News

Otkrili su gen za brže starenje i tumor te spasili život dječaku

Hrvatski znanstvenici na čelu s prof. Ivanom Đikićem smatraju kako se praćenjem toga gena može bolje proučavati način nastanka tumora i brže razvijati lijek

Međunarodni tim znanstvenika među kojima su Ivan Đikić, Davor Lessel, Kristijan Ramadan i Janoš Terzić otkrili su važan, dotad nepoznati gen.

U laboratoriju su ga proučavali nekoliko godina. A onda su hrvatski znanstvenici Janoš Terzić s Medicinskog fakulteta u Splitu i Ivan Đikić sa Sveučilišta Goethe u Frankfurtu otkrili da se radi o genu koji čuva naš DNK i nasljedni materijal koji se prenosi sa stanice na novu stanicu.

- Uočili smo da naš gen, tj. protein koji iz njega nastaje pomaže da stanice prežive ako ih izložimo kemikalijama ili zračenju. On popravlja oštećeni DNK - pojašnjava nam Janoš Terzić.

Javili su im se kolege iz Njemačke. Rekli su da liječe dječaka koji ima rak jetre, ubrzano stari i ima upravo taj gen. Analizom tkiva jetre shvatili su da je gen “kriv” za bolest dječaka koji je, nažalost, umro. Gen su nazvali Spartan, a javili su im se i kolege iz Australije. I ondje su imali dječaka s istim problemima. Naši su znanstvenici uspjeli krvne stanice dječaka “izliječiti” u laboratoriju tako što su u njih ubacili zdravi Spartan. I on je preminuo, no pomogli su njegovoj obitelji.

- Analizirali smo im gene i vidjeli da i mlađi brat, 13-godišnjak, ima mutirani Spartan. Upozorili smo roditelje da češće kontroliraju njegovu jetru. Na kraju su u ranoj fazi otkrili tumor i transplantirali mu jetru te produljili život - pojasnio je Terzić. Sad otkrivaju što točno “pokvareni” Spartan radi tijelu kako bi pronašli lijek.

Priču o njihovu uspjehu čitajte na www.ponoshrvatske.hr

U istraživanju gena koriste laboratorijske miševe

Naši znanstvenici koji su radili na otkrivanju Spartana trenutačno uzgajaju laboratorijske miševe s mutiranim genom. Cilj je upoznati ga i otkriti na koji točno način djeluje na stanice, jer jedino tako mogu se s njim suočiti i osmisliti učinkoviti lijek. No do toga će proći godine.

Rak jetre javlja se vrlo često i uglavnom napada starije

Rak jetre je peti po učestalosti i godišnje od njega oboli oko 500.000 ljudi u svijetu. Rijetko se razbole mlađi ljudi prije četrdesete godine, iako postoje i slučajevi bolesti kod tinejdžera. Najveća mu je učestalost sa 70 godina. Rizici su hepatitis i alkoholna bolest.

Obrađeno više od 99,5 posto biračkih mjesta: HDZ ima 61 mandat, SDP 42, DP 14, Most 11