Jedna zaboravljena uvala, ronioci, volonteri i morski pas!

Čak 80 kubika otpada prikupljenih s morskog dna i obale u samo dva i pol sata. U uvalu Voz, iskrcali smo se prigodno baš na Međunarodni dan čišćenja obala i mora

Malo tko se može pohvaliti sa 80 kubika otpada prikupljenih s morskog dna i obale u samo dva i pol sata. U uvalu Voz, legendarnom mjestu za koncerte i partijanje ispod nadaleko poznatih lukova Krčkog mosta, iskrcali smo se prigodno baš na Međunarodni dan čišćenja obala i mora.

Omišalj, ne slučajno, zato što je riječ o mjestu na najekološkijem otoku u Hrvatskoj koji više nije bio voljan trpjeti toliko smeća u svojoj omiljenoj uvali. A i nije primjereno, jer je riječ o povijesnom lokalitetu na kojem su se 49. godine p.n.e. tijekom građanskog rata u Rimskom carstvu pobile vojske Gaja Julija Cezara i Pompeja Velikog, jednog od dva Cezarova suvladara. Cezar je tada izgubio bitku, ali ne i rat, a u uvali Voz i nakon dva milenija devastacije i zuba vremena i dalje su vidljivi ostaci događaja koji je povijest mogao i drugačije usmjeriti.

Načelnica općine Mirela Ahmetović, praktično domaćica akcije, nije skrivala ponos zbog ekološke akcije i "zelenog" štiha njenog mjesta.

- Možda niste čuli, ali Općina Omišalj je prva uvela besplatan parking za električne automobile i hibridna vozila. U nekim stvarima je u ekološkom smislu čak i prva u cijeloj Hrvatskoj. Naravno da smo, čim smo dobili poziv iz 24sata, zdušno prihvatili sudjelovati u Velikoj EKO akciji – kazala nam je.

I tako je krenulo. Ronioci su istovarili opremu, navukli na sebe odijela i boce i pljusnuli s mola. Volonteri Peveca i aktivisti s Krka, okolice, ronioci Vipneta i DPS Zagreb, pa čak i dvoje izletnika iz Slovenije, raštrkali su se uzduž jednog kilometra uvale. Treći su pak po uvali s brodovima i čamcima pomagali roniocima izvlačiti nevjerojatne količine otpada iz mora. Jednom barbi društvo u čamcu pravio je njegov pas. Pa smo se malo zezali.

- To vam je morski pas?

- Da, tako je! Morski! Zove se Bura. Znate, ne jugo, nego Bura! - spremno je ispalio barba dok je prihvatao jedno od brojnih vreća punih boca, željeza, čega li sve već ne.

U jednom trenutku, u hrpi izvučenog materijala, našlo se i petrovo uho, živo, školjka koja se ne nalazi tako često. Naravno da je letjela nazad u more kako ne bi stradala u, ipak, ekološkoj akciji. Na drugoj strani uvale krupniji brko iz DVD-a Njivice, koji je pomagao dizaličarima s kamiona i ekipi iz kontejnera, ostao je šokiran kad su ronioci iz mora izvukli 15 metara dugu staru transportnu traku iz obližnjeg kamenoloma. Koji, inače, još radi.

- Pa, šta je sad ovo!? - ispalio je i odmah zaustavio sav aktivistički mravinjak i strojeve kako bi podigao jednu zvjezdaču koja se prilijepila i hitnuo je nazad u more.

Neki od okupljenih bili su i osobno emocionalno upućeni požuriti u čišćenje. Poput gospođe iz JGL-a.

- Tu sam se kupala u mladosti, prije 20-ak godina. Tada nije bilo ovdje ničega od ovoga. U redu, ovo je i inače bila plaća na divljaka, ali ovo što sam vidjela ove godine i lani... Ljudi ostavljaju smeće, ne žele pokupiti iza sebe – rekla nam je u jednom dahu.

A doista je šteta. Ovdje je do 1980., do izgradnje mosta, bilo trajektno pristanište. A onda je sve prekrio zaborav, pa čak ni država, koja je vlasnik skoro cijelog kopnenog dijela, ne zna što bi s tim. Općina ipak...

- Ovdje se nekoliko godina čak i održavao jedan ska-festival, ali zbog vlasničko imovinskih problema nije se mogao nastaviti. Ako se ovakve akcije nastave, i kroz vaše novine, moguće je potaknuti svijest o održanju ove uvale. I to u svrhu gospodarskog rasta, ne samo općine nego i šire. Znamo što je Zrće napravilo u onoj regiji, pa eto mi čekamo isto svoje Zrće – rekla nam je načelnica općine, dok je oko nas četvrta skupina volontera ubrzano pripremala zasluženi ručak.

I u ovogodišnjoj Velikoj Eko akciji rad volontera i organizacija okupljenih oko 24sata logistički pomažu Konzum, Jana voda s porukom, Ledo, Tisak, Opel, Pevec, Vipnet, HP, Janaf, Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost te JGL.

JGL je bio posebno zainteresiran za to da akciju upriličimo baš 19. rujna, na Međunarodni dan čišćenja obala i mora.

"Baš ovaj dan zato kako bismo osvijestili koliko nam more znači i da li mu vraćamo barem djelić onoga što od njega uzimamo. U želji da doprinesu svijesti o očuvanju prirodnih resursa, posebice mora, zaposlenici riječke farmaceutske kompanije JGL d.d., priključili su se Velikoj EKO akciji u organizaciji 24sata, provedenoj u uvali Voz na otoku Krku. Zaštita okoliša i očuvanje prirodnih resursa stoje visoko na ljestvici vrijednosti JGL-a, vrijednosti koje ne samo da proklamiraju nego ih i svakodnevno žive. Svoje poslovanje temeljimo na postulatima održivog razvoja što podrazumijeva ekonomski rast uz ekološku ravnotežu i socijalni progres. Želimo biti pouzdan i odgovoran član zajednice u kojoj živimo i radimo, vjerujemo da poslovati dobro znači i činiti dobro. Poseban fokus stavili smo na očuvanje Jadranskog mora, našeg najvažnijeg prirodnog resursa, koje je inspiracija i sirovina za izradu brojnih pripravaka za prevenciju i liječenje, prvenstveno tegoba dišnih puteva. Metode i postupke baštinimo od naših predaka, nastavljamo tradiciju talasoterapije, po kojoj smo prepoznati diljem svijeta. Brojnim ekološkim projektima i akcijama nastojimo potaknuti svijest o važnosti očuvanja čistoće našeg mora, samim time i očuvanja raznolikog biljnog i životinjskog podvodnog svijeta te brojnih zdravstvenih blagodati koje nam ono pruža. Tako, podupiremo dugoročan nacionalni projekt edukacije djece o očuvanju i zaštiti podmorja - More je živo, kroz Aqua Maris program podržavamo rad Grupe Sredozemna medvjedica, udruge za istraživanje i zaštitu prirode i organiziramo tradicionalne ekološke akcije u koje su uključeni naši zaposlenici."

Što je sad ovo? Čak tri partnera HDZ-a idu na europske izbore s ovim oporbenim strankama!
NOVA KOALICIJA

HSLS i HNS su na parlamentarnim izborima bili na listi s HDZ-om i dosad su im čuvali leđa u vladajućoj većini. Jednako kao i SDSS. Ali za ove izbore su formirali blok s onima koji ne žele čuti za podršku HDZ-u

'Izborit ćemo se da svako srpsko selo ima sve što i hrvatsko. Ali SDSS je nama neprihvatljiv!'
BURNA PRESICA PENAVE

SDSS i Možemo! su nam neprihvatljivi partneri. Sa svima drugima se razgovora.  Pravi razgovori su tek krenuli s jučerašnjim danom, kaže Penava
Naši novi vojni avioni slijeću u četvrtak! Koštali su 1,2 milijarde eura, a ugovor je i dalje tajna
ŠEST SADA, ŠEST KASNIJE

Plus+ Stiže šest od 12 aviona. Dva dvosjeda i četiri jednosjeda biti će u novim hangarima na Plesu. Zauvijek će poslati u mirovinu stare MiG-ove 21