Obavijesti

News

Komentari 13

Veliki propust: Stripovi su već trebali biti obavezna lektira

Veliki propust: Stripovi su već trebali biti obavezna lektira
1

Djeca obožavaju stripove: Nastavnici i đaci godinama upozoravaju da je lektira zastarjela i dosadna. Nova reforma školstva to bi trebala promijeniti

VIDEO

Svakog dana u tiskanom izdanju 24sata stručnjaci, profesori i učitelji, roditelji i djeca, obični ljudi i znanstvenici upozoravat će na probleme, otkrivati rješenja i objašnjavati slučajeve koji mogu pomoći da imamo bolje obrazovanje za bolju Hrvatsku.

U novi kurikulum trebala bi ući i remek-djela umjetnosti stripa kao punopravna lektirna građa. Tako misle potpisnici inicijative “Strip u lektiru!”, koja okuplja strip autore, kritičare i ljubitelje, a koja je svoj zahtjev uputila nacionalnom Povjerenstvu za nastavu hrvatskog jezika i književnosti.

Argumenti su vrlo jasni: domaće bogato strip stvaralaštvo visoko je i bolje vrednovano u razvijenijim zapadnim zemljama nego kod nas. Primjerice, hrvatskom strip crtaču Igoru Kordeju 2013. francuska vlada dodijelila je titulu Viteza reda umjetnosti i književnosti. Strip album “Zapleteni u dimu” Miroslava Sekulića Struje je nakon nagrade na Salonu knjige u Montreilu postao lektirni naslov u nekim srednjim školama.

Naši đaci ne poznaju važne autore

Igre na sreću mogu izazvati ovisnost. 18+.

Stripove Mirka Ilića nedavno je otkupio njujorški Muzej suvremene umjetnosti. Ova važna imena potpuna su nepoznanica u hrvatskom školskom sustavu, a zanemarena je i tradicija svjetski poznate Zagrebačke škole animiranog filma. Inicijativu podupiru stručnjaci iz različitih udruga i nastavnici. Voditelj kurikularne reforme Boris Jokić najavljuje: “Sigurno je da će novi kurikulum sadržavati različite oblike kreativnog i medijskog izražavanja. Među njima su i strip, video te različiti oblici novinskog teksta”.

- Strip je neizostavan dio umjetnosti i kulture 20. i 21. st. te je nepravedno zapostavljen. Upoznavanje stripova obogaćuje dječju maštu, interes za literaturu i umjetnost te ih priprema za upoznavanje drugih umjetničkih područja (npr. fotografije) i filma. Danas su stripovi toliko duboko usađeni u popularnu i visoku kulturu te zbog toga ne bi smjeli biti zanemareni ni tijekom obrazovanja - objašnjava Jelena Bračun Filipović iz Udruge za promicanje vizualne kulture OPA. Zalaže se da sadržaji vizualne i medijske kulture budu jače zastupljeni tijekom osnovnoškolskog i srednjoškolskog obrazovanja.

Djeca obožavaju stripove

Smatra kako bi pri izboru naslova trebali sudjelovati vrhunski strip majstori. Dodaje kako se u nastavi likovne kulture obrađuju nastavne jedinice posvećene stripu na kojima djeca upoznaju osnovne pojmove i vrhunske primjere stripa te ih crtaju.

- U radu s učenicima vidjeli smo da izvrsno reagiraju na stripove, vole ih čitati i crtati. Strip je odličan način integracije sadržaja raznih predmeta i može poslužiti za projektnu nastavu. Također, uvod je u druge medije, poput animiranog filma, videa i igranog filma. Nastava hrvatskog jezika već sad u planu i programu ima predviđenu medijsku kulturu na kojoj se obrađuje i strip. Stručnjacima iz područja likovne kulture bilo bi drago kad bi se u budućnosti teme vezane uz medijsku pismenost obrađivale interdisciplinarno, povezujući nastavu hrvatskog jezika, likovne kulture i informatike. Potrebno je da se strip, film i video djeci predstavljaju i kroz narativni, ali i kroz likovni doživljaj. Strip može uključivati i savladavanje digitalnih kompetencija, a već je dokazano da potiče čitalačke sposobnosti - govori Bračun Filipović.

Inicijativu je podržala učiteljica hrvatskog jezika i književnosti Irena Ivetić iz požeške OŠ “Dobriša Cesarić”. Smatra kako je to odlična ideja jer svakodnevno vidi što učenike zanima.

- Pod odmorima čitaju stripove, a nekad ih i zajedno radimo - rekla je. Irenin razred je lani za učenicu s posebnim potrebama osmislio slikovnicu za koju su sami nacrtali ilustracije. Suzana Kačić Bartulović, profesorica hrvatskog jezika iz splitske srednje Ekonomsko­-birotehničke škole, naglašava kako je porazan podatak da tek 30 posto djece čita s razumijevanjem.

Program po kojem uče je iz 1995. 

- Osim klasika stripova, zalažem se svakako i za uvođenje multimedijalnih sadržaja kojima ćemo osuvremeniti aktualnu lektirnu građu. Program prema kojem učimo je zastario, datira iz 1995. godine i svjedoci smo kako učenici sve manje čitaju s razumijevanjem. Trebamo koristiti sve moguće načine da djeci razvijamo vještine čitanja, pisanja, ali i izražavanja - kaže. Profesorica Vesna Janješ iz OŠ “Marije i Line” iz Umaga. Dodaje da je čitanje lektire većini učenika dosadno i zapravo se svodi na čitanje vodiča za lektiru. Učiteljima je dosta da je glavno pitanje kad zadaju lektiru: Koliko ta knjiga ima stranica?

- S autorima poput Bednjanca i Maurovića, susreću se u dječjim časopisima te djeca uvijek prvo okrenu zadnju stranu i pročitaju strip. Stripovsko je izražavanje vrlo kreativno i djecu se uči koncizno izražavati jer se inače često događa da ne vide stablo od šume - zaključuje profesorica Jadranka Amanović iz OŠ “Petra Preradovića” u Zadru.

Čitali bi se Maurović, Bednjanec i Pratt     

Predlažu se naslovi: “Čipko i djed Filip” Borivoja Dovnikovića Borda, “Kljunko i ostali” Ante Zaninovića, “Čudotvorni mačak i Jelenko Kamenko” Waltera i Norberta Neugebauera (u nižim razredima); “Štefekove pustolovine” Otta Reisingera, “Blago Fatahive” i “Čuvaj se senjske ruke” Andrije Maurovića, “Osmoškolci” Ivice Bednjaneca, “Sjena” Ninoslava Kunca. Srednjoškolci bi čitali: “Zlatka” Krešimira Zimonića, “Zapleteni u dimu” Miroslava Sekulića, “Maus” Arta Spiegelmana, “Persepolis” Marjane Satrapi, “Paulov ljetni posao” Michaela Rabagliatija, “Corto Maltese” Huga Pratta.     

Lajkaj stranicu Bolje obrazovanje, bolja Hrvatska na Facebooku.

Pročitajte više o temi na stranici Bolje obrazovanje.

Sve što je bitno, na dohvat ruke
Skini aplikaciju za najbolje iskustvo portala. Čitaj, komentiraj i budi uvijek u toku s najnovijim vijestima.

Komentari 13
VIDEO

Pljušte reakcije na Ustavni sud. Oglasili se Bartulica, Grbin...
POSTIZBORNI PREGOVORI

Pljušte reakcije na Ustavni sud. Oglasili se Bartulica, Grbin...

Nakon održanih parlamentarnih izbora stanje je ovakvo - HDZ 61 mandat, Rijeke pravde 42, Domovinski pokret 14, Most 11, Možemo 10, NPS 2, IDS 2, Fokus 1

Washington je za plan Izraela o napadu na Iran doznao u zadnji trenutak: 'Proračunata osveta'
IZ MINUTE U MINUTU

Washington je za plan Izraela o napadu na Iran doznao u zadnji trenutak: 'Proračunata osveta'

Iran je bio u stanju pripravnosti nakon što je Izrael rekao da će odgovoriti na iranski napad na njega u subotu navečer
Milanović gubi šansu sastaviti  Vladu. Je li Mostova odluka i treći puta spasila vlast HDZ-u?
ANALIZA GRMOJINA ISTUPA

Milanović gubi šansu sastaviti Vladu. Je li Mostova odluka i treći puta spasila vlast HDZ-u?

Opcija  s 57 zastupnika u kojoj se "čeka" Most je dakle otpala. Ako bi se svih 13 zastupnika Domovinskog pokreta priključilo toj koaliciji, dolazimo do brojke 70. Ali onda iz nje otpadaju i Možemo i troje zastupnika SDSS-a