐAKOVA

Olujno nevrijeme poharalo je đakovački kraj: 'Padala je jaka tuča, poplavljeni su kanali'

Led veličine lješnjaka zabijelio je u ponedjeljak selo Strizivojnu nedaleko od Đakova. Pratila ga je i velika količina kiše, a zasad se ne zna kolika je šteta nastala na poljoprivrednim kulturama
Susjed za poželjet! Zagrepčanin u penziji osigurao svojoj zgradi čak 422.688 eura sredstava
ČUDESNI MILIVOJ (83)

Susjed za poželjet! Zagrepčanin u penziji osigurao svojoj zgradi čak 422.688 eura sredstava

Osigurao je energetsku obnovu uz ogromna bespovratna sredstva, bio je na brojnim sastancima i prikupio 22 dokumenta za natječaj. Na internetu je proučavao kako se radi fasada i zabijaju vijci da donese dobre odluke