Obavijesti

Promo sadržaj

Invazija na hrvatske ekosustave: Kada bambus nije zen

Invazija na hrvatske ekosustave: Kada bambus nije zen
4

Popularni bambusi sve su češći ukras naših vrtova, ali neki su vrlo invazivni i mogu potisnuti zavičajne vrste zauzimanjem staništa i oduzimanjem svjetla i hranjivih tvari

Zbog svojih dekorativnih listova i stabljika, bambus je rado viđena biljka u našim vrtovima. Brzo raste, životni vijek mu je u prosjeku od 40 do 80 godina i ne zahtijeva pretjeranu brigu pa se baš zato čini idealnim izborom kada poželite neki kutak brzo zazeleniti (ili se sakriti od pogleda susjeda) i dati mu dašak zen - vrta. No zašto je potrebno dobro promisliti prije nego što ga posadite i kako vas ova elegantna i za održavanje zahvalna biljka može izbaciti iz zena?

Bambuse, elegantne, drvenaste biljke, uglavnom povezujemo s mističnom Azijom. U Kini simboliziraju dugovječnost, a u Indiji prijateljstvo. Koriste se u proizvodnji (npr. papir, namještaj), gradnji, prehrambenoj industriji, kao biomasa za proizvodnju energije, krase vrtove, poslovne i privatne prostore, a sprječavaju i eroziju jer svojim korijenjem stabiliziraju tlo. Sve u svemu – jedna odlična, svestrana biljka, rekli bismo. Pa ipak, vjerovali ili ne – i pojedine vrste bambusa zapravo su invazivne te ugrožavaju ekosustave zemalja u koje se unose. Iznimka nije niti Hrvatska s više od 970 stranih vrsta biljaka i životinja, od kojih je 10 do 15 posto invazivno, odnosno predstavljaju opasnost za njenu bioraznolikost. I mi smo, kao i ostatak svijeta, unosili i uvozili bambus upravo zbog njegove široke primjene i iskoristivosti, ne vodeći računa o onoj drugoj strani medalje – utjecaju na naše zavičajne vrste. Sad kad se udomaćio – imamo potencijalni problem.

Problematično korijenje

Bambus ubrajamo u porodicu trava (Poaceae), a danas je u svijetu poznato više od 1600 vrsta. Neki su zeljasti, neki drvenasti, neki niskog rasta (nekoliko desetaka centimetara), a neki sa svojih impresivnih 20 metara dokazuju zašto ih se smatra najvišim travama.

Ova biljka stvara specifične podzemne stabljike ili rizome iz kojih se razvijaju novi izdanci i korijenje. Tri su vrste rizoma: monopodijalni ili „bježeći“ (engl. running bamboo), simpodijalni (engl. clumping bamboo) i amfipodijalni ili miješani tip koji pokazuje osobine prve dvije vrste. Razlika u građi rizoma uzrokuje različitu brzinu rasta i invazivnost pojedinih vrsta bambusa.

Monopodijalni rizomi su tanki i rastu paralelno s površinom zemlje - stvaraju razgranatu mrežu koja od matične biljke može biti udaljena i po nekoliko metara pa ih je vrlo teško u potpunosti ukloniti ili uništiti. Mogu doseći dubine i do dva metra, a potreban je samo mali fragment rizoma da nastane nova biljka. Ovaj tip bambusa uglavnom potječe iz umjerenih područja Kine i Japana.

Simpodijalni su znatno kompaktniji. Prvo rastu ispod zemlje, a onda se uspravljaju prema gore kako bi formirali izbojke pri čemu poprimaju oblik slova „U“. Zauzimaju površinu od nekoliko kvadratnih metara i lakše ih je kontrolirati. Naći ćemo ih u Sjevernoj i Južnoj Americi, Africi, Aziji i Australiji.

Elegantni uzurpatori staništa

Stvaranjem gustih monokultura bambus potiskuje zavičajne vrste, odnosno zauzima im staništa i oduzima potrebne resurse poput svjetla i hranjivih tvari, a može imati utjecaj i na gospodarstvo širenjem na poljoprivredna i ruralna područja. Međutim, ne pokazuju sve vrste bambusa invazivna svojstva. Najproblematičnije su vrste s „bježećim“ rizomom – upravo je kod njih dokazana najveća štetnost po bioraznolikost i zabilježeno agresivno širenje u okoliš. To su prije svega pripadnici roda Phyllostachys, koji se i kod nas smatraju ekološki rizičnima. Zbog invazivnosti tj. štetnog utjecaja na druge vrste, neke vrste bambusa su zabranjene u Kini i drugim državama u svijetu. U SAD-u je pak, osim za potrebe znanstvenog istraživanja, zabranjen uvoz svih vrsta bambusa zbog mogućnosti prijenosa gljivica koje uzrokuju bolesti žitarica.

Preporuke

Često se preporučuju i različite mjere prilagođene sadnje kao npr. sadnja uz korištenje barijera za sprječavanje daljnjeg širenja rizoma ili sadnja u metalne ili betonske posude. Bez obzira na to, činjenica je da je vrlo teško kontrolirati rast bambusa te je ipak najsigurnije prije same sadnje provjeriti ekološke osobine pojedine vrste i ne saditi one za koje postoje podaci o invazivnom karakteru. U tome će vam pomoći podaci s web stranice Invazivne strane vrste Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja. Naime, ovo je ministarstvo pokrenulo projekt „Razvijanje sustava upravljanja i kontrole invazivnih stranih vrsta“ kojeg provodi Uprava za zaštitu prirode, a jedan od glavnih ciljeva mu je informirati vas o prevenciji unosa i širenja invazivnih biljnih i životinjskih vrsta. U ožujku je pokrenuta i informativno-edukativna kampanja, a njen slogan „Slatke na prvu, gorke na drugu“ govori upravo o toj drugoj strani medalje: jednom kada se unesu, invazivne strane vrste je jako teško i skupo, pa čak i nemoguće ukloniti. Zato prije nego što pojurite u obližnji vrtni centar po novi ukras za vrt, neka vam ne bude teško proučiti popis invazivnih vrsta. Tako ćete spriječiti njihovo potencijalno dospijevanje u prirodu i poštedjeti se eventualnog objašnjavanja susjedima što vaš bambus radi u njihovom vrtu.

Sve što je bitno, na dohvat ruke
Skini aplikaciju za najbolje iskustvo portala. Čitaj, komentiraj i budi uvijek u toku s najnovijim vijestima.

VIDEO

10 godina borbe – Svjetski dan multiple skleroze
PROMO

10 godina borbe – Svjetski dan multiple skleroze

Izgubili su zdravlje, zbog dijagnoze mnogi i posao, a sada se boje kako će im uzeti i vozačke dozvole

Svježa hrana koja će vam uljepšati dan
PROMO

Svježa hrana koja će vam uljepšati dan

Kupnja novog hladnjaka može biti vrlo složen proces. Kako pronaći pravog? Novi Gorenje samostojeći hladnjaci zasigurno će vam ubrzati rad srca.
Kampanja “Juicy brine” predstavlja omiljeni voćni sok u inovativnom pakiranju
PROMO

Kampanja “Juicy brine” predstavlja omiljeni voćni sok u inovativnom pakiranju

Juicy stručnjaci već 25 godina brinu o kvaliteti sokova proizvedenih od najboljeg voća, a ususret rođendanu predstavljena je nova kampanja "Juicy brine" koja donosi omiljeni Juicy sok u modernom re-dizajnu i održivom pakiranju.