Jesu li žene loši vozači, Talijani romantičari, Arapi teroristi, a Škoti škrti? Učenici Srednje strukovne škole u Velikoj Gorici dan su proveli vježbajući toleranciju
Različitosti su okej: 'U našoj školi nestale su predrasude'
U razred ulazi pankerica s ludom crvenom irokezom i mlada poslovna žena u savršeno krojenom odijelu sa zalizanom pundžom.
Učenici u razredu moraju s nekoliko riječi na papiru opisati svoj prvi dojam. Jedna je to od radionica koju su proveli u velikogoričkoj Srednjoj strukovnoj školi koju polaze kuhari, konobari, frizeri, elektrotehničari itd.
Organizirali su projektni dan na temu predrasuda i stereotipa - cilj je mladima pokazati kako niti jednom niti drugom nije mjesto u školi, društvu ili općenito u životu. Najbolje vrijeme da to nauče jest, smatraju njihove profesorice, upravo sad u tinejdžerskoj dobi kada razvijaju svoje vještine, stavove i samopouzdanje.
- Spomenuli smo teme poput stereotipa o rasama, vjerama, prehrani. Većina njih imala je istu predrasudu recimo o tome da su Talijani romantičari, Škoti škrti ili Arapi teroristi...Također, razbijali smo predrasude o tome da su žene lošije vozačice, o predebelim i premršavima ženama i muškarcima. Učenici su sami pripremali prezentacije, raspravljali s kolegama, a na kraju i postavili pitanje: Zar nije vrijeme da se promijenimo? - rekla je profesorica etike Sanja Gršetić. O svemu su razgovarali i kroz obradu bajke o Alisi u Zemlji čudesa.
- Život nije bajka, potrebno je mnogo žuljeva, proći mnogo različitih odnosa da bi u konačnici upoznali sami sebe i svoje vrijednosti i cijenili tuđe - rekla je profesorica etike. Tinejdžeri najčešće imaju i iskrivljena razmišljanja o prehrambenim navikama.
- Kada se spomene zdrava prehrana, pomisli se na makrobiotiku, dijete, isključivanje kruha, šećera, soli. No oni u periodu rasta i razvoja moraju steći naviku zdravog tanjura: sve namirnice u određenim količinama. Osim znanja koje dobiju izgrađuju samopoštovanje i sebe kao ljude - rekla je nastavnica Mirna Trumbetaš, stručna teorija kuharima i konobarima.
Socijalna pedagoginja Irena Simić ovakve projektne dane smatra velikom potrebom i uspjehom.
- Umjesto klasične nastave imamo dan projektnog tipa, obrađujemo teme iz građanskog odgoja kroz radionice, gledamo filmove, prezentacije. Svaki dan u ured mi dolaze djeca koja su žrtve, obraćaju mi se za savjet što o ljubavnim vezama, problemima s učenjem, što o obiteljskim problemima. U pozadini svakog sukoba među vršnjacima je neka predrasuda ili stereotip.
Osim obrazovne komponente jako mnogo dajemo i za odgojnu. Slušamo naše učenike i pružamo im podršku koju trebaju - govori Irena. I ona i kolegica iz etike smatraju kako su otvorenost i povjerenje prema učenicima jako važni, o tome ovisi sve: hoće li dolaziti na nastavu, hoće li biti mirni i koliko će ih poštovati.
- Ovo je jako važno vrijeme, u prvim razredima koji su i imali prezentacije, baš sada su intenzivno krenule predrasude: o nacijama, vjerama... No ovakvim radionicama postaju sve tolerantniji i prihvaćaju različitosti - kaže Sanja Gršetić.
Lajkaj stranicu Bolje obrazovanje, bolja Hrvatska na Facebooku
Pročitajte više o temi na stranici Bolje obrazovanje