![Promjena paradigme: Biti poduzetnik danas je poželjno](https://img.24sata.hr/eN4UvQZkhZns-0Y1n02RpZqhOsM=/414x267/smart/media/images/2022-24/f-sesnic-3dtech.jpeg)
Kad govorimo o trendovima poduzetništva u Hrvatskoj, mogu reći kako je percepcija građana prema poduzetništvu sve pozitivnija, a upravo je percepciju najteže mijenjati
Kad govorimo o trendovima poduzetništva u Hrvatskoj, mogu reći kako je percepcija građana prema poduzetništvu sve pozitivnija, a upravo je percepciju najteže mijenjati
Bavljenje poduzetništvom počinje biti shvaćano kao poželjan životni stil. Poduzetništvo donosi kontinuirane izazove, što uključuje preskakanje prepreka koje su nepredvidive i konstantne. Važno je zadržati upornost i predanost u postavljanju i dosezanju ciljeva. Zato volim naglasiti kako je svaka osoba koja zaposli sebe, a uz sebe eventualno još ponekog, heroj koji radi veliku stvar za cjelokupno društvo. Važno je da na ovaj način promatramo poduzetnike i osvijestimo kolika je njihova važnost.
Na ovakav trend sigurno utječu informacije koje su dostupne putem raznih kanala komunikacije, posebno digitalnih medija. Potaknuti pozitivnim iskustvima startupova koji su nastali u Hrvatskoj i postigli zapažen uspjeh, ljudi s idejama u koje vjeruju kreću prema njihovoj realizaciji. Baš ta i takva pozitivna kultura poduzetništva pobuđuje želju i strast u našim mladim ljudima da i oni krenu što prije sličnim putem koji im omogućuje da osjete slobodu i kreativnost i usmjere je konkretno u vlastita poduzetnička rješenja. Kad je glavna misao vodilja pomoći korisniku, klijentu ili kupcu zahvaljujući vlastitim znanstvenim dostignućima, ili bilo kakvim drugim tehnološkim ili društvenim inovacijama koje poduzetnik stvara i plasira na tržište, tad pokazujete sebi i drugima kako je napredak u svakom smislu moguć.
Naša je misija u ZICER-u pružiti podršku svima koji kreću ovakvim putem te uvidjeti i prepoznati potencijal te sugerirati u definiranju smjera u kojem određeni startup treba i želi ići.
Kad govorimo o trendovima koje primjećujemo na svim razinama, mogu reći kako sve ubrzano ide prema digitalizaciji. Velik je naglasak na pokretanju poslova temeljenih na uslužnim djelatnostima jer takvi poslovi iziskuju minimalna ulaganja, a temelje se na kompetencijama poduzetnika te su to uglavnom konzultantski poslovi, copywriting (pisanje tekstova), upravljanje društvenim mrežama, organiziranje događanja, edukacijske usluge, grafički dizajn, digitalni marketing i sl.
Također, trend je da ljudi uz redovne poslove otvaraju paušalne obrte (uz rad) kako bi komercijalizirali neke svoje hobije i povećali svoje prihode. Tome je sigurno doprinijela jednostavnost otvaranja poslovnih subjekata, a posebno paušalnog obrta. Isto tako, trend koji je prisutan kod startupova u ZICER-u je sve veća sposobnost privlačenja izvrsnih kadrova iz stranih država, posebno onih zapadnih, kojima mi prirodno aspiriramo, a koje u Hrvatsku privlače sigurnost, zdrava hrana, povoljna klima i ugodno radno ozračje. Na taj sam trend posebno ponosan i vjerujem kako će u budućem razdoblju biti još intenzivniji.
Kad govorimo o podršci koju ZICER daje poduzetnicima, želio bih naglasiti kako smo mi ovdje specijalizirani na nekoliko razina. Kroz Plavi ured otvoreni smo za pružanje podrške svakome tko razmišlja o ulasku u poduzetništvo. Kroz edukacije i radionice, sistematizirane te jednostavno i lako dostupne informacije, kao i savjetovanja poduzetnicima, pomažemo u demistifikaciji svega što im se na prvu ne čini jednostavnim za savladavanje i od čega često zaziru.
Ovdje bih poseban naglasak stavio na Startup akademiju, sveobuhvatni i temeljni četverodnevni seminar namijenjen svima koji tek kreću u svijet poduzetništva, ali i onima koji su taj put počeli. Kroz program obrađujemo teme vezane za pravna, zakonodavna, računovodstvena i financijska pitanja, radimo na razradi poslovnog plana te na postavljanju temelja prodajne i marketinške strategije. Nakon ovako prikupljenih znanja i stečenih vještina lakše je donijeti odluku o smjeru poduzetničkog puta.
Za one koji razvijaju tehnološke proizvode imamo nešto drugačiji, specijalizirani pristup. Jedan od najznačajnijih programa za razvoj startupova je Startup Factory akceleracijski program. Kroz njega je u posljednjih šest godina prošlo 88 timova, koji su pokrenuli startupove koji danas postižu uspjehe ne samo u Hrvatskoj nego i globalno plasiraju svoje proizvode, šire poslovanje te otvaraju urede i izvan naše zemlje. Ovih dana pripremamo novi ciklus prijava za sedmu Startup Factory generaciju. Do sada je kroz Startup Factory program za 33 startupa i njihov razvoj dodijeljeno više od četiri milijuna kuna bespovratnih pre-seed investicija, i to no equity sredstava, što znači da startupu koji se razvija uz ovu podršku ne ulazimo u vlasničku strukturu. Pozivam sve razvojne timove i mlade startupove s inovativnim tehnološkim idejama da prate ZICER-ove komunikacijske kanale i prijave se na Startup Factory akcelerator te krenu prema realizaciji svojih ideja.
U ovom trenutku, kad smo već duboko zagazili u inflaciju, neodgodivo je potrebno pronaći model koji će poslodavcima olakšati isplatu konkurentnih plaća. Cijene dobara i usluga naglo su se povećale, a to adekvatno ne prati rast plaća, pa nam prijeti urušavanje gospodarskog sustava ako se ne donesu hitne mjere koje će utjecati na njihov značajniji rast.
Za kraj savjetujem svima, a posebno mladima, da se okušaju u poduzetništvu ali isto tako i da prije toga steknu temeljna iskustva i kompetencije kako bi bili što konkurentniji i sa što manje rizika ušli u sve procese koje poduzetništvo zahtijeva. Time se smanjuje rizik neuspjeha, iako je i neuspjeh bitan dio procesa učenja. Ako se on i dogodi, važno je nakon njega ne odustati nego iz njega izvući iskustvo i zaključke te na tim temeljima napraviti nešto bolje što sutra može biti održivo.