Imate pitanje vezano uz financije, fiskalizaciju, ovrhu, vođenje poslovnih knjiga? Na vaša pitanja odgovara Zoran Balija, stručnjak iz Progreso grupe
Naši stručnjaci vas savjetuju o fiskalizaciji, ovrhama i plaćama
Poštovani, imali smo firmu veleprodaju te od
2005. godine je od strane porezne ugašena. Nas sada zanima koliko se dugo
moraju čuvati podaci i sve što je vezano za rad firme tj. poslovanja?
Poslovne knjige čuvaju se i to:
- Dnevnik i glavna knjiga – najmanje jedanaest godina,
- Pomoćne knjige – najmanje sedam godina, s tim da rok čuvanja poslovnih knjiga počinje teći zadnjeg dana poslovne godine na koju se iste odnose.
Drugi dio se odnosi na knjigovodstvene isprave, a one se čuvaju:
- Isplatne liste, analitička evidencija o plaćama za koje se plaćaju obvezni doprinosi – trajno,
- Isprave na temelju kojih su podaci uneseni u dnevnik i glavnu knjigu – najmanje jedanaest godina
- Isprave na temelju kojih su podaci uneseni u pomoćne knjige – najmanje sedam godina
Rok za čuvanje knjigovodstvenih isprava iz gore navedene
točke 2. i 3. ovoga počinje teći zadnjeg dana poslovne godine na koju se odnose
poslovne knjige u koje su isprave unesene.
Građevina
Kod poslodavca (privatni obrtnik, građevinarstvo) radim 12 godina i redovito poslodavac tijekom zimskih mjeseci nas šalje kući jer nema posla. Za to vrijeme se ne isplaćuje plaća, a tako je i sada. od mjeseca studenog 2012. g. do sada nije nam uplatio niti kune, jer ne radimo. Na upit kako regulira naš status rekao je da on to zna. Pitanje stoga glasi: Može li poslodavac to činiti jer niti smo na godišnjem, jednostavno smo doma bez plaće. Hvala unaprijed...
Odnos između poslodavca i radnika je reguliran ugovorom o radu. Ono što je napisano u tom ugovoru je mjerodavno i mora se ispoštivati. Provjerite u ugovoru kako je reguliran Vaš status, pitajte u knjigovodstvu da Vam daju zadnje isplatne liste, jer bi se na isplatnim listama trebalo vidjeti kako je obračunata plaća i doprinosi. Postoje neplaćeni dopusti i drugo, međutim prilikom isplate svake plaće zaposlenik mora potpisati isplatnu listu.
Ovrha
Tko ima prednost kod naplate kredit koji već se skida s mirovine administrativnom zabranom ili pristigla ovrha?
Prednost kod naplate u Vašem slučaju ima kredit, jer je na njega već stavljena administrativna zabrana. Početak otplate ovrhe ovisi o visini Vaše mirovine i razloga zbog čega je ovrha pristigla. Ako je vaša mirovina manja od 5.491,00 kuna onda je dozvoljeno ovršnim zakonom opteretiti 1/3 tog iznosa, s tim da od te trećine se mora prvo oduzeti postojeća rata kredita i razliku do 1/3 od mirovine se može ovršiti.
Ako je Vaša mirovina veća od 5.491,00 kuna onda mora ostati 2/3 od navedenog iznosa kao zakonom propisani socijalni minimum koji iznosi 3.660,00 kuna. Od ostatka mirovine se opet prvo oduzima rata postojećeg kredita, a sve ostalo se može ovršiti. Predlažem da otvorite zaštićeni račun u banci.
Fiskalizacija
Imam obrt za završne radove u građevinarstvu, zanima me jesam li obveznik zakona o Fiskalizaciji samim time što sam obveznik poreza na dohodak ili dobit ili, moram obavljati naplatu svojih usluga isključivo u gotovini pa sam tek onda obveznik fiskalizacije? Pročitao sam zakon nekoliko puta ali, nije mi jasno, jesu li svi obveznici ili samo oni koji promet obavljaju gotovinom?
Također, odgovorit ćemo i na pitanje slične tematike:
Imam obrt, trgovinu na malo na štandovima u sustavu PDV-a, do sada nije obveznik izdavanja računa radi prodaje na štandovima. Kada ide u sustav fiskalizacije 01.04. ili 01.07.2013.?
Zakon o fiskalizaciji u prometu gotovinom (Narodne novine br. 133/12.) člankom 3. propisuje tko je sve obveznik fiskalizacije:
- Sve fizičke osobe obveznici poreza na dohodak i dobit po osnovi samostalne djelatnosti koje obavljaju: obrtničku djelatnost i s obrtom izjednačene djelatnosti, djelatnosti slobodnih zanimanja te djelatnost poljoprivrede i šumarstva
- Pravne osobe koje su obveznici poreza na dobit, te sve djelatnosti za koje je, prema odredbama posebnih propisa, osoba obveznik izdavanja računa za isporuku dobara ili obavljene usluge.
U članku 5. Zakona o fiskalizaciji taksativno su navedene djelatnosti koje su prema posebnim propisima izuzete od izdavanja računa, a među njima se nalazi i stavak 4 u kojem piše '' prodaja vlastitih poljoprivrednih proizvoda na tržnicama i otvorenim prostorima''. Ono što se svakako treba napomenuti da je u pripremi je izmjena Zakona o porezu na dodanu vrijednost prema kojoj će od 1. srpnja 2013. nastupiti obveza izdavanja računa bez obzira na to što se prodaja obavlja na otvorenim prostorima i tržnicama. Tom promjenom će nastupiti obveza fiskalizacije od 1. srpnja 2013. pa savjetujemo na pripremu do tog datuma. Od 1.srpnja 2013. obveznici fiskalizacije su svi, međutim nisu svi dužni imati fiskalne blagajne. Oni koji naplaćuju u gotovini ili karticama moraju imati naplatni uređaj, tzv. fiskalnu blagajnu i izdavati fiskalni račun. Oni koji naplaćuju isključivo virmanom ne moraju imati tzv. fiskalnu blagajnu (uređaj),ali moraju donijeti interni akt i poštivati sljednost računa.
Zakon možete pročitati na stranici http://narodne-novine.nn.hr/
Progreso grupa
Zoran Balija svoju je karijeru posvetio uštedi i savjetovanju za osobne financije. Ovaj financijski stručnjak rođen 1978. u Zagrebu, posljednjih 8 godina pronalazi načine na koje se malim uštedama dolazi do konačnog cilja – financijske stabilnosti. Danas je direktor financijskog savjetovanja u Progreso grupi, a u portfelju ima 2000 klijenata, što pravnih, što fizičkih osoba.
Progreso grupa je prva tvrtka u Hrvatskoj koja je svoje poslovanje uskladila sa Zakonom o potrošačkom kreditiranju. Sazrijevanjem financijskog tržišta te pozitivnim promjenama u Zakonu o potrošačkom kreditiranju i Zakonu o osiguranju tvrtka objedinjuje sve djelatnosti iz područja bankarstva, osiguranja i štednje u dvije tvrtke. Progreso grupa je 08. srpnja 2010. postala prva firma s odobrenjem Ministarstva financija za posredovanje u potrošačkom kreditiranju sukladno novom Zakonu. Ministarstvo financija: Klasa: UP/I-450-05/10-01/3 URBROJ: 513-11/10-05. U međuvremenu, dugogodišnje iskustvo zastupanja u osiguranju bilo je temelj osnivanja agencije za zastupanje u osiguranju, Progreso zastupanje, čime je tvrtka upotpunila tim još jednom članicom grupe. Višestruke koristi njihovih usluga, u prvome redu očituju se u velikoj uštedi vremena krajnjem korisniku putem prenošenja brige o administrativnom dijelu posla na Progreso grupu, kao i putem prenošenja točnih, potpunih i destiliranih informacija o stvarnom stanju financijske ponude na tržištu.