Kvaka24

Komentari 0

Andreja Kajtaz: Fina korisnicima omogućuje digitalno poslovanje po principu 'ključ u ruke'

Andreja Kajtaz: Fina korisnicima omogućuje digitalno poslovanje po principu 'ključ u ruke'

Fina je među vodećim tvrtkama u digitalizaciji poslovanja, a zaslužna je i za ukupan napredak tehnoloških inovacija u poslovanju na razini države. Koje sve benefite nudi malim i srednjim poduzetnicima, rekla nam je Andreja Kajtaz

24sata: Kao direktorica Sektora komercijalnih digitalnih rješenja u Fini imate najbolji uvid u elektroničko poslovanje tvrtki. Koja su to digitalna rješenja znatno olakšala poslodavcima usluge, a time i poslovanje?

Moram reći kako sam zadovoljna time što svojim korisnicima možemo ponuditi zaokruženu digitalnu uslugu - od otvaranja poslovanja do njegova vođenja. Danas je, primjerice, moguće jednostavno pokretanje poslovanja iz vlastitog doma, i to zahvaljujući sustavu START, čiji je nositelj Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja, a uspostavila ga je Fina. No ako poslovanje želimo učiniti digitalnim, trebamo itekako voditi računa o faktoru sigurnosti. Fina je kvalificirani pružatelj usluga povjerenja koja svojim korisnicima omogućava zaštitu i sigurnost u svijetu elektroničkih transakcija. Naši digitalni certifikati omogućuju primjenu elektroničkog potpisa te autentikaciju na elektroničke servise, ovisno o zahtijevanoj namjeni te stupnju sigurnosti. Jedan od najkorisnijih, a i najkorištenijih digitalnih poslovnih procesa, je e-Račun, pomoću kojega korisnik može izdavati, primati i arhivirati svoje račune u strukturiranom elektroničkom obliku, pri čemu su osigurani interoperabilnost na nacionalnoj i međunarodnoj razini te pravna ispravnost. Korisnici mogu i preko Finine mobilne aplikacije m-Fina pregledavati svoje ulazne i izlazne e-račune, mijenjati im status i primati obavijesti o pristiglim e-računima. Jedno od nezaobilaznih digitalnih rješenja je svakako i e-potpis, a važno je istaknuti da Fina korisnicima jamči sigurnost u korištenju, stabilnost te usklađenost s regulativom i standardima. Vrlo je korisna i mogućnost provjere valjanosti nečijeg e-potpisa putem rješenja Fina validator. Sve je popularnija i uporaba vremenskog žiga, koji jamči neovisno vrijeme i valjanost potpisa te zaštitu dokumenta godinama nakon njegova nastanka.

24sata: Sigurno imate feedback od klijenata - koje su usluge poslodavci posebno istaknuli kao olakšavajuće?

Dobivamo, prikupljamo i analiziramo feedback od svojih klijenata, i pozitivni i negativni, a svi su nam itekako važan korisnički input za poboljšanja. Ako moram izdvojiti neke od usluga, izdvojit ću e-Račun, u kojem su vrlo mjerljivi efekti digitalizacije procesa fakturiranja i 'end to end' obrada digitalne strukture podataka - od izdavanja, ovjere, knjiženja do arhiviranja. Još jedan izvrsno prihvaćen proizvod od strane naših korisnika je info.BIZ, koji pruža uvid u informacije o uspješnosti poslovanja i financijskom položaju svih poslovnih subjekata te o poslovnoj okolini u kojoj oni djeluju, što su vrlo vrijedne informacije mnogim poduzetnicima, institucijama i tvrtkama. Info.BIZ je i najažurnija baza poslovnih informacija za više od 830.000 poslovnih subjekata iz više od 30 izvora te nudi brz i jednostavan pristup velikom broju poslovnih podataka i informacija u stvarnom vremenu. Omogućuje brže, jednostavnije i sigurnije donošenje poslovnih odluka, sustavno praćenje klijenata, olakšava izradu poslovnih analiza te praćenje trendova i prepoznavanje potencijala na tržištu. Ovaj servis također kontinuirano unapređujemo, u skladu sa specifičnim potrebama koje prikupljamo kroz povratnu informaciju korisnika.

24sata: Koliko im tijekom pandemije pomaže usluga COVID score, koju ste uveli zbog krize izazvane virusom? Koju su korist poslodavci dobili njome?

Nakon što je Vlada RH u travnju prošle godine donijela gospodarske mjere za ublažavanje učinaka pandemije i njezina širenja, bilo je potrebno osmisliti sustav koji će povezati institucije, a ujedno razviti i metodologiju za procjenu ugroženosti gospodarstva. Upravo je Fina razvila sustav Portal Mjere, koji je obuhvatio sve strane u procesu - državu, banke i poduzeća, te rasteretio gospodarstvenike od papirologije i prikupljanja podataka. S druge strane, kako bi taj sustav bio učinkovit, Fina je osmislila i metodologiju COVID score, koja precizno određuje stupanj ugroženosti poduzeća, pojedine djelatnosti, odnosno gospodarstva u cjelini. Portal Mjere i sustav COVID score ključni su digitalni projekti kojima je Hrvatska odgovorila na ekonomske izazove prouzročene pandemijom. Zahvaljujući tom rješenju, Hrvatska je postala jedna od prvih država EU koje su implementirale objektivne kriterije za pružanje pomoći gospodarstvu u vrijeme COVID krize. Možemo sa sigurnošću ustvrditi kako su sustav Portal Mjere i metodologija COVID score poduzetnicima izravno omogućili mnogo lakši dolazak do sredstava za kreditiranje likvidnosti. S druge strane, tako je i državi omogućeno precizno detektiranje kome je pomoć najpotrebnija, kako bi mjere bile učinkovite i kako bi se ostvarila njihova svrha.

24sata: Gdje je na ljestvici, prema Vašemu mišljenju, Hrvatska u odnosu na članice EU kad je riječ o elektroničkom poslovanju? Što još nužno nedostaje? Nabrojite neke usluge koje, primjerice, imaju baltičke ili skandinavske zemlje, koje se tiču olakšavanja poslovanja, a da ih mi nemamo.

Nedavno smo svjedočili kako je prema novoobjavljenom indeksu DESI Europske komisije Hrvatska, kao i svih 27 članica Europske unije, napredovala u digitalizaciji gospodarstva i društva, te se sad nalazi na 19. mjestu. To nam govori da ipak postižemo napredak, no naravno da bismo svi voljeli da on bude brži. Ali uzevši u obzir podatak da je 23% poduzeća s visokom i vrlo visokom razinom digitalnog intenziteta, što je gotovo u okviru prosjeka cijele EU, ne trebamo sumnjati u digitalnu pismenost naših poduzetnika. Danas smo svi svjesni da je elektroničko poslovanje nužno za sudjelovanje hrvatskoga gospodarstva na globalnim tržištima kroz ponudu hrvatskih roba i usluga s proširenom mogućnošću nabave proizvoda i usluga sa svjetskog tržišta. Osim što se radi o digitalnoj infrastrukturi koja omogućava kvalitetnije provođenje i praćenje poslovnih procesa, ono utječe na podizanje kvalitete te povećanje zadovoljstva kupaca. Elektroničko poslovanje u tvrtkama predstavlja radnu okolinu u kojoj se lakše razvija i upravlja znanjem te povećavaju kreativnost i inovacije. U konačnici, elektroničko poslovanje pospješuje umrežavanje gospodarstva i povećava cjelokupnu nacionalnu konkurentnost. Skandinavske zemlje, poput Estonije i Danske, svi držimo kao uzor i referentni model digitalizacije, a to pokazuju i europski podaci. Brojnost i brzina uspješno digitaliziranih javnih sustava u segmentu interoperabilnosti registara, koji su ključni za optimizaciju i digitalizaciju, jest ono što vidimo i čemu težimo.

24sata: Na kojim inovacijskim digitalnim rješenjima trenutno radite i što od noviteta poslodavci mogu očekivati u 2022. godini?

Planovi nisu mali, očekuju nas zaokreti i unapređenja na našim transakcijskim servisima, poput e-Računa za poslovne subjekte, koji će osigurati promjenu korisničkog iskustva kroz nove funkcionalnosti, dizajn te dodatne servise koji su upravo u razvoju, a koji će se prirodno nasloniti na e-Račun. Pored toga, Fina nastavlja punom brzinom razvijati i unapređivati virtualna rješenja te pritom utjecati na poboljšanje korisničkog iskustva. U tijeku je razvoj procesa virtualne registracije i udaljene identifikacije korisnika, a sve u skladu s jasno reguliranim zakonskim uvjetima vezanim za implementaciju usluga povjerenja. Implementacija novih virtualnih komunikacijskih rješenja, poput chatbota koji se proširuje na više servisa, nastavak je nastojanja približavanja korisniku i odgovaranja na njegove potrebe.

24sata: Često ističete kako je Fina imala i ima veliku ulogu u digitalizaciji cjelokupnog hrvatskoga gospodarstva. Možete li to malo pobliže opisati, što je sve Fina inicirala u tom smislu na državnoj razini?

Prateći najbolje svjetske prakse, Fina je iznijela niz projekata izgradnje ključne infrastrukture i servisa za široku primjenu suvremenih digitalnih financijskih i javnih usluga. Počevši od NIAS-a, koji čini okosnicu sustava e-Građani, servisa e-Račun za javni i poslovni sektor, e-Pristojbi, sustava START, usluga elektroničkog potpisa, digitalnih certifikata, vremenskog žiga, pa do ostalih usluga povjerenja koje omogućavaju digitalizaciju, fleksibilnost i veću učinkovitost poslovanja. Upravo će oni predstavljati važne temelje za ostvarenje postavljenih dugoročnih strateških ciljeva daljnje zelene i digitalne tranzicije, za koju smo se opredijelili kroz niz inicijativa usvojenih našom dugoročnom strategijom. Fina će i u sljedećem razdoblju svakako biti usmjerena na razvoj centralnih digitalnih platformi i modularnih rješenja koji omogućuju modernu javnu upravu, suvremeno iskustvo korištenja javnih usluga te podršku učinkovitom poslovanju poslovnih subjekata. Važno je istaknuti velike i važne usluge koje Fina obavlja u segmentu platnih sustava. Primjerice, platni sustav NKSInst, koji omogućuje provođenje instant platnih transakcija u gotovo realnom vremenu, 24/7/365. U segmentu daljnjeg razvoja usluga za financijsku industriju također ne posustajemo i pred nama su inicijative iz kojih će proizaći nova zanimljiva rješenja.

24sata: Digitalne usluge olakšavaju poslovanje, no koliko su one u konačnici financijsko opterećenje za poslodavca? Koristeći vaše usluge, posluju li lakše, ali skuplje? Što kažu poslodavci?

S obzirom na razlike u kompleksnosti i strukturi poslovanja mikro, malih i velikih tvrtki, usložnjava se i početna investicija koja je nužna za pojedinačni ili sveobuhvatni digitalni proces. Naravno, razlikuju se i financijske mogućnosti za investiranje. Iz tog razloga nužno je voditi računa o malim tvrtkama, i to tako da im se omoguće što jednostavnija web ili mobilna rješenja, pri čemu će biti dovoljno, primjerice, da posjeduju digitalni certifikat za identifikaciju i e-potpis, da bi mogli preko weba poslati, recimo, e-račun prema drugoj strani ili elektronički potpisati dokument. Međutim, velike tvrtke koje su se ozbiljno prihvatile optimizacije i transformacije zasigurno značajnije investiraju u razvoj različitih softverskih rješenja, koja im rješavaju pitanja djelomične ili potpune automatizacije onoga što digitaliziraju. Unatoč investicijama, krajnji efekt ovakvih transformacija mora rezultirati uštedama.

24sata: Možemo li spomenuti neke važnije brojeve - koliko poslodavaca koristi vaše elektroničke usluge u cijelosti i koliko se korisnika usluga povećalo u 2021. u odnosu na 2019.? Koliko ukupno usluga nudi Fina za poslodavca? Postoje li paketi koje kupuju, kako im sugerirate što uzeti?

Više od 100.000 krajnjih korisnika su korisnici naših usluga povjerenja, odnosno nekog od digitalnih certifikata iz našeg portfelja. Malo više od 40.000 poslovnih korisnika su korisnici servisa e-Račun. Sve je veći broj korisnika koji nam poklanjaju povjerenje za uslugu digitalizacije po principu 'ključ u ruke' - od pohrane njihove papirne dokumentacije do cjelokupne dematerijalizacije, koja uključuje poštovanje pravila i standarde arhiviranja te isporuka u napredne sustave e-Arhiva. Naravno, naša rješenja su modularna, pa korisnik može izabrati i koristiti cijeli proces, odnosno paket rješenja, ili samo jedan segment. Primjerice, samo uslugu skeniranja ili samo uslugu vremenskog žiga i slično. Zadovoljni smo time što je kroz promatrani period vidljivo povećanje korisnika za različite segmente usluga i svakako ćemo se truditi i dalje opravdati njihovo povjerenje.