Festivali postaju ključni pokretač razvoja lokalnih zajednica diljem Hrvatske. Oni nisu samo mjesto zabave, već imaju i dubok kulturni, ekonomski i društveni utjecaj
Festivali kao pokretač kulturnog turizma: transformacija lokalnih sredina
Festivali postaju ključni pokretač razvoja lokalnih zajednica diljem Hrvatske. Oni nisu samo mjesto zabave, već imaju i dubok kulturni, ekonomski i društveni utjecaj. Kroz promicanje kulture, obrazovanja, ekonomije i jačanje društvene kohezije, festivali su neizostavni čimbenik u revitalizaciji lokalnih sredina te stvaranju prosperitetnih i održivih zajednica. Hrvatska, zemlja bogate kulturne baštine, doživljava procvat festivalske scene. U posljednjem desetljeću, Hrvatska je postala domaćin mnogim međunarodno priznatim festivalima, nerijetko iz godine u godinu privlačeći rekordan broj posjetitelja. Konkretno, u Hrvatskoj, festivali su odgovorni za privlačenje oko 3 milijuna posjetitelja godišnje, što je značajan broj koji doprinosi gospodarskom razvoju zemlje, ali i očuvanju kulturne baštine.
S porastom popularnosti festivalskih događanja, Hrvatska postaje atraktivna destinacija za ljubitelje kulture iz cijelog svijeta. Turisti ne dolaze samo zbog festivalskih doživljaja, već i kako bi istražili bogatu kulturnu baštinu zemlje, uključujući povijesne gradove, muzeje i tradicionalnu hranu. Ova kombinacija festivalske atmosfere i kulturne raznolikosti čini Hrvatsku jedinstvenom destinacijom kulturnog turizma. Osim kulturnog obogaćivanja, festivalska scena donosi i značajne ekonomske koristi. Prema Hrvatskoj turističkoj zajednici, festivali i kulturni događaji generiraju oko 1,5 milijardi eura prihoda godišnje. Unatoč pozitivnim trendovima, izazov je održavanje ravnoteže između masovnog turizma i očuvanja autentičnosti lokalne kulture. Održivo upravljanje turizmom neophodno je kako bi se osiguralo očuvanje identiteta destinacije. U kontekstu procvata festivalske scene u Hrvatskoj, razgovarali smo s diplomiranim studentima Menadžmenta u kulturi, danas važnim akterima na hrvatskoj festivalskoj sceni.
Iza Mirka Burazera niz je uspješnih kulturnih događaja. SHIP, posljednja uspješnica na kojem je radio ispred Ureda za izvoz glazbe (We Move Music Croatia), prvi je showcase festival i konferencija koja je u Šibeniku tijekom rujna okupila brojne glazbenike i glazbene stručnjake. Govoreći o festivalskoj sceni u Hrvatskoj naglašava: „Festivalska scena u Hrvatskoj jako je bogata, a tome doprinosi i njen zemljopisni položaj kao turističke destinacije. Organiziranje festivala može biti izuzetno kreativno i zadovoljavajuće iskustvo koje pruža priliku za promociju glazbe, umjetnosti i kulture. Potencijalno, hrvatska festivalska scena može postati značajna na europskoj festivalskoj sceni, sudeći po broju stranih posjetitelja koji dolaze na festivale diljem zemlje.“
PR stručnjakinja Lea Bruna Šuker tijekom studiranja stjecala je iskustvo angažmanima na Seasplash festivalu, Dimensions festivalu i Outlook festivalu, a zaslužna je i za pokretanje novog glazbeno-umjetničkog programa u klubu Dva Osam. „Festivali su najdivnije mjesto na svijetu“, kaže, „ne nužno zbog festivalskog programa, već zbog onoga što se događa iza zastora. Organizacija festivala je izazovan posao, ali istovremeno pruža nevjerojatno zadovoljstvo. Nevjerojatno je koliko ljudi upoznaš, koliko se povežeš s timom i kolikom kreativnosti rezultira proces.“
Event manager i promotor Igor Bergam do sada je sudjelovao u organizaciji preko stotinu različitih društvenih događaja. Pokrenuo je brojne glazbene projekte u rodnom Šibeniku, a za znatan doprinos razvoju grada Šibenika na području kulturnog i društvenog djelovanja nagrađen je Plaketom Grada. Od 2022. direktor je Turističke zajednice općine Pirovac. Bergam naglašava: „Festivalska scena u Hrvatskoj je razvijena, imamo jedne od najvećih festivala svojih žanrova u ovom dijelu Europe, imamo velike, kako inozemne, tako i domaće, organizacije koje u Hrvatskoj organiziraju svjetski priznate događaje. Bez obzira na to, uvijek fali i uvijek će faliti, izvaninstitucionalne aktivnosti od strane pojedinaca, pogotovo u manjim sredinama, da se aktivnije uključe u kulturni i društveni život svoje zajednice,… da pokušaju raditi neke zanimljive i cool događaje te na taj način obogate prostor u kojem žive. Organizirati festival nije lako, ali bitno je krenuti, bez velikih ambicija i planova, a pogotovo bez financijskih očekivanja. Ako se naprave dobri i zdravi temelji, mogu se dogoditi velike i divne stvari koje će biti na ponos onima koji su zaslužni za to, a koji će sigurno značiti puno u sredinama u kojima inače nema takvog sadržaja.“
Festival kulture i komunikacija u zaprešićkim Novim dvorima
Jedan od događaja koji ističe doprinos festivala lokalnoj zajednici i promociji destinacije jest Festival kulture i komunikacija. Drugo izdanje Festivala u zaprešićkim Novim dvorima, u organizaciji studijskih programa Menadžment u kulturi i kulturnom turizmu i Komunikacijski menadžment pri Veleučilištu s pravom javnosti Baltazar Zaprešić, predstavlja osvježenje u kulturnoj, edukativnoj i zabavnoj ponudi grada. Ujedno studentima Veleučilišta Baltazar Zaprešić pruža mogućnost da se aktivno uključe u organizaciju, primjene teorijska znanja u praksi i stječu vještine koje su im korisne u njihovoj daljnjoj karijeri. Krešimir Jurina, promotor, organizator, producent, DJ i ujedno nastavnik - viši predavač na Veleučilištu Baltazar Zaprešić, naglašava: „Kultura i umjetnost su važni segmenti društva, a upravljanje ovim sektorima zahtjeva specifična znanja i vještine. Studiranje menadžmenta u kulturi i kulturnom turizmu osposobljava studente za razumijevanje kulturnih i kreativnih industrija, marketinga, promocije, organizacije i upravljanja projektima.“
Sara Koščić, studentica Veleučilišta Baltazar Zaprešić, voditeljica marketinga spomenutog Festivala, govori o prednostima praktičnog rada tijekom studija: „Sudjelovanje na Festivalu kulture i komunikacija obogatilo me novim znanjima i otvorilo vrata poslovnom uspjehu. Zahvaljujući radu na Festivalu, stekla sam posao u marketingu u velikoj multinacionalnoj kompaniji, zahvaljujući bogatom portfelju vizuala i završenom preddiplomskom studiju Menadžmenta u kulturi. Ključne prednosti koje su me istakle kao idealnu kandidatkinju bile su iskustvo u organizaciji, marketingu i društvenim mrežama te razumijevanje složenog koncepta kulture.“
Studiranje Menadžmenta u kulturi i kulturnom turizmu: ključ uspjeha
Stručni prijediplomski studij Poslovanje i upravljanje - usmjerenje Menadžment u kulturi i kulturnom turizmu na Veleučilištu Baltazar Zaprešić prvi je i jedinstveni program upravljanja kulturom i kulturnim turizmom u Hrvatskoj koji kombinira teorijska znanja s razvojem profesionalnih vještina iz pet glavnih područja: kreativne industrije, baštine, turizma, medija i komunikacija te ekonomije. Osposobljava studente za upravljanje kulturnim i kreativnim organizacijama, uključujući festivale. Studij pokriva širok raspon tema, uključujući digitalni marketing, zakonodavstvo i financije, organizaciju i upravljanje projektima, kreativno poduzetništvo, sociologiju, vizualne komunikacije i dizajn. Ako ste kreativni, strastveni prema kulturi i imate ideje kako poboljšati kulturno – turističku ponudu svoje zajednice, studiranje Menadžmenta u kulturi i kulturnom turizmu na Veleučilištu Baltazar Zaprešić može vam pružiti priliku da ostvarite svoju karijeru u ovoj uzbudljivoj i brzorastućoj industriji.
Križevci – tvoje blagdansko odredište ove godine
Made in Slavonija: od baroka do cerničkog ćupteta
Izazovi u gospodarenju biootpadom: Konferencija u Šibeniku