Taktike su sve inovativnije i teže se otkrivaju, kažu u policiji. S dovoljno detaljnim informacijama o nekoj osobi varalice se mogu lažno predstaviti i obavljati razne nezakonite poslove
Ne smiju se telefonom davati podaci s vaše osobne iskaznice
Policija i Hrvatska udruga banaka (HUB) upozoravaju da nikako ne dajemo osobne podatke navodno službenim osobama telefonom ili elektroničkom poštom. Iza takvih pokušaja kriju se prevaranti.
Na grub način to je naučila i umirovljenica iz Ivanić Grada (podaci poznati redakciji), koja godinama ima pretplatu kod Optime telekoma.
- Nazvala me Filipa. Rekla je da zove iz A1 i ponudila da prebacimo pretplatu jer nam je za 85 kuna nudila i novi telefon - ispričala je.
Lažni teleoperater
Pročitala je suprugov OIB, jer na njega glase računi, i broj njegove osobne. Po završetku razgovora shvatila je da je navodna Filipa zvala s nepoznatog broja. Odmah je zvala telekomunikacijsku kuću i pitala ih je li je netko od njih kontaktirao.
- Odgovorili su da korisnike ne zovu sa skrivenog broja i da nemaju akciju za 85 kuna. Preporučili su mi da nikoga ne puštam u kuću, ne potpisujem nikakve ugovore i ne dopustim da mi netko dira liniju. Sve sam prijavila policiji - kaže. Kako bi se zaštitili, mailom su obavijestili sve teleoperatere o svojem slučaju, a suprugu su zamijenili osobnu.
Promijenili osobnu
Iz A1 su odgovorili kako nemaju prijavu ovakvih prijevara, a da njihovi operateri uvijek zovu s vidljivog broja koji počinje s 0800 i koji se može provjeriti u telefonskom imeniku.
Iz policije su potvrdili da ovakvih krađa identita i osobnih podataka ima.
- Taktike su sve inovativnije i teže se otkrivaju. Varalice zovu, šalju tekstualnu poruku ili mail i prijevarom navode osobe da im daju podatke s osobne iskaznice, financijske i sigurnosne podatke - kažu u policiji. S dovoljno detaljnim informacijama o nekoj osobi varalice se mogu lažno predstaviti.
- Prevaranti mogu naručivati proizvode ili usluge u tuđe ime, upravljati njegovim bankovnim računima, uzimati zajmove ili obavljati druge nezakonite poslove. Mogu te podatke prodati i drugim prevarantima - upozoravaju iz policije.
HUB dodaje da iste podatke varalice mogu ukrasti mailom.
- Prijevara počinje tako što se kriminalci ‘ubace’ u poslovnu komunikaciju između dvije tvrtke. Kad dođe vrijeme za plaćanje naručene robe, šalju lažnu poruku i predstavljaju se kao onaj kome treba platiti posao koji se dogovara. Pritom tvrde da se promijenio broj računa i banke te daju novi. Taj račun je otvoren radi prijevare - navode u HUB-u.
Presretanje poruka
Ime pojedinih osoba kojima se obraćaju dobivaju socijalnim inženjeringom - prikupljanjem podataka s društvenih stranica, preko službenih stranica tvrtki, presretanjem pošte koja dolazi iz tvrtke koju napadaju ili čak priskluškivanjem razgovora u kafiću u kojemu u stankama sjede zaposlenici. Ciljanim pojedincima šalju mail sa zloćudnim softverom i prijevara može početi. Usred dopisivanja dviju strana ubacuju svoju lažnu poruku i traže uplatu. Neki nasjednu.
1. Prisluškivanje može biti početak prevare preko poslovnog maila
Kod krađe podataka mailom, varalice podatke o nekome skupljaju na društvenoj mreži, a ponekad ga i prisluškuju u kafiću tijekom pauze.
2. Žrtvi šalju zloćudni softver
Varalice presreću poštu tvrtke na koju ciljaju, a onda šalju LAŽNI mail sa zloćudnim softverom NA CILJANU ŽRTVU.
3. Aktivacija klikom na poveznicu
U lažnome mailu je poveznica ili privitak. kad se otvori, aktivira se zloćudni program.
4. Slobodan pristup računalu.
Kad se aktivira zloćudni program, može se pristupiti računalu žrtve. Druga varijanta je da se tajno instalira taj program.
5. Ubacivanje s lažnim mailom.
Usred službene prepiske traže da im se na njihov račun plati posao koji se dogovara
Stigao mail s mutnom ikonom za privitke? Ne otvarajte ga!
OPREZ - Ako se čini da mail ima zamućenu ikonu za privitak, ne klikajte. To će vas odvesti na stranicu koja izgleda poznato, a ako tamo upišete korisničko ime i lozimku, dali ste hakeru pristip vašim računima i osobnim podacima.