Steve Jobs je umro na današnji dan 2011. godine, a u sljedećih pet godina Apple je postao najvrednija kompanija na svijetu. No, žive li na Jobsovim zaslugama?
Pet godina kasnije: Koliko se Apple promijenio bez Jobsa?
Mnogi su mislili da će smrt Stevea Jobsa prije pet godina označiti i kraj za Apple kakav smo znali do tada. Čovjek koji je definirao Apple ostavio je neizbrisiv trag na svojoj kompaniji, ali i na cijeli svijet. No, danas Apple postavlja financijske rezultate koje bi poželjela svaka kompanija, njihovi proizvodi i dalje su iznimno traženi, ali prisutan je i onaj osjećaj da tu stalno nešto fali.
Bili su revolucionari
Pod Jobsovim vodstvom Apple je bio revolucionarna kompanija koja je mijenjala svijet. Macintosh je bio prvo tržišno uspješno računalo s grafičkim sučeljem i mišem, a Apple II u svoje je vrijeme bio ogroman uspjeh. Jobsov povratak u Apple donio je nove promjene, a šareni iMac pokazao je da računala ne moraju nužno biti dosadne sive kutije. U sljedećim godinama pod njegovim vodstvom vidjeli smo iPod, MacBook Air, iPad i iPhone kao vjerojatno najvažniji Appleov proizvod. Svi su ti proizvodi bili mjerilo u svojoj klasi i revolucionarni u svoje vrijeme i što god mislili o Appleu, oni su stigli zahvaljujući Jobsu.
I nakon pet godina iz Applea stižu sjajni proizvodi, no teško se oduprijeti dojmu da nedostaje ta revolucija ili Jobsova vizija u kojoj je mogao gledati stvari kao običan korisnik i vidjeti poslovni potencijal u njima.
iPhone je s godinama narastao, ali u protekle dvije godine vidjeli smo tri gotovo identična telefona. iPad je varirao u veličini, a razvijao se i MacBook Air. Svima je zajedničko da su pratili tržište i mijenjali se shodno tome. Jedini praktično novi proizvod koji je izašao u mandatu Tima Cooka je Apple Watch koji je u drugoj generaciji postao još bolji, a iako su prodali milijune satova, teško je reći da ima status kao i drugi Appleovi uređaji.
- Nismo vidjeli velike inovacije iz Applea u eri nakon Stevea Jobsa - rekao je za AFP Vivek Wadhwa, bivši poduzetnik i profesor sa Sveučilišta Carnegie Mellon. Dodaje kako i najnoviji iPhone 7 odlično reklamiraju, ali da se radi o opet istom telefonu.
Otvaraju se novim područjima
Steve Jobs je dva puta uzdizao Apple na tron, a kad je odlazio Timu Cooku je rekao da ne želi da se ikad pita što bi on napravio - već da samo učini što je ispravno. Cook je to i učinio i nije se osvrtao previše unazad. Prihodi i zarada dvostruko su viši nego prije pet godina.
Cook je mijenjao kompaniju i iznutra i povećao ulaganje na istraživanje i razvoj na 4 posto ukupnih prihoda, dok je pod Jobsom to bilo samo 2 posto, a učinio je i ono što je Jobs odbijao - isplatio dividende dioničarima.
Kao i mnoge kompanije, Apple danas ispituje nova tržišta u potrazi za tom sljedećom velikom stvari. Ušli su u streaming usluge i mobilno plaćanje, a navodi se da rade na autonomnoj vožnji i na virtualnoj stvarnosti. Govoreći o ovom novom području Tim Cook je najkonkretnije rekao kako mu je puno atraktivnija proširena stvarnost (s uređajima poput Microsoftova HoloLensa) jer omogućuje bolje iskustvo.