Obavijesti

News

Komentari 3

Saznajte što (ne)prolazi na tržištima u Europi i Americi

Powered by HBOR

Saznajte što (ne)prolazi na tržištima u Europi i Americi

Izvoz na strana tržišta ne mora biti kompliciran i često je jednostavniji nego prodaja na domaćem tržištu. U tekstu pročitajte koja tržišta postoje i kako odabrati najprikladnije za svoj proizvod

Pristup globalnom tržištu danas je lakši nego ikada, a robe i usluge razmjenjuju se nezabilježenim intenzitetom. Postupak izvoza može biti kompliciran, ali neka vas motiviraju podaci da hrvatski izvoznici zapošljavaju više od polovice zaposlenih u svim poduzećima, ostvaruju oko 65% ukupnih prihoda od prodaje i zaslužni su za čak 80% sredstava koja se u Hrvatskoj ulažu u istraživanje i razvoj. Još neke prednosti izvoza jesu rast prihoda, smanjena ovisnost o domaćem tržištu, disperzija rizika, iskorištavanje viška proizvodnih kapaciteta ili jačanje dugoročnog razvoja poduzeća.

Prije izlaska na vanjsko tržište bitno je imati dobru predodžbu o poslovanju na stranom tržištu, a izvoz je zapravo nadohvat ruke i manje kompliciran nego što vam se čini. Na raspolaganju imate niz tijela državne uprave, nacionalnih i regionalnih poduzetničkih potpornih institucija, kao i HBOR za potrebe financiranja i osiguranja izvoza. Osim toga, izvoz je ponekad manje rizičan od prodaje u Hrvatskoj, pogotovo na tržišta susjednih zemalja i Europske unije.

Vrste tržišta - tip 1, 2 ili 3?

Razumijevanje tržišta i pažljivo planiranje koje uključuje izvozni plan garantira vam najveće izglede za uspjeh. Kvalitetnim istraživanjem tržišta štedite vrijeme, novac, napore i smanjujete potencijalne rizike, stoga je važno odabrati prikladno ciljno tržište. Uzmite u obzir to da postoji više različitih tipova tržišta, a većina ih uglavnom spada u jedan ili više od triju glavnih tipova tržišta.

Zablude zbog kojih poduzetnici ne izvoze van Hrvatske
Zablude zbog kojih poduzetnici ne izvoze van Hrvatske

U kategoriju tip 1 spadaju dinamična gospodarstva s oštrom konkurencijom za koja su karakteristični kvalitetna infrastruktura i visoko informirani potrošači. Primjer su takvog tržišta Europska unija i Sjeverna Amerika. Za uspjeh su bitni vrhunska kvaliteta, brza reakcija, složeno profiliranje kupaca i dobro razrađena strategija ulaska na tržište.

U kategoriju tip 2 spadaju gospodarstva koja se temelje na poslovnom odnosu i koja zahtijevaju osobni angažman vodstva kompanije te dulji proces izgradnje međusobnog povjerenja. Za ovo tržište ključno je prilagoditi način komunikacije i imati osjećaj za kulturne razlike. Primjeri su ovakvog tržišta Bliski istok i Južna Amerika.

Proizvode ove hrvatske tvrtke koristi i čuveni Gordon Ramsay!
Proizvode ove hrvatske tvrtke koristi i čuveni Gordon Ramsay!

Gospodarstva koja se često financiraju iz programa međunarodnih financijskih institucija i zahtijevaju značajnu prilagodbu poslovne prakse, fleksibilnost i vrijeme u utvrđivanju pravih informacija i komunikacijskih kanala pripadaju tržištu tip 3. Ponekad se projekt može razviti u partnerstvu s međunarodnim razvojnim organizacijama kao što su UN ili Svjetska banka, a Afrika je primjer ovakvog tržišta.

Druge podjele tržišta

Tržišta se još mogu razvrstati i po stupnju razvoja, na primjer, na potpuno razvijena tržišta, gdje spadaju SAD i većina europskih zemalja, na tržišta u razvoju s brzim rastom (Kina i Indija) te tržišta u razvoju s neznatnim rastom (neke zemlje u Africi). Neki poduzetnici svoj fokus usmjeravaju i na tzv. familijarna tržišta, tj. na tržišta koja su im na neki način bliska, čiji jezik i kulturu poznaju i imaju dobre kontakte. Zbog toga se većina hrvatskih izvoznika najprije usmjerava na zemljopisno bliža tržišta EU-a kao što su Italija, Njemačka, Slovenija i Austrija, kao i ona gdje se razumije hrvatski jezik i robne marke imaju veći ugled (npr. tržišta jugoistočne Europe). Tržišta koja se brzo razvijaju, na kojima vlada velika potražnja za raznim proizvodima i uslugama te koja imaju malo prepreka još se zovu i tržišta visokog potencijala.

Kako istražiti tržište

Neovisno o veličini poduzeća, bitno je planirati vrijeme i resurse za istraživanje tržišta, koje se može provesti na dva osnovna načina. Prva je vrsta tzv. sekundarno istraživanje tržišta, koje uključuje prikupljanje podataka u Hrvatskoj iz medija, raznih studija, izvješća o tržištima te iz trgovinske i ekonomske statistike, a informirati se možete i preko tijela državne uprave, gospodarske i obrtničke komore, sektorskih udruženja i sl., njihovi su podaci u većini slučajeva besplatni. Nakon sekundarnog istraživanja počinje se s primarnim ili dubinskim istraživanjem, gdje se podaci prikupljaju izravno na inozemnom tržištu putem intervjua, anketa i ostalih kontakata s predstavnicima i potencijalnim kupcima. Za ovu je vrstu istraživanja potrebno predvidjeti dovoljno vremena, a dobri su partneri za provedbu takvog istraživanja distributeri i agenti.

Planirate izlazak na strano tržište? Ovo morate znati
Planirate izlazak na strano tržište? Ovo morate znati

Procjena ciljnog tržišta

U procesu odabira ciljnih tržišta trebate istražiti koje zemlje većinom uvoze proizvode slične vašem i iz kojih zemalja to rade. Istražite cijene uvoza na ciljno tržište iz Hrvatske i postoji li trgovinski sporazum s Hrvatskom. Kada suzite izbor na jedno ili dva tržišta, detaljnije ih analizirajte s obzirom na politički, gospodarski i poslovni kontekst te istražite konkurenciju i tržišne trendove. Nakon istraživanja i odabira ciljnog tržišta vrijeme je za posjet tržištu, a njega planirajte barem šest tjedana unaprijed i uz pomoć Hrvatske gospodarske komore, Hrvatske obrtničke komore, Ministarstva vanjskih i europskih poslova te ostalih institucija.

Nakon što ste napravili pripremu i istražili tržišta, sljedeći je korak ulazak na tržište, a on uključuje marketinšku strategiju, odabir vrste izvoza i rad s distributerom. Zatim istražite mogućnosti prijevoza, uvjete na carini te isplanirajte financiranje. Prelazak na vanjsko tržište ne mora biti kompliciran i logičan je sljedeći korak ako vaše poduzeće posluje uspješno i planirate širenje. O svemu što trebate znati o izvozu informirajte se u detaljnom Vodiču HBOR-a. 

Powered by HBOR

Sve što je bitno, na dohvat ruke
Skini aplikaciju za najbolje iskustvo portala. Čitaj, komentiraj i budi uvijek u toku s najnovijim vijestima.
Komentari 3
Znate li u koje tri zemlje Hrvatska najviše izvozi?
JESTE LI IZNENAĐENI?

Znate li u koje tri zemlje Hrvatska najviše izvozi?

Iako mnogi poduzetnici misle da je izvoz bauk, statistika pokazuje da sve više njih postaje svjesno kako je širenje na inozemna tržišta ključno za njihov uspjeh. U infografici pogledajte koje su najveće prednosti izvoza
Planirate izlazak na strano tržište? Ovo morate znati
KLJUČ USPJEHA

Planirate izlazak na strano tržište? Ovo morate znati

Na inozemnom tržištu ima dovoljno mjesta za svakog poduzetnika koji je odlučio da mu domaće tržište više ne predstavlja izazov. No, na tom putu postoji nekoliko izazova s kojima se treba suočiti
Krenuli smo iz obiteljske kuće, danas izvozimo po cijeloj Europi
PRIČA IZ BJELOVARA

Krenuli smo iz obiteljske kuće, danas izvozimo po cijeloj Europi

Koliko ste puta čuli da je teško uspjeti u malim sredinama? No je li uistinu tako? Da se ipak radi o zabludi, pokazuje iznimno uspješna bjelovarska firma VIDIK. Evo kako su od obiteljskog doma došli do stranog tržišta