Prva žena u Hrvatskoj vozačku je dobila prije 104 godine. Hrvatice danas voze autobuse, tramvaje, taksije i ralice. Evo što je zajedničko vozačicama Snježani, Mariji i Sandri
Znate li koliko je danas Hrvatica za volanom?
"Šašava baba" - tako su zvali Almu pl. Balley kad je davne 1914. u Hrvatskoj poželjela polagati vozački ispit. Njena inicijativa pokrenula je veliku debatu u prvom hrvatskom automobilskom klubu jer tadašnji propisi jednostavno nisu predviđali mogućnost da žena sjedne za volan. Ipak, Almi je dozvoljeno da pristupi ispitu kojeg je bez problema položila iz prve. Iako su propisi vožnju svrstavali u "muške aktivnosti", članovi automobilskog kluba pružili su Almi podršku i pozvali ostale dame da slijede njen primjer.
Više od stoljeća kasnije u Hrvatskoj je oko 800 tisuća vozačica. Naime, od nešto više od dva milijuna vozača, 40,5 posto su žene. Hrvatice danas više nisu "dobre u muškom području", nego su to područje učinile zajedničkim. One su danas ravnopravne kolegice vozača tramvaja, autobusa, taksija...
"Od malena volim aute. Dok su se druge djevojčice igrale lutkama, ja sam pomagala tati popraviti auto. Tu sam svoj na svome.", govori Zagrepčanka Snježana koja je za volanom pronašla i karijeru. Vozila je za jedno taksi udruženje, pa prije dvije godine prešla na Uber platformu. Smatra se sretnicom jer joj je vožnja strast. S obzirom na svojih 50 godina, kaže, teško bi u nekoj drugoj branši uspjela pronaći posao. Trenutno je na HZZ-u prijavljeno 195.400 nezaposlenih od čega čak 110.704 žene. Uber priliku za rad pruža svima. Zato se svakog dana sve veći broj žena prijavljuje na platformu. Danas je Uberovih vozačica više od stotinu i imaju sve iste uvjete kao muški kolege.
"U Uberu su svi kolege divni. Ima nas svih generacija, no svi su pristupačni i spremni pomoći", govori nam Snježana.
Granice između "muških" i "ženskih" poslova sve su manje vidljive, no još su uvijek žene manje plaćene za obavljanje istih poslova. Prema podacima koje je objavio DZS, žene su 2015. godine besplatno radile 45 dana. Godinu ranije, prosječne neto plaće su im bile manje za 10,9 posto manje od prosječne mjesečne neto plaće muškaraca. Zato je iznimno važno da svi vozači na Uberovoj platformi imaju iste uvjete zaposlenja te u svakom trenutku znaju koliko su zaradili.
"Ako ste predani vožnji, zarada je dobra jer funkcionira po principu "koliko voziš, toliko zaradiš". Jako je važno znati da ćete na kraju biti pošteno plaćeni za svoj rad, a to je u Uberu sigurno", priča Uberova vozačica Marija i dodaje da unatoč činjenici da radi dva posla, zbog fleksibilnosti vožnje preko Uber platforme, ima čak i više vremena nego prije. Fleksibilnost radnog vremena, odnosno sloboda da radimo kada i koliko nam odgovara, dok ne zaradimo iznos koji želimo; postao je ideal kojem većina teži, posebno koristan ženama koje posao čeka i nakon posla. Naime, kućanski poslovi i odgoj djece još uvijek se smatraju prvenstveno ženskim poslovima. Istraživanje dr.sc. Ksenije Klasnić pokazalo je kako u više od 80 posto veza sve ili većinu tih poslova obavljaju žene. U samo 16 posto veza ti su poslovi ravnopravno raspoređeni, a tek u dva posto takve poslove većinom rade muškarci.
"Otkad vozim preko Uber platforme imam više vremena za djecu, iako radim dva posla. Ne moram više moliti obitelj da odu po djecu u školu jer sam ja na poslu. Samo ugasim aplikaciju i nitko me ne pita kamo ću", kaže Marija.
Iako su na cesti same, obje kažu kako se osjećaju sigurno, čak i kad voze noću, a s njima se slaže i studentica Sandra.
"Imam dojam da su žene sa mnom opuštenije, dok muškarcima uglavnom bude zabavno što ih vozi žena. Svi su do sada bili pristojni, tako da je početna trema jako brzo nestala", priča Sandra. Kada dobiju poziv, vozači na aplikaciji vide tko im je klijent, kako su ga ocijenili drugi vozači te kamo želi ići. Krajem prošle godine, Uber je u aplikaciju dodao i gumb za sigurnost zahvaljujući kojem vozači svoju lokaciju mogu podijeliti sa svojim najbližima ili na primjer ugovorenom zaštitarskom tvrtkom. Njihovi prijatelji i obitelj tako u svakom trenutku znaju gdje se nalaze, što omogućuje i brže pružanje pomoći u slučaju nesreće ili opasnosti, bez potrebe za telefonskom komunikacijom.
"Preko Ubera sam počela voziti čim je došao u Hrvatsku. Platforma mi se učinila sigurna i korektna, a sad, dvije godine kasnije, mogu reći da sam bila u pravu. Zahvaljujući aplikaciji preko koje vozimo sama planiram svoje radno vrijeme i uvijek znam tko mi sjeda u auto", kaže Snježana. Tijekom sto godina otkada je Alma pl. Balley položila vozački, njenim stopama krenule su mnogobrojne Hrvatice. Otprilike jednako toliko dugo ostalo je neodgovoreno vječno pitanje: tko vozi bolje, muškarci ili žene? Unatoč brojnim istraživanjima, točan odgovor na to pitanje ne postoji jer su vozačke sposobnosti individualne. Ipak, pitate li Uberove korisnike, Snježana, Marija i Sandra voze za čistu peticu.
Vrbovsko zove na doček nove godine u podne - bit će to vrhunska zabava za sve uzraste!
Revolucija u njezi kože: Prirodni proizvodi koje morate isprobati!
Elit Premium kućanski pomoćnici: Savršeni pomoćnici kakve bi i Djed Božićnjak poželio ispod bora