Tin Bašić pojasnio je kako su trošarine i PDV osnovni uzroci drastične razlike u cijenama goriva u Hrvatskoj i BiH. PDV u Hrvatskoj je 25 %, a u BiH 17 %
"Umjesto kvalitetnog goriva, imamo koktel svega i svačega"
U emisiji Otvoreno raspravljalo se o cijenama i kvaliteti goriva.
- Trošarina od 3,86 kn u Hrvatskoj je viša nego u BiH i Srbiji zbog direktive Europske unije koja propisuje minimalnu trošarinu. Od cijene goriva koju građani plaćaju, otprilike 60 posto će uzeti država - pojasnio je Darko Horvatić, komentator HRT-a.
- Problem je što mi u litri goriva plaćamo porez na porez, jer ta trošarina ulazi u osnovicu za PDV. Plaćamo 25 posto poreza na trošarinu, država uzima svoje, i uvijek se može pozvati na preporuku Europske komisije - dodao je.
- Na hrvatskom tržištu su tri ili četiri ozbiljnija igrača u naftnom biznisu, a različite tvrtke imaju u lipu jednake cijene. Nije normalno da tvrtka koja ima vlastitu proizvodnju i trgovačku mrežu ima iste cijene kao tvrtka je isključivo trgovačka - rekao je Horvatić. Spomenuo je Agenciju za zaštitu tržišnog natjecanja, za koju je rekao da je reagirala tek kada su njegovi gosti u jednoj radijskoj emisiji spomenuli hrvatsku verziju mini OPEC-a. Na upit o uvoznom gorivu i odakle dolazi, rekao je kako to nitko ne zna, kao što nitko ni ne kontrolira.
Tin Bašić, urednik portala cijenegoriva.info, pojasnio je kako su trošarine i PDV osnovni uzroci drastične razlike u cijenama goriva u Hrvatskoj i BiH. PDV u Hrvatskoj je 25 %, a u BiH 17 %. Trošarine su kod nas 3,86kn, a u BiH 1,55kn. No, u Hrvatskoj je gorivo ipak kvalitetnije i to zbog direktiva EU-a koje mora slijediti.
Horvatić se pak s tim ne slaže i tvrdi da je kvaliteta goriva na našem tržištu jako upitna.
- Tko jamči da je gorivo na crpkama onakvo kakvo se traži na papirima i po propisima - rekao je. Otkada se država odrekla Branka Jordanića i Državnog inspektorata, i na brzinu razmontirala kombi "Istina", koji je mogao u svakom trenutku to detektirati, više nitko nikome ne može jamčiti za kvalitetu onoga što trpa u svoje vozilo - kaže i dodaje kako građani umjesto goriva premium kvalitete, dobivaju koktel svega i svačega.
- Liberalizacija u naftnom sektoru nije uspjela zbog toga što se nije dogodilo razdvajanje proizvodnje i prerade nafte od distribucije. Kod nas se događa oligopol, a to je štetno za ekonomiju. Dva velika igrača, INA i Tifon, drže preko 50 % tržišta. Tržište nije dovoljno razvijeno, nema dovoljno skladišta i distributivnih kanala. Potrošači kod monopola, a posebno oligopola, plaćaju puno više nego što bi trebali. Država nije nevina jer je od 2007. utrostručila trošarine, djelomično zbog toga što ih je morala usklađivati s minimalnim trošarinama EU-a, ali dijelom i zbog toga što je bila nezasitna - tvrdi Damir Novotny, ekonomski analitičar.