Sada će Zagreb profitirati ako postane veći opskrbljivač susjeda koji su prisiljeni diversificirati svoj uvoz energije, ubirući povećane naknade za pretovar nafte i LNG-a, navodi se u tekstu
Financial Times: 'Hrvatska bi iz energetske krize mogla izaći kao pobjednik'. Objasnili i zašto
Poslovni list Financial Times objavio je analizu prema kojoj bi Hrvatska mogla izaći kao pobjednica iz europske energetske krize. U tome bi najviše mogao pomoći naftovod Janafa.
U tekstu se navodi kako Hrvatska planira povećati kapacitet uvoza ukapljenog plina (LNG) sa sadašnjih 2,9 milijardi prostornih metara godišnje na 6,1 milijardu. Istodobno će joj "veliki investicijski ciklus u vjetroelektrane i sunčane energije omogućiti da postane neto energetski izvoznik".
Igor Dekanić, profesor na Geološko-rudarskom fakultetu Sveučilište u Zagrebu izjavio je za Financial Times da Hrvatska ima dobre šanse da bude energetska vrata nizu susjednih srednjoeuropskih zemalja u sadašnjoj energetskoj geopolitičkoj situaciji i teškoćama s uvozom energije iz Rusije.
Financial Times podsjeća da je Zagreb počeo diversificirati izvore energije još prije invazije Rusije na Ukrajinu, uvozeći sve veću količinu nafte iz Azerbajdžana i Kazahstana te smanjivši uvoz nafte iz Rusije na četvrtinu svojeg ukupnog uvoza 2020. godine, što je najniža razina od 2003. godine. LNG terminal na Krku je pak ojačao neovisnost o ruskom plinu koji je, prema podacima MMF-a, piše FT, činio manje od jedan posto ukupne energetske potrošnje Hrvatske 2020. godine. Uvoz ukapljenog plina, i to uglavnom iz SAD-a zamijenio je rusku opskrbu.
Janaf: Spremni smo brzo djelovati
- Sada će Zagreb profitirati ako postane veći opskrbljivač susjeda koji su prisiljeni diversificirati svoj uvoz energije, ubirući povećane naknade za pretovar nafte i LNG-a - navodi se u analizi FT-a.
U analizi stoji i kako Janafov naftovod može transportirati oko milijun tona nafte mjesečno, a planirano dodatno ulaganje za udvostručenje kapaciteta pokrilo bi potrebe rafinerija u Mađarskoj, Slovačkoj i Srbiji. Iz Janafa su za FT izjavili da se takva odluka tek treba donijeti u skladu s politikama EU i hrvatske Vlade, ali da je kompanija spremna brzo djelovati.
Neimenovani izvor je za FT izjavio da je Janaf već povećao cijene transporta nafte koju dovodi susjedima, ali to iz tvrtke nisu potvrdili.
'Hrvati jako kasne'
U tekstu se navodi i da je premijer Andrej Plenković izjavio da će zahvaljujući udvostručenju kapaciteta LNG terminala Hrvatska imati ulogu regionalnog energetskog "huba". Međutim, stručnjak za energetiku András Simonyi iz Atlantic Councila izjavio je za Financial Times da je Hrvatska već mogla imati znatno veću ulogu da nije odgađala gradnju krčkog terminala i smanjila mu kapacitet.
- Hrvati jako kasne. SAD će brzo povećati proizvodnju LNG-a. EU je također prihvatio plin kao prijelazno gorivo prema obnovljivim izvorima. Dakle, plina će biti. Ali hoće li u Europi biti infrastrukture? Nitko neće čekati Hrvatsku koja je mogla preuzimati puno više plina da je imala veće ambicije - komentirao je.