Financijska pismenost i digitalne kompetencije osigurač su za uspješnu budućnost svakog pojedinca. A kako bismo stvorili financijski neovisne pojedince, mladi bi se s temama financijske pismenosti trebali susretati od najranije dobi
Koliko su naši osnovnoškolci financijski pismeni: 'Najteža su nam pitanja o investicijama'
Mnoga djeca prve dodire s novcem imaju u svojoj kasici kad im roditelji daruju sitniš ili novac kao rođendanski dar. Takav koncept štednje djeci u najranijoj dobi pomaže stvoriti disciplinu, a usput im pruža osnovna znanja o upravljanju novcem. Međutim, financijske vještine mnogo su složenije od koncepta štednje, pa populariziranje financijske pismenosti kod djece već u osnovnoj školi može biti od velike pomoći.
I upravo je na tom tragu projekt Europski kviz o novcu, koji je pokrenula Europska bankovna federacija. Projektu su se pridružili i hrvatski učenici, koji su ostvarili zavidan rezultat, a mi smo provjerili kako su se pripremali za ovo natjecanje i jesu li zadovoljni postignutim uspjehom.
Ključ je u edukaciji
Učenicima je u Hrvatskoj omogućeno da o osnovnim pojmovima financijske pismenosti uče već od nižih razreda, i to u područjima kao što su razlikovanje želja i potreba, važnost planiranja budžeta i racionalna potrošnja novca, energenti i hrana.
Pa ipak, istraživanja pokazuju kako mnogo mladih nije upoznato s važnijim financijskim pitanjima, kao što su rizici kupnje proizvoda i usluga putem interneta, ističe naša sugovornica, profesorica Mirjana Javor iz Osnovne škole Ivana Mažuranića u Vinkovcima.
- Osim rizika internetske kupnje, mladi nisu svjesni ni važnosti dobrovoljne mirovinske štednje od prvog zaposlenja, kao ni važnosti planiranja financijskih ciljeva. Zato su projekti poput Europskoga kviza o novcu značajni. Učenici će jedino uz edukaciju u području financija stasati u generaciju odgovornih i discipliniranih građana koji će nam kao takvi osigurati sigurniju budućnost - kaže nam profesorica na početku.
Inače, Europski kviz o novcu najveće je europsko natjecanje u području financijske pismenosti, a Hrvatsku su na natjecanju predstavljali učenici 7. razreda Osnovne škole u Vinkovcima - Tomislav Harhaj i Mislav Mendeš, pod mentorstvom profesorice Javor.
- Uistinu sam bila ugodno iznenađena velikim uspjehom svojih učenika na državnoj razini Europskoga kviza o novcu jer nam je to prvo sudjelovanje u takvoj vrsti natjecanja, a osobito sam ponosna jer učenici tijekom kviza nisu imali niti jedan pogrešan odgovor. Na europskoj razini kviza rezultat učenika isto je bio zavidan, 17 točnih odgovora od ukupno 20, ali nije bilo dovoljno za nagradu, tako da je bilo prisutno malo razočaranje. No tugu je ubrzo zamijenila odlučnost kako će iduće godine pokušati postići bolji uspjeh - rekla nam je profesorica Javor.
'Najteža su pitanja o investicijama'
Cilj provedbe Europskoga kviza o novcu je potaknuti i motivirati učenike na informiranje o temama iz područja financijske pismenosti. A kako bi se pripremili za ovo natjecanje, naši su učenici koristili razne edukativne materijale Hrvatske udruge banaka i uz pomoć kvizova za vježbu stekli dodatna znanja iz područja financijske pismenosti.
- Jako nam se svidjelo natjecanje i kviz. Mnogo smo toga naučili pripremajući se za njega, ali moramo priznati da su nam najteža pitanja bila vezana za investicije – rekli su nam Tomislav i Mislav, sudionici natjecanja i učenici vinkovačke osnovne škole.
Ovogodišnje natjecanje bilo je uglavnom sastavljeno od očekivanih pitanja, s kakvima su se učenici susretali i tijekom priprema, koje su, kaže profesorica Javor, trajale mjesec i pol.
- Pripremali smo se najviše kroz nastavu naše izvannastavne aktivnosti Financijska pismenost, a zatim i kroz nastavu informatike jer je dio gradiva vezan za sigurnost na internetu, a dalje smo koristili podršku Hrvatske udruge banaka kroz pripremne kvizove i pitanja koja su se pojavljivala ranijih godina na istom natjecanju - otkriva profesorica Javor.
Zanimljivije je učiti kroz digitalne alate
Dobra je vijest što se svake godine sve više učenika u dobi između 13 i 15 godina uključuje u ovo natjecanje, a samo ove godine, putem online platforme Kahoot! i YouTube kanala, u kvizu je sudjelovalo 50.000 učenika iz 29 europskih zemalja.
- Europski kviz o novcu vrlo je dobro zamišljen i uvjerena sam da će pridonijeti popularizaciji financijske pismenosti kod mladih i razvijanju vještina upravljanja novcem – smatra profesorica Javor.
A kako bi se dobila šira slika o tome kakvo je znanje hrvatskih učenika o financijama, Hrvatska udruga banaka provela je i istraživanje na temu zastupljenosti financija u obrazovanju te općenito financijskoj pismenosti mladih. Prema rezultatima, čak 81,9% nastavnika smatra kako je učenicima zanimljivije učiti o područjima poput financija uz pomoć aplikacija na mobitelu i online kvizova. Prema istom istraživanju, većina nastavnika rekla je kako je iznimno važno potaknuti učenike na obrazovanje o osnovnim financijskim pojmovima, sigurnom korištenju interneta te o poduzetničkim vještinama i znanjima.
Među anketiranim nastavnicima bila je i profesorica Javor, koja smatra da je mlade za učenje o upravljanju financijama najbolje zainteresirati kroz izvanškolske aktivnosti.
- Smatram da bi u školama trebalo pokrenuti aktivnosti iz tog područja kao i provođenje različitih projekata s ciljem edukacije iz financijske pismenosti te organiziranje školskih događaja poput Tjedna novca, Svjetskog dana štednje i slično, kojima će se vještine i znanja stečena u nastavi primjenjivati neposredno na svakodnevne situacije. Zato preporučujem svim profesorima i učenicima sudjelovanje u sljedećem kvizu o novcu jer će znanje stečeno tijekom priprema učenici sigurno koristiti u budućnosti, tako da je ovo bila prava škola za život – zaključuje profesorica Javor.