Na portal se također možeš prijaviti i
putem svog Facebook ili Google računa.
ili Prijava Prijavi se
Najnovije vijesti iz Hrvatske i Svijeta na 24sata
9 komentara

Budite oprezni: Hrana s roštilja može biti štetna za zdravlje...

Visoke temperature koje su prisutne prilikom pečenja ili prženja mesa i ribe na otvorenoj vatri dovode do stvaranja potencijalno karcinogenih HCA i PAH spojeva

Happy man grilling meat on a barbecue grill outdoors.
Foto: skynesher
9 komentara

Iako roštilj ima i prednosti za zdravlje jer se ne dodaju dodatne količine ulja kao kod prženja ili pohanja, a podrazumijeva i boravak u prirodi, hranu s grilla zapravo ne bi trebalo jesti prečesto.

- Uspješno roštiljanje traži temperaturu četiri do šest puta veću od one koju pruža pećnica, riječ je o minimalnih 1000 °C. Visoke temperature koje su prisutne prilikom pečenja ili prženja mesa i ribe na otvorenoj vatri dovode do stvaranja potencijalno karcinogenih spojeva tzv. policikličkih aromatskih ugljikovodika odnosno PAH spojeva na površini hrane. Nastanku PAH spojeva pridonosi i izgaranje goriva (ugljena) koje se koristi za pečenje. Međutim, najznačajniji je nastanak ovih spojeva kada otopljena mast sa hrane kaplje na izvor topline stvarajući ih dovoljno da se u značajnoj mjeri talože na površini mesa i ribe - objasnila nam je prof. dr. sc. Darija Vranešić Bender, klinička nutricionistica i direktorica tvrtke Vitaminoteka.

POGLEDAJTE VIDEO:

Visoke temperature plamena s otvorenog roštilja također dovode do reakcije između kreatina i aminokiselina u mesu i ribi, uzrokujući stvaranje druge skupine karcinogenih spojeva poznatijih kao heterociklički amini (HCA) - dodaje nutricionistica.

VRLO JEDNOSTAVNO Domišljati trikovi: Riba se više nikada neće lijepiti za roštilj

Naravno da je visoka toplina pripreme tek dijelom zaslužna za jedinstveni okus hrane pripremljene na roštilju, koji je, složit će se mnogi, nenadmašiv u okvirima gastronomskih užitaka - rekla je. 

Foto: dreamstime

Iako ove spojeve nije moguć sasvim izbjeći, Vranešić Bender kaže da to nije razlog da se zaboravi na roštiljanje i zadovoljstvo koje ono pruža.

KNJIŽICE NA DAR UZ 24SATA Zdravi tijekom zime: Namirnice za jak imunitet i zdravo srce

Savjeti za zdraviji roštilj

Moguće je roštiljati i zdravije. 

- S obzirom da je glavni krivac za karcinogenost kombinacija zasićenih masti i visoke temperature, prvi je korak izbjegavanje pripreme masnog mesa. Apetit radije zadovoljite ribom, manje masnim mesom, povrćem i voćem na grilu - savjetuje nutricionistica i dodaje da je kontaminaciju HCA i PAH spojeva moguće smanjiti ovim savjetima:

  • mariniranjem mesa, ribe i povrća koje pečete na roštilju
  • izbjegavanjem uporabe ugljena
  • izbjegavanjem otvorenog plamena
  • pečenjem na što nižim temperaturama i što dulje vrijeme
  • čestim okretanjem mesa kako bi temperatura u unutrašnjosti namirnice bila što niža
  • uklanjanjem eventualnih crnih i pregorenih dijelova prije konzumacije
  • prethodnom termičkom obradom hrane – time se smanjuje vrijeme potrebno za roštiljanje, a samim time i mogućnost razvoja karcinogenih spojeva
  • upotrebom specijalnih konstrukcija „grilla“, koje onemogućuju kapanje masti na izvor topline
  • laganim uljenjem rešetke roštilja kako bi se spriječilo da se zagoreni dijelovi zalijepe za hranu.

POGLEDAJTE NOVI SERIJAL 'ZENZACIJA' S IVANOM ŠARIĆEM:

 

Možda vas zanima i ovo:
Naši partneri pišu
Message