Obavijesti

News

Komentari 0

'Mnogi u hrvatskoj znanosti i obrazovanju još su u nesvijesti oko umjetne inteligencije'

'Mnogi u hrvatskoj znanosti i obrazovanju još su u nesvijesti oko umjetne inteligencije'

Blaženka Divjak jedna je od predvodnica primjene umjetne inteligencije u obrazovanju u Hrvatskoj. Za 24sata govori o važnosti ‘ukrcavanja na AI vlak’

Prof. dr. sc. Blaženka Divjak, redovita profesorica u trajnom zvanju na Fakultetu organizacije i informatike, jedna je od predvodnica primjene umjetne inteligencije u obrazovanju u Hrvatskoj. Samo ove godine bila je na deset međunarodnih konferencija o temama AI, a na najvećoj, u Brazilu, imala je pozvano predavanje.

Razgovarali smo o primjeni i opasnostima UI u edukaciji i visokom obrazovanju, kao i o tome kako se Hrvatska snalazi u trendu koji već snažno obilježava globalno obrazovanje.

Što znači primjena AI u obrazovanju?

Umjetna inteligencija danas ima presudni utjecaj na inovacije i gospodarstvo, demokraciju i društvo, ali i na to kako čovjek doživljava sebe i svoju inteligenciju. Prema tome, obrazovanje ne može ostati sa strane i zakopati glavu u pijesak kao noj i praviti se da nas se to ne tiče. Nažalost u obrazovanju se najviše govori o tome kako učenici i studenti varaju uz pomoć umjetne inteligencije, posebno uz pomoć velikih jezičnih modela kao što je ChatGPT. Međutim, trebamo vrlo široko i u dubinu razmatrati sljedeća pitanja. Kako ćemo učenike i studente pripremiti za život i rad u vrijeme umjetne inteligencije? Koji ishodi učenja i sadržaji sada dobivaju na važnosti, a koji brzo odlaze u ropotarnicu? Kako ćemo učitelje i nastavnike pripremiti za poučavanje u vrijeme i uz pomoć AI-ja? Kako ćemo osigurati da čovjek odlučuje, a ne da to umjesto njega radi stroj? Koji su to veliki rizici i opasnosti koje donosi stihijska i nepromišljena upotreba umjetne inteligencije? Što propuštamo, dok čekamo da netko umjesto nas donese odluke o upotrebi UI-ja?

Je li AI alat, ili govorimo o novom konceptu poučavanja i učenja?

AI je alat, ali i katalizator promjena u obrazovanju. Mogućnosti upotreba AI-ja su ogromne, ali mi moramo odlučiti što je od toga mudro upotrijebiti. Na primjer, AI je već ove godine na državnim ispitima u Texasu (STAAR) ocjenjivala pitanja otvorenog tipa. AI je tako zamijenila tisuće učitelja i država se hvali uštedom od 20 milijuna dolara, ali ima i puno opravdanih kritika na račun tog pothvata. Nadalje, u širokoj upotrebi su osobni AI asistenti koji rade s učenicima i studentima, što nas po prvi puta u povijesti dovodi do toga da svatko može imati osobnog strpljivog i njemu prilagođenog učitelja, što je "sveti gral" poučavanja. Ipak postavlja se pitanje kako koristiti UI, a da se istovremeno sačuva socijalna komponenta učenja, koja je u samoj biti učenja, posebno kod djece i mladih.

Igre na sreću mogu izazvati ovisnost. 18+

Mi na FOI-ju radimo puno na upotrebi AI-ja u istraživanju obrazaca učenja na temelju analize "tragova učenja", ali razvijamo i alate za potporu nastavnicima i studentima. Kreirali smo alat za dizajn učenja (dostupan na learning-design.eu) koji je besplatan i već sad ima korisnike u preko 40 država svijeta.

Ključno je pitanje: Kako ćemo AI upotrijebiti da unaprijedimo naše spoznaje o tome kako učimo i kako da one koji uče bolje podržimo u procesu učenja?

Koji su bili glavni zaključci panela u Bangkoku na kojem ste nedavno sudjelovali?

Ove godine sam sudjelovala na desetak značajnih svjetskih konferencija o AI u obrazovanju diljem svijeta. Istaknula bih AIED (AI in Education) 25. godišnju svjetsku konferenciju o UI u obrazovanju u Brazilu na kojoj sam imala pozvano predavanje, a sudjelovali je preko 500 sudionika iz 40 država svijeta, ali i konferenciju u Bangkoku koju spominjete. Među znanstvenicima i stručnjacima za AI i obrazovanje prevladava stav da nam AI može donijeti pozitivne promjene u obrazovanju, ali samo ako na vrijeme i proaktivno krenemo, prepoznamo opasnosti i uvedemo jasna pravila na razini država, pa i na globalnoj razini. Ključna je sustavna edukacija nastavnika na svim razinama kako bi se znali nositi s promjenama, ali i mudro odlučivati. Naime, AI dovodi u opasnost ljudski dignitet, jer se pitamo gdje je mjesto čovjeka ako je u mnogim područjima AI superiorna, i može negativno utjecati na razvoj kritičkog razmišljanja, ako se samo stihijski prihvaća. S druge strane, alati temeljeni na AI-ji mogu učiniti obrazovanje inkluzivnijim pružajući ciljanu personaliziranu podršku učenicima i nastavnicima, ali opet treba znati kako alate pametno koristiti.

Što je istaknuto kao problem?

Nažalost, velike kompanije guraju svoje proizvode i pristupe, često bezočno prikupljaju podatke i prodaju svoju "filozofiju", ali države moraju regulirati što je prihvatljivo da uđe u formalno obrazovanje. Mi u Hrvatskoj imamo sreće, da EU donosi dosta zakona i preporuka o tome kako se postaviti prema AI-ju u obrazovanju, jer kod nas su nadležni uglavnom u nesvijesti oko te teme.

Zašto je ključno čim prije se "ukrcati" na taj vlak?

Razvoj AI-ja ide strelovitom brzinom, alati su dostupni svima, a najprije ih nauče koristiti oni koji rade štetu, varaju i manipuliraju. Zato je važno da se na svim razinama obrazovanja čim prije uvede učenje o AI-ju, životu s njim, opasnostima koje donosi za pojedinca i društvo, o tome kako učiti uz pomoć umjetne inteligencije, kako prepoznati fakeove, razumjeti što se nalazi u "crnoj kutiji" AI-ja, te kako se strateško postaviti vezano uz korištenje u obrazovnom sustavu.

Moj je moto: Nauči, pa odluči!

Koliko Hrvatska prati trendove?

Iako na našim fakultetima (npr. FOI i FER na Sveučilištu u Zagrebu) imamo stručnjake koji su prepoznati i na svjetskoj razini i neki fakulteti imaju projekte i istraživanja kojima se mogu pohvaliti, većina naših sveučilišta, ali i nadležno ministarstvo, jako zaostaju za svjetskim trendovima. Primjerice, očekivali bismo da Sveučilište u Zagrebu, kao najveće i s najboljim znanstvenim i obrazovnim potencijalom, predvodi javni dijalog o prednostima i rizicima UI-ja, ima donesenu strategiju primjene AI-ja, providi široke edukacije za svoje profesore, ali i za škole te promovira istraživanja na tu temu. Nažalost, vodstva većine naših sveučilišta (čast izuzecima) i nadležnog ministarstva ne shvaćaju kakve se promjene događaju oko nas i jako kasne za svjetskim trendovima. To dalje narušava ugled akademske zajednice i povjerenje u sustav obrazovanja u Hrvatskoj, a otvara mogućnost raznim nadriznanstvenicima za afirmaciju sumnjivih ideja i praksi.

Sve što je bitno, na dohvat ruke
Skini aplikaciju za najbolje iskustvo portala. Čitaj, komentiraj i budi uvijek u toku s najnovijim vijestima.
Komentari 0
Pakistan: Zadržavamo pravo odgovoriti na napad kako bi osvetili  gubitak nevinih života!
IZ MINUTE U MINUTU

Pakistan: Zadržavamo pravo odgovoriti na napad kako bi osvetili gubitak nevinih života!

Indija je u srijedu napala iz zraka ciljeve u Pakistanu i pakistanskom Kašmiru, a Islamabad je uzvratio tvrdnjom da je srušio pet indijskih borbenih aviona
Indija je napala Pakistan, oni poručili: 'Odgovorit ćemo na to'
VELIKA ESKALACIJA

Indija je napala Pakistan, oni poručili: 'Odgovorit ćemo na to'

Indijci tvrde kako su gađali terorističku infrastrukturu, mjesta gdje su isplanirani teroristički napadi na Indiju... Kažu kako nisu gađali pakistansku vojnu infrastrukturu.
Suđenje Denisu Buntiću zatvorili su za javnost. Klara Buntić: 'Katastrofa. Ovo je strašno...'
OPTUŽEN ZA NASILJE U OBITELJI

Suđenje Denisu Buntiću zatvorili su za javnost. Klara Buntić: 'Katastrofa. Ovo je strašno...'

Katastrofa, ovo je strašno. Ovo je priprema za ono što mi se sprema, kazala je Klara Buntić nakon odluke suda...